08 مهر 1401 - 10:52
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

مزایای پیوستن به معاهدات بین المللی/ حذف دلار امکان پذیر است

زنگنه گفت: پیوستن به معاهدات بین المللی همیشه به نفع کشور‌های عضو تمام خواهد شد. البته باید دقت شود که تراز تجاری و بازرگانی منفی نشود، زیرا چنانچه در چنین معاهداتی ظرفیت اقتصادی کشورافزایش نیابد، هدف هم برآورده نخواهد شد.
کد خبر : ۱۴۱۵۹۶

محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی درباره اثرات عضویت ایران در شانگهای به خبرنگار ایبِنا گفت: معاهدات بین‌المللی چندین مزیت دارد. اولین آن تسهیلاتی است که برای ورود و خروج کالا ایجاد می‌شود و به عنوان نمونه می‌توان به تاثیر در تعرفه کالا‌های ورودی نسبت به کشور اشاره داشت. تسهیل سرمایه گذاری شرکت‌ها در کشور‌های عضو، رفت و آمد بازرگانان، صدور ویزا، تسهیلات بانکی و ال سی‌های بین بانکی از دیگر مزایایی است که در نتیجه عضویت ایران در شانگهای به دست خواهد آمد.


وی در ادامه اضافه کرد: درصورتیکه امکان به وجود آمدن این تسهیلات محقق شود، پیوستن به معاهدات همیشه به نفع کشور‌های عضو تمام خواهد شد. البته باید دقت شود که تراز تجاری وبازرگانی منفی نشود، زیرا چنانچه در چنین معاهداتی ظرفیت اقتصادی کشورافزایش نیابد، هدف هم برآورده نخواهد شد.


نماینده مردم تربت حیدریه درمجلس شورای اسلامی درباره تاثیر پیوستن به چنین معاهده‌هایی و دلارزدایی اظهار داشت: موضوع دلازدایی بستگی به عزم کشور‌های عضو دارد. همانطور که اشاره شد در صورتیکه میزان تراز تجاری کشور مناسب باشد، براساس پول‌های دو کشور مراودات انجام خواهد شد و امکان حذف دلار هم به وجود می‌آید.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره دستیابی به پول واحد تصریح کرد: پول واحد در دنیا شکست خورده است. حتی اروپا هم که یورو را پایه گذاری کرد به اهداف مورد نظر خود نرسید. ابزار‌های دیگری با ورود فن آوری‌های نوین وجود دارد که قابل استفاده است و با وجود این ابزار‌ها به تعریف پول واحد نیازی نیست.


زنگنه درباره این ابزار‌ها چنین توضیح داد: پول‌های دیجیتال و مراودات دیجیتالی که می‌تواند بین کشور‌ها انجام شود، از جمله این ابزار‌ها به شمار می‌آید. بسیاری از مراوادات در دنیای امروز دیگر با پول انجام نمی‌شود، بلکه این حواله‌های الکترونیکی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین نیاز به پول واحد خیلی احساس نمی‌شود، ضمن اینکه تجربه موفقی هم در دنیا مرتبط با این مسئله به ثبت نرسیده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها