بازار سهام آمریکا قرمزپوش شد

بازار سهام آمریکا قرمزپوش شد
ارزش شاخص داوجونز بازار سهام آمریکا به پایین‌ترین حد طی دو سال اخیر سقوط کرد.
کد خبر : ۱۴۱۵۷۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا به نقل از راشاتودی، شاخص اس اند پی ۵۰۰ به پایین‌ترین سطح خود در سال جاری سقوط کرد، در حالی که شاخص نزدک از ماه مارس ۲۰ درصد افت داشته است. روز جمعه شاخص صنعتی داوجونز به پایین‌ترین حد خود نزدیک به دو سال گذشته رسید و هر سهم با کاهش روبرو شد و در معاملات بعد از ظهر با ۲.۵ درصد کاهش به ۲۹۳۳۵ واحد رسید.

از ماه مارس که فدرال رزرو در تلاش برای مهار تورم سرسام آور، شروع به افزایش نرخ بهره کرد، این شاخص بیش از ۱۳.۷ درصد ارزش خود را از دست داده است. شاخص اس اند پی ۵۰۰ نیز افت کرد و به پایین‌ترین حد خود در سال معادل ۳۶۶۷ رسید که بیش از ۱۵ درصد نسبت به ماه مارس کاهش داشته است. شاخص نزدک به ۱۰۸۴۷ سقوط کرد که ۲۰ درصد از ماه مارس کاهش داشت.

این کاهش در بازار سهام چند روز پس از آخرین افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره فدرال رزرو اتفاق افتاد که نرخ بهره فعلی وجوه فدرال را بین ۳.۰۰ تا ۳.۲۵ درصد رسانده است. این بانک مرکزی در تلاش است تا بالاترین تورمی را که در چهار دهه اخیر مشاهده شده کاهش دهد. اگرچه تورم سالانه در ماه آگوست نسبت به ماه جولای تا ۸.۳ درصد کاهش یافت، رقم سرفصل ماهانه ۰.۱ درصد نسبت به ماه جولای افزایش داشت که بالاتر از حد انتظار بود.

این امر باعث فروش بالای دیگری در بازار‌ها در اوایل این ماه شد و وضعیت سهام‌ها در ۱۳ سپتامبر را به بدترین روز معاملاتی خود از ماه ژوئن ۲۰۲۰ رساند. فدرال رزرو قصد دارد تا قبل از پایان سال نرخ بهره را باز هم افزایش دهد و پیش‌بینی می‌کند قبل از هر گونه کاهش احتمالی، نرخ بهره را تا ۴.۶۰ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش دهد، حتی در شرایطی که بسیاری از اقتصاددانان نگران هستند که افزایش بیشتر نرخ، اقتصاد را وارد رکود کامل کند.

در واقع، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اذعان کرده که تلاش‌های بانک مرکزی به کاهش فعالیت‌ها در بازار مسکن کمک کرده و می‌تواند باعث افزایش بیکاری شود. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط انجمن ملی اقتصاد کسب و کار در ماه گذشته، اکثر اقتصاددانان پیش‌بینی کردند که ایالات متحده تا اواسط سال ۲۰۲۳ وارد رکود شود، در حالی که ۲۰ درصد معتقدند که در حال حاضر رکود وجود دارد.

جو بایدن، در اوایل ماه جاری اصرار داشت که همه چیز خوب خواهد شد و به مردم یادآوری کرد که همانطور که شما خوب می‌دانید، بازار سهام لزوماً وضعیت اقتصاد را منعکس نمی‌کند. وی مدعی شد: این اقتصاد هنوز قوی است. بیکاری کم است. مشاغل وتولید خوب است و من فکر می‌کنم که همه چیز خوب خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها