26 شهريور 1401 - 09:59

افزایش همکاری‌ اقتصادی در پیمان شانگهای به شرط دوری از دلار آمریکا

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان با اشاره به ضعیف بودن همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو شانگهای گفت: یکی از دلایل آن تحریم‌ها است زیرا همه چیز وابسته به دلار شده است و اعضا باید راهکاری پیدا کنند تا از پول‌های ملی برای مبادلات اقتصادی استفاده کنند.
کد خبر : ۱۴۱۴۰۱

 به گزارش ایبنا، عبدالرضا فرجی راد کارشناس ژئوپلیتیک و سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای منطقه عضو سازمان همکاری‌های شانگهای هستند گفت: ایران از مدت‌ها پیش تلاش داشت عضو دائم شانگهای شود که از سال گذشته این تلاش‌ها به نتیجه رسیده است.

 

وی اهداف اصلی تشکیل شانگهای را مبارزه با تروریسم و همکاری‌های اقتصادی عنوان و بیان کرد: در منطقه‌ای که حضور داریم، این مسائل زیاد است و بارها در کشورهایی همچون افغانستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی شاهد حوادثی بوده‌ایم.

 

این کارشناس ژئوپلیتیک با اذعان به ضعیف بودن همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو شانگهای اظهار کرد: کشورهای شانگهای پرجمعیت هستند؛ اما همکاری‌ها ضعیف است که یکی از دلایل آن تحریم‌ها است؛ زیرا همه چیز وابسته به دلار شده است. کشورها در پیمان شانگهای باید یک راهکاری ایجاد کنند تا از پول‌های ملی برای مبادلات اقتصادی استفاده کنند. باید سرمایه‌گذاری و تبادل کالا بین کشورهای عضو شانگهای افزایش یابد تا شاهد پیشرفت کشور باشیم.

 

وی در پاسخ به سؤالی درباره اثرات نشست شانگهای بر نشست مجمع‌عمومی سازمان ملل تصریح کرد: فکر نمی‌کنم اثر زیادی داشته باشد. بنیان سازمان شانگهای باید محکم شود و جنگ دو کشور روسیه و اوکراین به پایان برسد؛ زیرا این جنگ‌ها تأثیرات منفی بر روابط کشورها می‌گذارد. در چنین شرایطی نشست شانگهای بر مجمع‌عمومی سازمان ملل نمی‌تواند اثر بگذارد و این موضوع باتوجه‌به کارا نبودن تصمیمات مجمع‌عمومی کاملاً آشکار است.

 

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان با تأکید بر اینکه سازمان شانگهای برای رشد خود نیاز دارد اختلافات درونی خود را کنار بگذارد، گفت: هند و پاکستان به‌عنوان دو عضو این سازمان با یکدیگر اختلافات اساسی دارند. همچنین چین و هند دارای اختلاف هستند. این کشورها باید به کمک دیگر کشورها اختلافات خود را حل کنند تا در مجمع‌عمومی سازمان ملل با یکدیگر متحد عمل کنند.

 

فرجی از نقش میانجیگر ایران برای حل اختلافات کشورهای عضو شانگهای گفت و اشاره کرد: ایران با هیچ یک از اعضا اختلافی ندارد و می‌تواند با میانجیگری بین اعضا، در حل اختلافات نقش مثبت داشته باشد. ایران همچنین می‌تواند اختلافات میان روسیه و اوکراین را نیز حل کند؛ هرچند اوکراین عضو شانگهای نیست.

 

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر