بازگشت جهان به عصر زغال سنگ

گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی نشان داد که پیش‌بینی می‌شود که تقاضای ذغال سنگ در جهان به رکورد بالایی برسد.
کد خبر : ۱۴۰۲۴۲

 به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل ازراشاتودی، آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش بازار زغال سنگ، اعلام کرد: تقاضای جهانی زغال سنگ می‌تواند در سال ۲۰۲۲ به ۸ میلیارد تن برسد که با بالاترین رقم تاریخی در سال ۲۰۱۳ مطابقت دارد و در سال ۲۰۲۳ هم بیشتر رشد می‌کند.

بر اساس روند‌های فعلی اقتصاد و بازار، مصرف جهانی زغال سنگ در سال ۲۰۲۲ با ۰.۷ درصد افزایش تا ۸ میلیارد تن پیش بینی می‌شود، با این فرض که اقتصاد چین طبق انتظار در نیمه دوم سال بهبود یابد، این کل جهانی با رکورد سالانه ثبت شده در سال ۲۰۱۳ مطابقت دارد و احتمالاً تقاضای زغال سنگ در سال آینده افزایش بیشتری داشته و به بالاترین حد خود خواهد رسید.

 به گفته این آژانس، با افزایش قیمت گاز طبیعی تقاضا افزایش یافته و بسیاری از کشور‌ها را مجبور می‌کند که از گاز به زغال سنگ روی بیاورند و نیروگاه‌های زغال سنگی را که قبلا بسته بودند باز کنند. در این گزارش آمده که علی رغم کاهش ۳ درصدی تقاضا در نیمه اول سال ۲۰۲۲، چین که مسئول بیش از نیمی از مصرف جهانی زغال سنگ است، محرک اصلی رشد تقاضا در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

پیش بینی می‌شود که تقاضای زغال سنگ در هند به دلیل رشد اقتصادی این کشور و کاربرد گسترده‌تر از برق افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود که اتحادیه اروپا به این تقاضا کمک کند و به دلیل کاهش واردات گاز روسیه، در تولید برق بیشتر به زغال سنگ روی می‌آورد تا جایگزین گاز یا ذخیره آن برای زمستان شود.

 آژانس بین المللی انرژی افزود که بازار‌های زغال سنگ در سال ۲۰۲۳، به ویژه پس از اجرایی شدن تحریم زغال سنگ اتحادیه اروپا، بی ثبات خواهند ماند و ممکن است قیمت‌ها تا سال آینده به رشد ادامه دهند. از آنجایی که افزایش قیمت گاز طبیعی باعث رقابتی‌تر شدن زغال‌سنگ در بسیاری از بازار‌ها شده است، قیمت‌های بین‌المللی زغال‌سنگ نیز به نوبه خود افزایش یافته و به سه رکورد تاریخی بین اکتبر ۲۰۲۱ تا می ۲۰۲۲ رسیده است. تحریم‌ها و ممنوعیت‌های زغال‌سنگ روسیه، بازار‌ها  را مختل کرده و مسائل مربوط به سایر صادرکنندگان اصلی به کمبود عرضه کمک کرده است.

 با توجه به اینکه سایر تولیدکنندگان زغال سنگ برای جایگزینی تولید روسیه با محدودیت‌هایی مواجه هستند، قیمت‌ها در بازار‌های آتی زغال سنگ نشان می‌دهد که پیش بینی می‌شود شرایط بازار در سال آینده و پس از آن ادامه یابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر