01 شهريور 1401 - 10:45
رییس کل بانک مرکزی:

زنجیره بازگشت اعتبار به چک با محچک تکمیل شد/ نیاز به پول نقد کاهش می‌یابد

رئیس کل بانک‌ مرکزی با بیان اینکه وقتی مردم به‌هم اعتماد نداشته باشند بیشتر به سمت مبادلات نقدی سوق پیدا می‌کنند، تاکید کرد: سامانه محچک حلقه تکمیلی بود که اعتبار را به چک برگرداند.
کد خبر : ۱۴۰۷۱۰

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در مراسم‌ رونمایی از سامانه محچک با بیان اینکه این سامانه یکی از پیچیده‌ترین سامانه بانکی است که امروز افتتاح شد، اظهار کرد: با اجرای سامانه محچک امکان مسدودی حساب‌ها به میزان مبلغ کسری چک فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه شاهد تحولی مهم‌ در صنعت بانکداری هستیم که امیدواریم نیاز به ابزار نقدی هم کاهش پیدا کند، تصریح کرد: هرچند با اقدامات قبلی بانک مرکزی مانند سامانه صیاد امکان ثبت و استعلام و تایید چک فراهم شد و اعتبار خوبی به چک برگشته بود، اما یکی از حلقه‌های مفقودی که وجود داشت با سامانه محچک تکمیل شد.


صالح آبادی با تاکید بر اینکه مهمترین گام‌های قانون چک انجام و این قانون تکمیل شد، افزود: یکی از مهمترین ابزار پرداخت چک است
که حتما باید معتبر باشد و آثار اقتصادی خوبی هم داشته باشد.

 

وی افزود: با اجرای سامانه محچک تشکیل پرونده‌های قضایی هم کاهش پیدا خواهد کرد و قاضی و دستگاه قضا نیز مانند بانک می‌تواند به صورت آنلاین حساب را مسدود کند.

 

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: اوراق گام هم مشابه سامانه محچک عمل می‌کند به نحوی که در فضای تولیدی و صنعتی کشور نقش معاملات اعتباری را بازی خواهد کرد چرا که می‌تواند نیاز به منابع نقدی را کاهش داده و از فشار به منابع بانکی جلوگیری کند.

 

صالح آبادی با بیان اینکه با تسهیل دستورالعمل اوراق گام در شورای پول و اعتبار به محض صدور اوراق در بازار سرمایه قابل معامله است، گفت: با این اتفاق در یک‌ماه اخیر ۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان اوراق گام صادر شد که نسبت به ماه‌های گذشته سرعت آن بسیار قابل توجه است.

 

وی با تاکید بر اینکه ابزارهای نوین فناوری ضمن اعتبار بخشی به معاملات پولی و بانکی تعداد پرونده‌های قضایی را به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد، گفت: از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون اقتصادی مجلس هم در همراهی بانک مرکزی تشکر می‌کنیم و امروز می‌توانیم بگوییم اجرای کامل قانون جدید چک انجام شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر