15 شهريور 1401 - 09:12
عضو کمیسیون اقتصادی در گفتگو با ایبِنا:

اقتدار بانک مرکزی جلوی خلق پول بی‌رویه را می‌گیرد/ افزایش توان نظارتی بانک مرکزی بر بانک‌ها

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: اقتدار بانک مرکزی از اهمیت فراوانی برخوردار است، زیرا با در دست داشتن آن نه تنها از خلق پول پرقدرت جلوگیری به عمل می‌آید و دولت دیگر نخواهد توانست دست در جیب بانک مرکزی کند، بلکه بر بانک‌های خصوصی و دولتی هم مدیریت لازم صورت خواهد گرفت.
کد خبر : ۱۴۰۹۵۴

محمد صفایی دلویی، نمایندهٔ مردم گناباد و بجستان از مجلس شورای اسلامی درباره طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار ایبِنا گفت: به دلیل آنکه در قانون اساسی، بانک مرکزی به عنوان زیرمجموعه قوه مجریه شناخته می‌شود، بنابراین دو قوه دیگر نمی‌توانند نظارتی بر آن داشته باشند. نقدی هم که در این خصوص به دولت وارد است، استقراض از بانک مرکزی به تشخیص خود است.


وی در ادامه اضافه کرد: نمایندگان مجلس به همین منظور اعضای هیات عالی بانک مرکزی را تعیین کردند و رئیس کل بانک مرکزی را در راس آن قرار دادند تا به این وسیله بانک مرکزی از یک استقلال نسبی برخوردار شود.


نماینده مردم گناباد و بجستان در ادامه یادآور شد: اقتدار بانک مرکزی از اهمیت فراوانی برخوردار است، زیرا با در دست داشتن آن نه تنها از خلق پول پرقدرت جلوگیری به عمل می‌آید و دولت دیگر نخواهد توانست دست در جیب بانک مرکزی کند، بلکه بر بانک‌های خصوصی و دولتی هم مدیریت لازم صورت خواهد گرفت.


این عضو کمیسیون اقتصادی در این خصوص تصریح کرد: رشد اقتصادی طی ۲۱ سال گذشته ۳۷ صدم درصد بوده و حتی به نیم درصد هم نرسیده است، اما رشد نقدینگی ۱۵۱ برابر یعنی ۱۵ هزار و ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. معنای این شرایط رشد اقتصادی و خلق پول تولید نابرابر، فقر و شکاف طبقاتی به شکل سیستماتیک است که امیدوارم این طرح به طور کامل تبدیل به قانون شود تا حوزه بانکی و پولی ازاین شلختگی خارج شود و شاهد برقراری نظم در آن باشیم.


وی در رابطه با ترکیب هیات عالی بیان کرد: تاکید بیشتر درهیات عالی بر این بود که اقتصاددان و حقوقدان و بانکی‌ها حضور داشته باشند، اما چنانچه از کسانی که در بخش خصوصی دارای تجربه تجارت و تولید هستند، استفاده شود، نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها