01 شهريور 1401 - 13:25

کاهش معاملات در بازار سهام اروپا

با افزایش قیمت گاز و نگرانی‌های اقتصادی در اروپا، معاملات آتی سهام‌های اروپا کاهش یافت.
کد خبر : ۱۴۰۷۱۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا به نقل از سایت اینوستینگ، طبق پیش‌بینی‌ها بازار‌های سهام اروپا در روز سه‌شنبه با کاهش شدیدی در معاملات باز شده، در حالی که سرمایه‌گذاران نگران این هستند که تورم رو به رشد، افزایش قیمت گاز و سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه منجر به رکود منطقه‌ای شود. بهای معاملات آتی DAX در آلمان ۰.۱ درصد و معاملات آتی سی‌ای سی ۴۰ در فرانسه هم ۰.۱ درصد کاهش یافت و معاملات آتی آتی FTSE ۱۰۰ در بریتانیا هم ۰.۲ کاهش داشت.

روز دوشنبه شاخص‌های اصلی بازار اروپا با کاهش ۲.۳ درصدی شاخص DAX و افت ۱.۸ درصدی CAC ۴۰ بسته شدند، در حالی که اخبار بد در منطقه در حال افزایش است و باعث شده که یورو به پایین‌ترین سطح دو دهه اخیر سقوط کند. عدد تورم به دو رقم نزدیک شده و بانک مرکزی اروپا چرخه سیاست پولی فشرده را آغاز کرده و در عین حال، زمستان با کمبود انرژی نگران کننده‌ای به سرعت نزدیک می‌شود. این چشم انداز هم احتمالاً قبل از هر گونه بهبود قابل توجهی در سال ۲۰۲۳ بدتر می‌شود.

قیمت پایه گاز در اتحادیه اروپا یک شبه دوباره افزایش یافت و آسیب خط لوله کلیدی که نفت را از قزاقستان از طریق روسیه و به اروپا منتقل می‌کند، عرضه را مختل کرد.  این رخداد پیش از توقف عرضه گازپروم روسیه از خط لوله کلیدی نورد استریم در پایان ماه به دلیل کار‌های تعمیر و نگهداری برنامه ریزی نشده صورت گرفت.

بانک مرکزی آلمان در گزارش ماهانه خود در روز دوشنبه اعلام کرد که رکود اقتصادی در آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو، بسیارمحتمل است. این بانک مرکزی اعلام کرد: کاهش تولید اقتصادی در ماه‌های زمستانی بسیار بیشتر شده و عدم اطمینان بالا از عرضه گاز در زمستان امسال و افزایش شدید قیمت‌ها احتمالا بر خانوار‌ها و شرکت‌ها سنگینی می‌کند.

سرمایه‌گذاران هم مشتاقانه منتظر سخنرانی جی پاول، رئیس فدرال رزرو در جکسون هول، وایومینگ در روز جمعه برای پاسخ‌های احتمالی در مورد اینکه نرخ‌های بهره آمریکا تا چه حد ممکن است بالا برود و چه مدت باید در سطوح بالا باقی بمانند، خواهند بود که بالقوه به اقتصاد و رشد کلیدی جهان ضربه می‌زند. روز سه شنبه قیمت نفت پس از آنکه شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان سعودی گفت که سازمان کشور‌های صادرکننده نفت/ اوپک آماده کاهش تولید برای اصلاح کاهش اخیر قیمت نفت است، افزایش یافت و اظهار داشت که بازار معاملات آتی، عرضه نفت خام را نادیده گرفته است.

معاملات آتی نفت خام ایالات متحده با ۰.۷ درصد افزایش به ۹۱.۰۳ دلار در هر بشکه معامله شد، در حالی که قرارداد نفت برنت با ۰.۷ درصد افزایش به ۹۷.۱۷ دلار رسید. هر دو شاخص در ماه گذشته حدود ۵ درصد کاهش یافته اند و با قیمت هر بشکه بیش از ۱۰۰ دلار معامله شده اند. علاوه بر این، معاملات آتی طلا با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۷۴۹.۳۰ دلار در هر اونس رسید، در حالی که  یورو در برابر دلار با ۰.۲ درصد کاهش در ۰.۹۹۱۸ معامله شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر