04 شهريور 1401 - 11:22
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

سیاست دولت سیزدهم برای کنترل بازار ارز مثبت بود/ قیمت دلار بر خلاف پیش بینی‌ها، کاهشی شد

نماینده جغتای، جوین و سبزوار گفت: مهار قیمت ارز توسط دولت به خوبی انجام گرفته و سیاست‌های انقباضی نیز سبب شده که پایه پولی بالا نرود و رشد آن کاهشی شود.
کد خبر : ۱۴۰۶۹۶

بهروز محبی نجم آبادی، نماینده جغتای، جوین و سبزوار و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی درباره مدیریت بازار ارز گفت: یکی از نقاط بارزی که دولت در سیاستگذاری خود موفق به مهار آن شد، قیمت ارز خارجی به ویژه دلار بود.


وی در ادامه اضافه کرد: براساس پیش بینی‌ها در انتها دولت قبل و نرخی که گا‌ها مورد اشاره قرار می‌گرفت، احتمال اینکه ارز شرایط خاصی را طی کند و ارزش پول ملی به شدت کاهش یابد وجود داشت، اما وقتی به مرز ۳۳ رسید با سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم کنترل شد.


نماینده جغتای، جوین و سبزوار درباره این سیاست‌ها اظهار داشت: یکی از کار‌های قابل توجه عدم دریافت ارز صادرکنندگان با قیمت نیمایی از سوی دولت بود و همین امر سبب شد تا این فعالان اقتصادی ارز خود را به صورت مستقیم وارد بازار کنند و با قیمت توافقی آن را به فروش برسانند. به عبارت دیگر، به جای اینکه دولت در بازار ارزپاشی کند، صادرکنندگان را وارد میدان کرد. سیاست به کار گرفته شده، مثبت بود و قیمت ارز را زیر ۳۰ تومان رساند.


این عضو کمیسیون برنامه، بودجه در این خصوص تصریح کرد: ایجاد تغییرات در عرصه بین المللی نیز زمینه پائین‌تر آمدن قیمت ارز را فراهم خواهد کرد؛ بنابراین مهار قیمت ارز توسط دولت به خوبی انجام گرفته و از طرف دیگر سیاست‌های انقباضی سبب شده است که پایه پولی بالا نرود و رشد آن کاهشی شود که مسئله مثبتی برای دولت تلقی می‌شود، اما باید در نظر داشت این سیاست انقباضی و ارائه برخی از تسهیلات مردم را تحت فشار قرار داده، پس نیاز به دقت وجود دارد، زیرا رضایت عموم مردم و منطقی آنان برای یک نظام ثروت محسوب می‌شود و حاکمیت باید به این مسئله توجه خاص داشته باشد.


محبی نیا در ادامه یادآور شد: توقع مجلس از دولت اقدامات سریع است، بسیاری از تصمیمات یا قوانین مانند رتبه بندی معملمان، پلاک گذاری کامیون ها، طلب معلمان اعزام به خارج از کشور و ... مطرح شده، ولی در حوزه اجرا با تعلل پیش می‌رود و طولانی شده است. درخواست مجلس از دولت اقدام سریع در این موارد است، زیرا رضایت مردم برای دولت باید یک اصل به حساب می‌آید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر