احتمال تورم بالا در هند

تحلیل گران گفتند احتمال دارد که تورم هند با وجود کاهش در ماه جولای، ;کماکان بالا بماند.
کد خبر : ۱۴۰۵۲۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از رویترز، به گفته تحلیل گران، پیش بینی می‌شود که تورم خرده فروشی هند با وجود کاهش در سومین ماه متوالی در ماه جولای، در کوتاه مدت بالاتر از محدوده تحمل بانک مرکزی باقی بماند و به افزایش بیشتر نرخ بهره در ماه‌های آینده نیاز داشته باشد.

به گفته اقتصاددانان، قیمت‌ها با فرکانس بالا نشان داده که احتمالاً تورم اصلی در ماه آگوست نزدیک میزان تورم در ماه جولای باقی می‌ماند، انتظار داریم تورم تا ماه فوریه ۲۰۲۳ بالای ۶ درصد باقی بماند.

تورم مصرف کننده هند در ماه جولای به ۶.۷۱ درصد کاهش یافت که به دلیل افزایش آهسته قیمت مواد غذایی و سوخت بود. این رقم که ۱۲ آگوست توسط اداره ملی آمار منتشر شد، کمتر از ۶.۷۸ درصد پیش بینی شده توسط اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز بود، اما در واقع در هفتمین ماه متوالی بالاتر از محدوده تحمل بانک مرکزی باقی ماند.

 بانک مرکزی هند قصد دارد تورم را با دامنه تحمل ۲۰۰ واحد پایه، در میان مدت در ۴.۰۰ درصد نگه دارد. چشم انداز تورم مواد غذایی با توجه به بارندگی‌های نامساعد، با ابهام مواجه است. در دو هفته اول ماه آگوست، قیمت سبزیجات، غلات (برنج و گندم) و حبوبات افزایش داشته است. کشت برنج تحت تأثیر کمبود بارندگی در کشور‌های تولیدکننده  قرار گرفته است.

به گفته یک اقتصاددان هندی حتی با کاهش تورم، اقتصاددانان بر این باورند که کمیته سیاست پولی به سیاست افزایش نرخ ادامه خواهد داد. با توجه به اینکه تورم همچنان نگرانی اصلی است، کمیته سیاست پولی از ماه می، نرخ اصلی را ۱۴۰ واحد پایه و تا ۵.۴۰ درصد افزایش داده است.

اکثر فعالان بازار انتظار افزایش دیگری در تصمیم سیاسی بعدی در ۳۰ سپتامبر  را دارند. پیش بینی می‌شود که بانک مرکزی هند در سپتامبر و دسامبر دو افزایش ۲۵ واحدی در نرخ بهره را انجام دهد و نرخ بازپرداخت معکوس را به ۵.۹۰ درصد برساند.

برچسب ها: تورم هند
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر