21 مرداد 1401 - 13:59

ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا

طبق تحلیل نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، طی یک هفته اخیر علیرغم افزایش قیمت‌ طلا در بازارهای جهانی که مجدد اونس طلا را در آستانه ۱۸۰۰ دلار قرار داد، در بازارهای داخلی سکه و طلا با کاهش روبرو شده؛ این در حالیست که حباب سکه نیز با کاهش همراه شده است.
کد خبر : ۱۴۰۴۳۸

به گزارش ایبِنا؛ محمد کشتی‌آرای در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی با وجود تعطیلی بازارها در این هفته، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، قیمت اونس جهانی طلا همچنان روبه افزایش بود که دلیل آن برخوردهای سیاسی و منطقه‌ای خاور دور و همچنین مسائل اقتصادی جهانی بود که مجدد قیمت جهانی طلا را باسیر صعودی همراه کرد. قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته بطور متوسط ۱۹ دلار افزایش یافت و در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) به ۱۷۹۶ دلار رسید و مجدد اونس جهانی را در آستانه ۱۸۰۰ دلار قرار داد.

 

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: پیش‌بینی بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی و اقتصادی بر این است که با توجه به تحولات سیاسی جهانی، بازهم قیمت اونس جهانی به بالای ۱۸۰۰ دلار صعود خواهد کرد. از سوی دیگر در بازار داخلی سکه و طلا برخلاف افزایش قیمت‌های جهانی، این هفته شاهد کاهش نرخ ارز بودیم که به دنبال تحولات سیاسی و اقتصادی داخلی (به‌ویژه مذاکرات برجامی که در این هفته دنبال شد) سبب شد که با نشانه‌های مثبت مذاکرات، نرخ ارز بطور میانگین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان با کاهش همراه شده و دلار در کانال ۳۰ هزار تومان قرار گیرد.

 

به گفته او در حالی که اوایل هفته هر دلار در محدوده ۳۲ هزار تومان دادوستد می‌شد، در پایان هفته به زیر ۳۱ هزار تومان رسید.

وی تاکید کرد: کاهش قیمت ارز منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا شد؛ از سوی دیگر باتوجه به کاهش دادوستدها و تقاضاها که به سبب تعطیلی یک هفته اخیر بازار ایجاد شد، حباب سکه نیز کاهش یافت.

 

سکه ۲۵۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان ارزان‌تر شد

 

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین قیمت‌ سکه و طلا در معاملات روز گذشته (پنجشنبه) و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: در آخرین معاملات روز گذشته، قیمت سکه طرح قدیم ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود که بطور متوسط ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. سکه طرح جدید نیز با ۲۵۰ هزار تومان کاهش به نسبت ابتدای هفته، در پایان هفته ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت داشت و در حقیقت حباب آن کاهش پیدا کرده است.

 

کشتی‌آرای افزود: نیم‌سکه با ۵۰ هزار تومان کاهش هفتگی در آخرین معاملات روز گذشته هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و ربع سکه بطور متوسط با ۳۰ هزار تومان کاهش هفتگی پنج میلیون و ۱۷۰ هزار تومان قیمت داشته‌اند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته، سه میلیون و ۸۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است. قیمت هر مثقال طلا آب شده نیز با توجه به نوسانات قیمت اونس جهانی و نرخ ارز بطور متوسط ۶۰ هزار تومان کاهش یافته و به پنج میلیون و ۸۹۰ هزار تومان رسیده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش در آخرین معاملات روز گذشته یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان به‌ازای هر گرم دادوستد شده است.

 

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: حباب سکه بطور متوسط در هفته‌ای گذشت ۲۲۰ هزار تومان کاهش داشته است. در آخرین معاملات روز گذشته، هر قطعه سکه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان حباب داشته است. در این هفته انواع قطعات سکه با کاهش حباب همراه شده است.

 

حال اقتصاد داخلی و ارزش ریال روبه‌بهبود است

 

وی پیش‌بینی کرد: باتوجه به تحولات سیاسی که پیش‌رو داریم (به‌ویژه بحران چین و آمریکا و تایوان)، به نظر می‌رسد با ادامه روند مذاکرات مطابق صحبت‌ها و تاثیر مثبت آن و همچنین افزایش عرضه ارز به بازار که منجر به کاهش ثبات و حتی کاهش نرخ ارز  آزاد شده است، افزایش قیمت سکه و طلا دور از انتظار باشد؛ چراکه باتوجه به وضعیت اقتصاد داخلی و افزایش ارزش ریال، شرایط مثبت و مساعد است و سبب شده این روزها نه‌تنها شاهد افزایش قیمتها نباشیم بلکه قیمت‌ها کاهش هم داشته باشند.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر