آیا اقتصاد آمریکا گرفتار رکود است؟

اگر در مورد اینکه آیا اقتصاد ایالات متحده در رکود است یا خیر سردرگم هستید، تنها نیستید. داده‌های متناقض، اقتصاد ایالات متحده را در هاله‌ای از تردید قرار می‌دهد.
کد خبر : ۱۴۰۳۸۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از الجزیره، از یک سو، تولید ناخالص داخلی - معیاری کلیدی برای تولید اقتصادی - برای دومین سه ماهه متوالی کاهش یافت و این نگرانی را ایجاد کرد که کشور وارد رکود شده یا به زودی وارد رکود خواهد شد. از سوی دیگر، بازار کار همچنان بسیار قوی است که به ما می‌گوید اقتصاد هنوز سالم و سلامت است.

هیچ قانون ثابتی وجود ندارد که رکود را در ایالات متحده تعریف کند. در عوض، تعیین رسمی توسط هشت اقتصاددان انجام می‌شود که زیر چتر دفتر ملی تحقیقات اقتصادی (NBER)، یک سازمان خصوصی غیرانتفاعی کار می‌کنند، و تا به امروز از توصیف "رکود" استفاده نشده است.

پیش از پایان ماه گذشته، کاخ سفید زمانی که چند تن از دستیاران ارشد جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن اصرار داشتند که اقتصاد در رکود نیست، انتقاداتی را برانگیخت. بسیاری از کارشناسان دولت بایدن را به تلاش برای تغییر تعریف منسوخ و تقریباً توافقی از رکود به عنوان «کاهش تولید ناخالص ملی برای دو فصل متوالی» متهم کرده‌اند.

داده‌های دفتر تحلیل اقتصادی حاکی از آن بود که تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال جاری (۳۰ آوریل تا ۱ ژوئن) ۰.۹ درصد کاهش داشته است، در حالی که در سه ماهه اول (۱ ژانویه تا ۳۱ مارس) ۱.۶ درصد کاهش داشته است.    

 از نظر تاریخی و از سال ۱۹۴۸، هر بار که تولید ناخالص داخلی حداقل برای دو فصل متوالی کاهش یافته است.
 

ورود کشور به فاز رکود اقتصادی اعلام شده است

کاخ سفید می‌گوید که داده‌های اقتصادی جامع مربوط به بازار کار، بیکاری، هزینه‌های مصرف کننده و تجاری، تولید صنعتی و نرخ درآمد باید در تعریف واقعی رکود گنجانده شود.

جمهوری خواهان کاخ سفید را متهم کرده‌اند که تعریف رکود را تغییر داده است تا بتواند وانمود کند که ما در رکود نیستیم.

سیما شاه، اقتصاددان معتقد است که «در حالی که دو فصل متوالی رشد منفی از نظر فنی یک رکود است، سایر داده‌های اقتصادی در همان دوره با رکود سازگار نیست».

ما در رکود نیستیم

برخی از کارشناسان استدلال می‌کنند که تعریف رکود آسان نیست و فراتر از مدت زمان صرف رکود تا عمق آن گسترش می‌یابد و در تمام بخش‌های اقتصاد گسترش می‌یابد.

کاخ سفید و فدرال رزرو بر این منطق تکیه کردند و جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت که معتقد نیست اقتصاد در یک رکود واقعی قرار دارد، بلکه صحت داده‌های تولید ناخالص داخلی را زیر سوال می‌برد.


پاول گفت: "آنچه که اکنون داریم شبیه رکود نیست. دلیل واقعی این است که بازار کار سیگنال‌هایی ارسال می‌کند که قدرت اقتصادی را منعکس می‌کند که باعث می‌شود واقعا داده‌های تولید ناخالص داخلی را زیر سوال ببرید. "

در حالی که اقتصاددانان انتظار داشتند که گزارش مشاغل جولای کاهش رشد مشاغل را نشان دهد، اما این اعداد فراتر از همه انتظارات بود، زیرا اقتصاد ایالات متحده در ماه گذشته ۵۲۸۰۰۰ شغل ایجاد کرد که بزرگترین جهش از فوریه گذشته است.

هیچ سابقه تاریخی وجود ندارد که نشان دهد یک اقتصاد در رکود می‌تواند در یک ماه ۵۲۸۰۰۰ شغل ایجاد کند، در حالی که نرخ بیکاری به ۳.۵ درصد کاهش یافته است که پایین‌ترین نرخ از سال ۱۹۶۹ است؛ و تعداد فرصت‌های شغلی نشان‌دهنده غرامت اقتصاد آمریکا برای تمام مشاغلی بود که به دلیل شیوع و گسترش ویروس کرونا از دست رفتند که دو سال تمام طول کشید.

امروزه حدود دو شغل برای هر جویای کار موجود بوده و  سطح اخراج هم بسیار پایین است. اقتصاد از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار شغل در ماه ایجاد می‌کند و حقوق کارمندان همزمان در حال افزایش است و این یک رکود طبیعی به نظر نمی‌رسد.

از این رو، برخی هشدار دادند که عزم مشخص کردن رکود بر اساس کاهش رشد اقتصادی برای دو فصل متوالی، در زمانی که هزینه‌های واقعی مصرف‌کننده همچنان در حال افزایش است و اعداد خوبی از بازار کار دریافت می‌شود، خیلی زود است که وضعیت فعلی را رکود توصیف کنیم.

ما در رکود هستیم

نرخ تورم در نیمه اول سال جاری در ایالات متحده به بالاترین حد تاریخی رسیده است که قدرت مخارج مصرف کننده را می‌خورد.

در ماه ژوئن، متوسط ​​قیمت کالا‌ها برای مصرف کنندگان آمریکایی به نرخ‌های جدیدی افزایش یافت و به ۹.۱ درصد در سال رسید.

این امر باعث شد تا فدرال رزرو برای جلوگیری از رکود، نرخ بهره را افزایش دهد. در ۱۱ باری که بانک نرخ بهره را افزایش داد، تنها ۳ بار موفق به جلوگیری از رکود شد. در طی هر یک از این چرخه ها، تورم کمتر از امروز بود. این امر برخی از تحلیلگران و فعالان بازار را در مورد رکود احتمالی یا واقعی نگران کرده است.

اگر تورم در سطوح بالا ادامه یابد، منجر به بزرگترین عامل سرعت بخش رکود خواهد شد.
به این معنا که بانک فدرال رزرو به افزایش نرخ‌های بهره ادامه خواهد داد که در حال حاضر در مجموع ۲.۲۵ واحد درصد بوده است و می‌تواند قبل از پایان سال افزایش یابد.

انقباض پولی بانک فدرال رزرو، باعث ایجاد تنش در وال استریت و بین مصرف کنندگان شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای مقابله با تورم، رکود تنها تا زمانی که همه ما آن را در سال ۲۰۲۳ احساس کنیم به تعویق می‌افتد.



دشواری اطمینان در مورد رکود

اگرچه اداره ملی تحقیقات اقتصادی، اعلام نکرده است که اقتصاد ایالات متحده وارد رکود شده است، اما این اقتصاد تا خروج از وضعیت نااطمینانی کنونی فاصله دارد، به خصوص با تداوم افزایش نرخ تورم ماهانه و ادامه افزایش نرخ بهره. توسط فدرال رزرو، علاوه بر کاهش بزرگی که از نظر تاریخی می‌داند، بازار سهام و اوراق قرضه ایالات متحده است.

بسیاری از اقتصاددانانی که نسبت به رکود بدبین هستند، اکنون می‌گویند که رکود قبل از پایان سال یا در آغاز سال آینده بسیار محتمل است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر