01 مهر 1401 - 09:57
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با ایبِنا:

نقش مهم عضویت شانگهای در دلارزدایی/ تجارت از غرب به شرق منتقل می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عضویت در شانگهای باعث خواهد شد کانال جدیدی در مراودات مالی کشور شکل گیرد و تجارت از غرب به شرق انتقال پیدا کند. این مسئله قطعا برای کنار گذاشتن دلار در مراودات تجاری کمک کننده خواهد بود.
کد خبر : ۱۴۱۵۲۴

محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی درباره اثرات عضویت ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای به خبرنگار ایبِنا گفت: سازمان همکاری شانگهای به‏ عنوان یک سازمان مهم منطقه‌ای در پیشبرد یکپارچه سازی تجاری در بین اعضای خود مطرح است، برهمین اساس همانطور که بسیای از کارشناسان اقتصادی هم معتقد هستند، این عضویت باعث خواهد شد کانال جدیدی در مراودات مالی کشورشکل گیرد و تجارت از غرب به شرق انتقال پیدا کند. این مسئله قطعا برای کنار گذاشتن دلار در مراودات تجاری کمک کننده خواهد بود.


وی در ادامه اضافه کرد: همانطور که اشاره شد، عضویت درسازمان همکاری شانگهای در فرایند اقتصادی کشور اثرگذاری بسیار خوبی خواهد داشت و به طور نمونه می‌توان به افزایش صادرات غیرنفتی در این رابطه اشاره کرد که در صورت تداوم منجر به کاهش وابستگی به صادرات نفتی و افزایش درآمد‌های دولت خواهد شد.


این عضو کمیسیون اقتصادی درباره تاثیر عضویت در شانگهای جهت مقابله با تحریم‌ها اظهار داشت: عضویت در شانگهای به دلیل ارتباط با سایر کشور‌ها نه تنها در دور زدن تحریم‌ها کمک خواهد کرد، بلکه در خنثی سازی آن هم بسیار موثر واقع می‌شود. علاوه براین برای سایر اعضای آن همکاری با ایران با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک و پتانسیل‌های اقتصادی کشور، بسیار حائز اهمیت خواهد بود و این همکاری‌ها موجب قوی‌تر شدن طرفین می‌شود.


نماینده مردم سپیدان درباره طرح پول واحد برای اعضای شانگهای بیان کرد: پول واحد نیاز به تعریف دارد و هنوز مشخص نیست مراوادات کشورهای در برگیرنده به چه صورت انجام خواهد گرفت. این موضوع باید در جلسه اخیر مشخص شود و درباره آن اطلاع‌رسانی صورت گیرد.


علیزاده درباره پیشنهادات خود در این خصوص گفت: همزمان با دستگاه دیپلماسی لازم است تا سایر دستگاه‌ها مانند وزارت اقتصاد و صمت هم رایزنی‌های خود را با سایر کشور‌ها انجام دهند، تا کانال مراودات خیلی سریع برای امور بازرگانی ایجاد شود و به قول معروف تا تنور داغ است، باید نان را چسباند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها