16 شهريور 1401 - 13:02

قیمت نفت کاهش یافت

با نگرانی‌های تقاضای مجدد نفت و انتظارات افزایش نرخ بهره، قیمت نفت کاهش یافت.
کد خبر : ۱۴۱۱۷۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا به نقل از سی ان بی سی، روز چهارشنبه، قیمت نفت با کاهش کووید-۱۹ در بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام چین و انتظارات افزایش بیشتر نرخ بهره، نگرانی‌ها از رکود اقتصادی جهانی و کاهش رشد تقاضای سوخت را تشدید کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت پس از افت ۳ درصدی قبل، ۱.۱۲ دلار یا ۱.۲ درصد کاهش یافت و به ۹۱.۷۱ دلار در هر بشکه در ساعت ۴:۴۳ صبح به وقت تهران رسید.   معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۲۵ دلار یا ۱.۴ درصد کاهش به ۸۵.۶۳ دلار در هر بشکه رسید.

پس از اینکه اوپک پلاس، تصمیم گرفت در ماه اکتبر تولید خود را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند، قیمت نفت با افزایش قابل توجهی روبرو شد. ادوارد مویا، تحلیل گر ارشد بازار گفت: کاهش تولید اوپک پلاس با توجه به چالش‌های موجود اقتصاد جهانی چندان سخت نبود.

علی‌رغم برخی داده‌های بهتر از حد انتظار خدمات ایالات متحده، رشد اقتصاد جهانی اصلاً خوب به نظر نمی‌رسد و این برای قیمت نفت مشکل‌ساز است. سیاست صفر سخت گیرانه چین برای مقابله با کووید، شهر‌هایی مانند چنگدو با ۲۱.۲ میلیون نفر را در قرنطینه نگه داشته و از تقاضای نفت در دومین مصرف کننده بزرگ جهان جلوگیری کرد.

تحلیل گران در یادداشتی گفتند: سویه‌های بیشتر عفونی، این نگرانی را ایجاد می‌کند تا مقام‌ها مجبور شوند دوباره مناطق را قرنطینه کنند، زیرا چین با استراتژی صفرکووید پیش می‌رود. سرمایه گذاران هم منتظر افزایش بیشتر نرخ بهره برای مهار تورم هستند. انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا در جلسه روز پنجشنبه خود نرخ بهره را به شدت افزایش دهد.

پس از جلسه بانک مرکزی اروپا، جلسه فدرال رزرو ایالات متحده در ۲۱ سپتامبر برگزار خواهد شد. ارزش دلار آمریکا، که با داده‌های مثبت صنعت خدمات ایالات متحده، حدود ۰.۵ درصد افزایش داشت، قیمت نفت را تحت فشار قرار داد. حرکت قیمت نفت بر اساس دلار آمریکا است، بنابراین ارزش بیشتر دلار، این کالا را برای دارندگان سایر ارز‌ها گران‌تر می‌کند.

 با این حال، حمایت از قیمت ها، انتظار‌های مربوط به کاهش ذخایر نفت در ایالات متحده بود. نظرسنجی اولیه رویترز نشان داد که انتظار می‌رود ذخایر نفت خام آمریکا برای چهارمین هفته متوالی کاهش یابد و در هفته منتهی به ۲ سپتامبر ۷۳۳ هزار بشکه کاهش یابد. بر اساس داده‌های انرژی، ذخایر نفت خام در ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده (SPR) در هفته منتهی به ۲ سپتامبر ۷.۵ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۴۲.۵ میلیون بشکه رسید که کمترین میزان از نوامبر ۱۹۸۴ است.

 گزارش‌های هفتگی موجودی انبار ایالات متحده از سوی مؤسسه نفت آمریکا و اداره اطلاعات انرژی به ترتیب در روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه، به دلیل تعطیلات رسمی روز دوشنبه یک روز دیرتر از معمول، منتشر می‌شوند.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر