08 شهريور 1401 - 08:36
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با ایبِنا:

عملکرد موفق دولت سیزدهم در حوزه ارزی/ ارز توافقی ثبات را بر بازار حاکم کرد

عملکرد موفق دولت سیزدهم در حوزه ارزی  ارز توافقی ثبات را بر بازار حاکم کرد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم از مدتی که تصدی امور را در دست داشته، نشان داد که از توانمندی خوبی برای مهار و کنترل قیمت ارز در کشور برخوردار است.
کد خبر : ۱۴۰۷۸۸

بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مردم سبزوار و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره مدیریت بازار ارز با ارز توافقی گفت: تاثیر قیمت ارز بر بحث تورم از مسائل جدی و اساسی است که نیاز به توجه بسیار دارد، متاسفانه در کشوربه واسطه فاصله عرضه و تقاضایی که گاهی در حوزه ارز به وجود می‌آید، قیمت آن نسبت به پول ملی ارتقا پیدا می‌کند و کاهش ارزش پول ملی روی می‌دهد که در چنین شرایطی اثرات تورمی در اقتصاد خود را نشان می‌دهد.


وی در ادامه اضافه کرد: در ماه‌های اخیر با افزایش قیمت ارز روبرو شدیم، اما با مدیریت درست ریاست کل بانک مرکزی، صادرکنندگان که باید ارز خود به صورت نیمایی تحویل بانک مرکزی می‌دادند، آن را با قیمت توافقی وارد بازار کردند و با این روش دلار از بالاترین قیمت به مرور زیر ۳۰ هزار تومان رسید و ثبات بر بازار حاکم شد.


این نماینده مجلس در این خصوص اظهار داشت: ارز تحت تاثیر تصمیمات سیاسی کلان هم قرار دارد و برهمین اساس قیمت آن به زیر ۲۸ هزار تومان نیز می‌رسد. دولت سیزدهم از مدتی که تصدی امور را در دست داشته، نشان داد که از توانمندی خوبی برای مهارو کنترل قیمت ارز در کشور برخوردار است. اما در این میان مسئله قابل توجه، بحث دو قیمتی ارز آزاد است که باید برای رفع نیاز‌های اقتصادی و حوزه واردات این دو قیمت به هم نزدیک شود و با قیمت واحدی مورد استفاده قرار گیرد.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درباره پیمان‌های پولی (روبل- ریال) در راستای دلارزدایی نیز چنین توضیح داد: یکی از راه‌های ایجاد ثبات در اقتصاد ایران تضعیف یا حذف دلار از مبادلات اقتصادی است. قطعا دلار در بسیاری مواقع که دچار بحران هستیم آن را تشدید می‌کند، دشمنان و رقبا هم از این مسئله سوءاستفاده می‌کنند. برهمین اساس رویکرد ما برای سایر ارز‌ها با بعضی از کشور‌هایی که ارتباط راهبردی مانند روسیه و چین داریم، می‌تواند مفید واقع شود وامنیت و ثبات به همراه آورد؛ بنابراین یکی از راه‌های مبارزه با اقایی دلار پیمان‌های پولی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر