29 مرداد 1401 - 14:31

برگزاری انتخابات رمزگذاری شده کانون سردفتران استان تهران، برای اولین بار

برگزاری انتخابات رمزگذاری شده کانون سردفتران استان تهران، برای اولین بار
هفتمین دوره انتخابات سردفتران و دفتریاران استان تهران با همکاری سامانه رأی‌گیری بلاک‌چینی ققنوس برگزار شد.
کد خبر : ۱۴۰۶۳۸

به گزارش ایبِنا، هفتمین دوره انتخابات سردفتران و دفتریاران بر بستر بلاک‌چین، جمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ با حضور ستار هاشمی معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد و رأی‌گیری برای نخستین بار از طریق نرم‌افزار و به‌صورت الکترونیکی اخذ شد.

در این انتخابات حدود ۴ هزار و ۳۰۰ نفر واجد شرایط رأی‌دهی و ۵۸ کاندید شامل ۱۵ کاندید برای دفتریاری و ۴۳ نفر برای سردفتری حاضر بودند که با توجه به برگزاری این انتخابات روی بلاک‌چین ققنوس امکان ارائه نتایج به‌صورت لحظه‌ای و با توجه به نظر هیئت نظارت امکان‌پذیر شد.

به دنبال استفاده حداکثری از فناوری‌های به‌روز در زیست‌بوم ثبتی کشور هستیم

سید ستار هاشمی معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص فرایند برگزاری این انتخابات گفت: برای نخستین بار با استفاده از احراز هویت هوشمند و بر بستر فناوری نوین بلاک‌چین این رأی‌گیری برگزار و در پایان انتخابات و مطابق گزارش لحظه‌ای، از ٩٧۴ رأی مأخوذه ٧٢٣ رأی متعلق به سردفتران و ٢۵١ رأی دفتریاران بر بستر سامانه ثبت و اخذ گردید.

هاشمی همچنین در ارتباط با فرآیند اخذ رأی در این انتخابات تشریح کرد: رأی‌دهندگان ابتدا با ورود اطلاعات هویتی از جمله شماره ملی و شماره سریال و تاریخ تولد، و در ادامه با ضبط تصویر از خود به مدت هشت ثانیه و با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی نسبت به تصدیق اصالت هویتی خود اقدام نمودند. سپس در صورت تأیید هویت، کاندیدا‌های مورد نظر خود را در سامانه انتخاب و ثبت رأی نمودند. از محاسن فناوری نوین بلاک‌چین یا زنجیره بلوکی شفافیت و صحت آرا موخذه است که ضمن حفظ محرمانگی داده‌ها، اعتبار سنجی مجدد برگه رأی و نمایش لحظه‌ای میزان مشارکت را امکان‌پذیر می‌کند.

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه افزود از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این انتخابات، استفاده از فناوری بلاک‌چین به‌عنوان فناوری روز دنیا در زیست‌بوم ثبتی کشور است. امروز را می‌توان نقطه عطفی در استفاده از لبه تکنولوژی در پاسخ به نیاز‌های سپهر خدمات ثبتی کشور دانست و ما در زیست‌بوم ثبتی کشور به دنبال استفاده حداکثری از فناوری‌های به‌روز دنیا هستیم.

در انتخابات بلاک‌چینی شاهد سرعت، راحتی و آرامش رأی‌دهندگان هستیم

حسین اسلامی رئیس هیئت‌مدیره شرکت ققنوس، ضمن تبریک به کانون سردفتران و دفتریاران و همچنین قوه قضاییه، در مورد هفتمین دوره انتخابات بلاک‌چینی صنف سردفتران و دفتریاران تهران گفت: تاکنون شاهد برگزاری رأی‌گیری‌هایی بر بستر بلاک‌چین بوده‌ایم، اما در قوه قضاییه با توجه به حساسیت‌ها و نگرانی‌ها این امر اتفاق نیفتاده بود.

اسلامی در ادامه برای مقایسه این انتخابات با انتخابات سازمان نظام صنفی گفت: ما شاهد پیشروی موضوعات مختلفی مانند سرعت، راحتی و آرامش رأی‌دهندگان هستیم که نشان از افزایش تجربیات نسبت به دوره‌های گذشته دارد. تفاوت اصلی انتخابات سردفتران و دفتریاران با دیگر رأی‌گیری‌هایی که روی بستر ققنوس برگزار شده، آشنایی بیشتر شرکت‌کنندگان و توسعه زیرساخت‌ها است که در نهایت منجر به بهتر شدن فرآیند رأی‌گیری شده است.

بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی هیئت نظارت انتخابات، در این دوره حدود ۱۱۰۰ نفر در رأی‌گیری شرکت کردند و نفرات برتر در دو گروه سردفتران و دفتریاران برای راه‌یابی به هیئت‌مدیره این کانون انتخاب شدند.

این لیست پس از تأیید نهایی و رسیدگی به شکایات که طبق قانون تا سه روز پس از برگزاری انتخابات امکان اعتراض به نتایج وجود دارد، برای انتخاب اعضای هیئت‌مدیره هفتم کانون سردفتران و دفتریاران به رئیس سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور ارسال می‌شود و سازمان ثبت از میان این افراد هیئت‌مدیره هفت نفره با حضور ۵ سردفتر و ۲ دفتریار انتخاب خواهد کرد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر