24 شهريور 1401 - 09:42

تسهیلات ویژه بانک مرکزی برای دارندگان حساب تجاری

با تفکیک حساب‌های تجاری و غیر‌تجاری، دارندگان حساب‌های تجاری از تسهیلات ویژه‌ای که بانک مرکزی برای دارندگان این حساب‌ها در نظر گرفته بهره‌مند خواهند شد؛ افزایش سقف برداشت روزانه تا ۵۰۰ میلیون تومان و ماهانه تا ۳ میلیارد تومان از جمله مشوق‌های در نظر گرفته شده است.
کد خبر : ۱۴۱۲۷۶

به گزارش خبرنگار ایبِنا، تفکیک حساب تجاری و غیرتجاری علاوه بر اینکه امکان در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای مشتریان تجاری را فراهم می‌کند موجب جلوگیری از فرار مالیاتی، شفافیت مالی و در دسترس بودن اطلاعات حساب‌های تجاری و فراهم نمودن امکان مدیریت حساب‌های تجاری توسط دولت و بانک مرکزی می‌شود.

 

این اقدام در راستای تکمیل قانون ساماندهی مالیاتی و مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در دستور کار قرار گرفته است و علاوه بر کاربرد در شناسایی مودیان مالیاتی برای دارندگان حساب تجاری نیز مزایای بسیاری دارد.

 

لازم به ذکر است که از ابتدای مهرماه پیامک حساب‌های تجاری و غیرتجاری برای افراد ارسال می‌شود.

 

 

چه حسابی تجاری محسوب می‌شود؟

 

چنانچه حسابی بیش از ۱۰۰ تراکنش واریزی به ارزش بیش از ۳۵ میلیون تومان داشته باشد، بررسی خواهد شد و در صورت تایید حساب تجاری تلقی می‌شود. صاحبان حساب‌های تجاری دیگر لازم نیست تا برای نقل و انتقالات بیش از دو میلیارد ریال خود به بانک مستند ارائه کنند، بلکه بانک‌ها فقط برای نقل و انتقالات بالاتر از مبلغ ۱۰ میلیارد ریال باید از این اشخاص مستندات مطالبه کنند.

 

علیرضا غفاری معاون اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در رابطه با ملاک رصد و محاسبه تراکنش‌ها اظهار کرد: کد ملی مبنا قرار می‌گیرد، منتهی برای اطمینان خاطر عرض می‌کنم که در حال حاضر برآورد‌ها و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در چارچوب این قاعده شاید کمتر از دو درصد از آمار صاحبان کسب و کار در کشور هستند که حساب هایشان در چارچوب این قاعده مشکوک به حساب‌های تجاری است.

 

مصطفی قمری‌وفا ؛ سخنگوی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه رفتار حساب‌های تجاری مختلف است و الگو‌های متفاوتی برای شناسایی و بررسی آن‌ها وجود دارد گفت: حساب‌های بانکی یک فرد اگر دو شرط را بطور همزمان داشته باشد، ممکن است حساب تجاری تلقی شود؛ اول اینکه تعداد "واریز به" حساب بیش از ۱۰۰ فقره باشد و در عین حال، مجموع مبلغ واریزی هم بیشتر از ۳۵۰ میلیون ریال باشد، بنابراین صرف دارا بودن یکی از این دو شرط، مبنایی برای تجاری دانستن حساب نیست، به عنوان مثال اگر مجموع مبلغ واریز به حساب در ماه، ۱۰ میلیارد ریال باشد، ولی تعداد دفعات واریز به حساب کمتر از ۱۰۰ مورد باشد، حساب مشمول بررسی به عنوان حساب تجاری نخواهد بود.

 

وی تصریح کرد: مبنا، صرفا تعداد "واریز به" حساب است، نه تراکنش؛ لذا این برداشت که با مصوبه مذکور، حساب اغلب افراد به واسطه خرید‌ها و تراکنش‌هایی که در طول ماه انجام میدهند حساب تجاری تلقی خواهد شد، کاملا نادرست است.

 

قمری‌وفا افزود: براساس بررسی‌های صورت گرفته، درصد بسیار ناچیزی (کمتر از ۲ درصد) حساب‌های غیرتجاری، با اجرای مصوبه فوق، ممکن است مشمول بررسی، به عنوان حساب تجاری باشند. همه حساب‌هایی که واجد دو شرط مذکور هستند، لزوما تجاری نخواهند شد، بلکه پس از بررسی و اخذ اطلاعات تکمیلی، نسبت به تجاری یا غیرتجاری بودن آن‌ها تصمیم گیری میشود، لذا ممکن است حسابی واجد هر دو شرط باشد، اما حساب تجاری شناخته نشود.

 

 

مزایای حساب تجاری چیست؟

 

دارندگان حساب تجاری از تسهیلات ویژه‌ای از جمله افزایش سقف برداشت غیر‌حضوری روزانه تا ۵۰۰ میلیون تومان و ماهانه تا ۳ میلیارد تومان برخوردارمی‌شوند و از آنجایی که ابزار چک در کسب و کار‌های اشخاص کاربرد زیادی دارد، حد نصاب بازگشت چک‌های قبلی یا ثبت صدور و تأیید چک‌ها در سامانه صیاد برای صدور و اعطای دسته چک جدید که برای عموم مردم ۸۰ درصد در نظر گرفته شده است؛ برای صاحبان حساب‌های تجاری به ۶۰ درصد کاهش می‌یابد.

 

همچنین در رابطه با صدور انواع ضمانت‌نامه، حواله‌ها و وصول بروات مشمول اعمال تخفیف حداکثر تا ۴۰ درصدی در کارمزد خدمات بانکی خواهند شد.

 

علاوه بر این، اشخاص دارای حساب تجاری از اولویت ضمانت به عنوان یکی از وثایق قابل قبول برای تسهیلات خرد برخوردار هستند. همچنین برای مشتریان حساب تجاری محدودیتی در تعداد مجاز افتتاح و نگهداری حساب سپرده اشخاص حقیقی وجود ندارد.

 

در کنار این موارد که همگی از مشوق‌های بانکی برای صاحبان حساب‌های تجاری بودند، با تفکیک حساب تجاری دولت می‌تواند در آینده برای دارندگان حساب تجاری به طور خاص تسهیلات ویژه‌ای را از جمله وام بانکی، تخفیفات کارمزدی و دیگر موارد را در نظر بگیرد.

 

تفکیک حساب تجاری و غیرتجاری برای دولت مزایای بسیاری از جمله جلوگیری از فرار مالیاتی، شفافیت مالی و در دسترس بودن اطلاعات حساب‌های تجاری و فراهم کردن امکان مدیریت حساب‌های تجاری توسط بانک مرکزی را دارد.

 

 

نحوه اعلام و ثبت حساب تجاری

 

ابوذر سروش؛ معاون نظارت بانک مرکزی در رابطه با نحوه اعلام و ثبت حساب تجاری گفت: در روش نخست، اشخاص می‌توانند با مراجعه به درگاه‌ سازمان امور مالیاتی کشور، شماره حساب یا حساب‌های تجاری خود را اعلام کنند. معمولاً سازمان امور مالیاتی کشور زمان تکمیل اظهارنامه‌های مالیاتی شماره حساب‌های تجاری صاحبان کسب و کار را از آن‌ها استعلام می‌کند، بنابراین افراد می‌توانند از همان درگاه، شماره حساب‌های تجاری خود را اظهار کنند. پس از اظهار مودیان، سازمان امور مالیاتی کشور صحت اطلاعات حساب و تعلق آن به مودی را از سامانه سیاح بانک مرکزی استعلام می‌کند و در صورت تایید، مراتب را به صورت سیستمی به بانک مرکزی اعلام می‌کند. بانک مرکزی نیز شماره حساب دریافتی را به صورت سیستمی به بانک عامل برای تغییر وضعیت به حساب تجاری، اعلام می‌کند؛ بنابراین همه حساب‌های اعلامی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تجاری می‌شوند. البته به استثنای حساب‌های اشخاص خارجی دارای کسب و کار که مجوز کار یا سرمایه‌گذاری در کشور را از مراجع ذی‌صلاح دریافت کرده باشند.

 

سروش افزود: در روش دوم، افراد می‌توانند به بانک‌های عامل مراجعه و اطلاعات حساب‌های خود نزد آن‌ها را که می‌خواهند به حساب تجاری تبدیل شود اعلام کنند. در این حالت صاحبان کسب و کار باید شماره پرونده مالیاتی خود را نیز به متصدیان بانکی اعلام کنند. بانک عامل پس از ارسال سیستمی اطلاعات به سازمان امور مالیاتی از مسیری که بانک مرکزی تدارک دیده است و دریافت تاییدیه از آن سازمان، می‌تواند حساب معرفی شده را تجاری کند.

 

 

جریمه کتمان حساب تجاری

 

افرادی که حساب تجاری خود را اعلام نکنند و یا تراکنش‌های تجاری خودشان را در حساب‌های غیر‌تجاری انجام دهند در صورت شناسایی از سوی سازمان امور مالیاتی مشمول جریمه مالیاتی ۱۰ درصدی و محرومیت از معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی می‌شوند؛ البته افرادی که کار تجاری انجام نمی‌دهند و به اشتباه جزو حساب‌های تجاری شناسایی شوند هم می‌توانند مدارک مربوطه را به سازمان مالیاتی ارائه و مساله را حل کنند.

نویسنده: علی بردبار
ارسال‌ نظر
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
۰
عرض ادب واحترام برای مسولین عزیز من اتباع هستم دارای کارت آمایش 17کارت خوانم دوماه میشود غیر فعال پنج با ر شرکت ثبت کرد ولی ازطرف بانک مرکزی رد میشودنمدانم چه کارکنم وسلام با احترام مسولین محترم
فیلم و پخش زنده
بیشتر