12 شهريور 1401 - 14:30

آیا اردنی‌ها ۱.۲ میلیارد دلار از بانک‌های لبنان پس می‌گیرند؟

سرمایه‌گذاران اردنی سپرده‌های خود را به دلیل نرخ بهره و بازده مالی بالا به بانک‌های لبنان منتقل کردند.
کد خبر : ۱۴۱۰۵۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، سلیم العوادی، سرمایه گذار اردنی، با سوز و درد، از شکست تلاش‌های خود برای بازیابی پس انداز خود از یک بانک لبنانی، پس از سپرده گذاری در یکی از شعبه‌های فعال در اردن، صحبت می‌کند.


 تا اینکه به دلیل انباشته شدن بدهی بر او تهدید به اخراج از خانه و فروش آن در مزایده عمومی شد.


العوادی ۱۰ سال پیش سرمایه گذاری در بانک‌های لبنانی فعال در اردن را با سپرده‌ای آغاز کرد. با ورود لبنان به بحران اقتصادی، او سعی کرد پس انداز خود را بازیابی کند، "اما بانک این کار را نپذیرفت. "


العوادی به الجزیره نت گفت: «من سعی کردم علیه این بانک در قوه قضائیه اردن پرونده تشکیل دهم، اما ناکام ماندم، زیرا در قرارداد‌ها دعوای حقوقی بین دو طرف در برابر قوه قضاییه لبنان قید شده است، بنابراین سپرده‌ها در خطر است».

العوادی شبیه بسیاری از پس‌اندازکنندگان است. احمد لطوف نیز از سال ۲۰۱۵ سپرده‌ای را در بانک آئودی در اردن سرمایه گذاری کرد و با شروع بحران اقتصادی لبنان، در سال ۲۰۱۹ تلاش کرد تا آن سپرده را بازگرداند، اما تنها توانست ۵۵۰۰۰ دلار را پس بگیرد و ۷۵۰۰۰۰ دلار در بانک باقی مانده است. بر اساس مصاحبه وی با الجزیره نت.

لطوف و العوادی از مقامات کشور‌های خود می‌خواهند  پس از افزایش ترس آن‌ها از نابود شدن این سپرده ها، با توجه به تشدید بحران اقتصادی در لبنان و افزایش محدودیت‌های اعمال شده توسط مقامات لبنانی بر بانک‌ها، که برای بازگرداندن این پس انداز‌ها مداخله کنند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر