10 مرداد 1401 - 23:03

روسیه از تجارب ایران در مقابله با تحریم‌ها استفاده می‌کند / «بلاکچین» جایگزین سوئیفت می‌شود

نماینده مجلس دومای روسیه گفت: باید مقابله با تحریم‌ها را از ایران یاد بگیریم و از تجربه این کشور در در عین حفظ شرایط زندگی و اقتصاد و تکنولوژی مناسب بهره ببریم. سوئیفت در دو کشور قطع است؛ بنابراین باید همکاری‌های مشترک خود را در این زمینه شروع کنیم و امیدواریم با فناوری بلاکچین بتوانیم اقتصاد را پیش ببریم و جایگزین این سیستم تحریم شده قرار دهیم.
کد خبر : ۱۴۰۲۴۸
به گزارش خبرنگار ایبِنا، نشست خبری نخستین اجلاس جهانی انجمن‌های رمز ارز دنیا و فعالین حوزه بلاکچین (تکنوبلاک) امروز در مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با حضور فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال ایران و همچنین نماینده دومای روسیه و رئیس بلاکچین روسیه برگزار شد.
 
این اجلاس که روز پنجشنبه ۱۳ مردادماه برگزار می‌شود؛ ضمن تلاش برای شبکه‌سازی و توسعه تعاملات داخلی و بین‌المللی میان فعالین و نخبگان این حوزه، به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های مرتبط با دنیای رمز ارز‌ها همانند ساماندهی، استانداردسازی، ماینینگ، تبادل و سایر الزامات فعالیت پلتفرم‌های مالی در کشور‌ها خواهد پرداخت. همچنین آغازی برای همکاری‌های بین‌المللی میان انجمن‌ها و نهاد‌های پیشرو کشور‌های مختلف خواهد بود.
 
سهم ۶ درصدی اقتصاد دیجیتال در GDP
حسین خسروپور؛ رئیس گروه اقتصاد دیجیتال مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در ابتدای این نشست با اشاره به چرایی ورود این مرکز به برگزاری چنین اجلاسی گفت: سفری که دوستان روس به ایران داشتند دعوت متقابلی بود که یک سال قبل در مسکو، در همایشی با محوریت اقتصاد دیجیتال و همکاری‌های مشترک داشتیم.
 
وی ادامه داد: در آن سفر مذاکرات جدی و مفیدی در سرفصل‌های اقتصاد دیجیتال و فناوری بلاکچین داشتیم و سعی کردیم به طور دوجانبه الزامات و زیرساخت‌های آن را نیز در یکسال اخیر برقرار کنیم. باتوجه به اینکه ماموریت توسعه فناوری و تسهیل ارتباطات بین‌المللی به خصوص در حوزه اقتصاد دیجیتال به مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری ابلاغ شده، این اجلاس قرار است برگزار شود.
 
خسروپور تصریح کرد: در بحث اقتصاد دیجیتال، ۳ لایه جزو ماموریت‌های کشور‌ها به حساب می‌آید که شامل، هسته ارتباطات، پلتفرم‌ها و دیجیتالی شدن اقتصاد است که در هسته نخست، ۴ درصد اقتصاد ما دیجیتالی است و در این مورد به دنیا نزدیک هستیم.
 
وی تاکید کرد: براساس آمار سال ۹۹ وزارت ارتباطات، نسبت اقتصاد دیجیتال به GDP کشور حدود ۶/۸ درصد است. برای شروع فعالیت‌های اقتصاد دیجیتال کشور، باید نیمی از فعالیت‌های ما مرتبط به فعالیت‌های بین‌المللی و همکاری‌های چندجانبه باشد که امیدواریم در اجلاس روز پنچشنبه غنای این همکاری‌ها بین ایران و روسیه بیشترشود.
 
بلاکچین جایگزین سوئیفت می‌شود؟
آنتون تکاچوف؛ نماینده مجلس پارلمان روسیه (دوما) در این نشست با بیان اینکه چشم‌انداز مثبتی از روابط ایران و روسیه وجود دراد، گفت: ما شرکای خوبی در زمینه اقتصاد دیجیتال با هم هستیم که می‌توانیم با همکاری یکدیگر راهبر خوبی در سطح دنیا باشیم. روسیه قرار است شرایط جدید را در این زمینه آغاز کند.
 
وی ادامه داد: ما باید مقابله با تحریم‌ها را از ایران یاد بگیریم و از تجربه این کشور در وفق دادن زندگی با شرایط تحریمی در عین حفظ شرایط اقتصادی و تکنولوژی مناسب بهره ببریم.
 
نماینده مجلس دومای روسیه با تاکید براینکه در حال حاضر بهترین زمان برای همکاری‌های مشترک فی‌مابین در سطوح بین‌الملل و حوزه فناوری است، تصریح کرد: سوئیفت در دو کشور قطع است؛ بنابراین باید همکاری‌های مشترک خود را در این زمینه شروع کنیم و از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم که امیدواریم با فناوری بلاکچین بتوانیم اقتصاد را پیش ببریم و جایگزین این سیستم تحریم شده قرار دهیم.
 
تکاچوف ادامه داد: به نمایندگی از پارلمان روسیه از مدیران بانک مرکزی و بازرگانان و فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال برای ارتباط و تعامل بیشتر دعوت می‌کنیم که البته این همکاری‌ها آغاز شده و آینده مثبتی می‌بینیم که امیدواریم پیشرفت‌های خوبی نیز حاصل شود.
 
ضرورت استفاده از ارز‌های ملی 
الکساندر براژنیکوف؛ رئیس انجمن بلاکچین روسیه (RACIB) نیز در این برنامه گفت: امیدوارم همکاری‌های دو کشور در حوزه بلاکچین و اقتصاد دیجیتال به عنوان پل محکم برای فعالیت‌های اقتصادی بین روسیه باشد و بتوانیم یک اکوسیستم مشخص و مناسب در این باره ایجاد کنیم.
 
وی افزود: دنیا در حال تغییر است و امیدواریم با کمک ایران بتوانیم با این تغییرات همسو شویم. با اینکه یک روز است در ایران هستیم، اما آینده روشنی برای همکاری مسائل اقتصادی و اقتصاد دیجیتال را پیش رو می‌بینم چرا که دو طرف دارای نیروی انسانی جوان و متخصص و ظرفیت‌های بسیاری هستند که می‌تواند مشوقی برای ادامه پیشرفت در این زمینه باشد.
 
رئیس انجمن بلاکچین روسیه با تاکید براینکه شرایط در ایران فراهم است، اظهار کرد: باید روش پرداخت بین‌الملل خاص خودمان را داشته باشیم و وابستگی به ارز‌های خارجی دیگر نداشته باشیم که دراین میان می‌توانیم از ارز‌های ملی دو طرف (روبل-ریال) استفاده کنیم.
 
به گفته براژنیکوف، وظیفه اصلی ما این است که اکوسیستم امن و مطمئنی ایجاد کنیم و به دنیا نشان دهیم می‌توانیم نه تنها ایران و روسیه بلکه کشور‌های دیگر هم بدون ترس و با اطمینان در این قالب اضافه شوند و اقتصاد دیجیتال و روش پرداخت نوین را در دنیا راه اندازی کنیم. ایران و روسیه می‌توانند یک قدرت مشترک ایجاد کنند تا بدون وابستگی به دیگر کشور‌ها فعالیت کنیم.
اهمیت اقتصاد دیجیتال در GDP
همچنین عباس آشتیانی؛ مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در این نشست به تغییر شرایط دو کشور در یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: نیازمند تغییر نگاه کشور‌ها و فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال هستیم.
 
وی با بیان اینکه تاثیر و وزن اقتصاد دیجیتال در GDP کشور‌ها به خصوص بعد از پاندمی کرونا زیاد شده و بسیار مهم است، افزود: اهمیت و تاثیر مهمترین ارکان اقتصاد دیجیتال یعنی رمزارز‌ها نیز برکسی پوشیده نیست؛ بنابراین با توجه به استعداد‌ها و ظرفیت‌های بسیاری اعم از نیروی انسانی جوان و متخصص می‌توانیم موفقیت‌های خوبی در این زمینه کسب کنیم.
 
آشتیانی تصریح کرد: ما «نخستین اجلاس جهانی انجمن‌های رمز ارز دنیا و فعالین حوزه بلاکچین» را پیش رو داریم که مطئمن هستم این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد و یک گام رو به جلو خواهد بود.
 
رئیس انجمن بلاکچین ایران با اشاره به اهداف برگزاری این اجلاس گفت: ایجاد بستر ارتباطی پایدار و ادامه‌دار بین کسب‌وکار‌های ایران و روسیه، ایجاد و تقویت یک اکوسیستم مناسب بین دوکشور و همچنین گسترش این اکوسیستم و همکاری‌های مشترک به کشور‌های منطقه و مشترک‌المنافع از اهدافی است که ما مد نظر قرار داده‌ایم.
 
همچنین در این نشست سامان بیرقی، دبیر اجلاس تکنوبلاک تاکید کرد که اجلاس تکنوبلاک با همراهی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری برگزار شده است. وی با بیان اینکه محور‌های کنفرانس در چهار بخش سامان‌دهی، توسعه فناوری، استخراج و تبادل خواهد بود تصریح کرد: در کنفرانس تکنوبلاک، غیر از سخنرانی‌ها، 2 پنل خواهیم داشت که در آن‌ها در مورد ساماندهی و همچنین فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو برای فناوری بلاکچین صحبت خواهد شد.
بیرقی افزود: امیدواریم با این همایش، اتفاق خوبی رخ دهد و در راستای همکاری‌های مشترک بین کشور‌های مختلف در این زمینه، بتوانیم راهگشای یک سری از مشکلات باشیم.
 
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر