03 مهر 1401 - 12:09

هشدار کلاهبرداری با اینترنت ماهواره‌ای و فیلتر شکن

در چند روز گذشته گزارشات متعددی از نصب بدافزار در تلفن همراه با استفاده از نرم‌افزار‌ها و فایل‌هایی که فیلتر‌شکن یا مرتبط با شرکت استارلینک معرفی شده‌اند، مشاهده شده است.
کد خبر : ۱۴۱۶۰۳

به گزارش خبرنگار ایبِنا، به دنبال اختلالات اخیر در دسترسی به  اینترنت و اعلام اتصال اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران در روز‌های اخیر فایل‌هایی با عنوان فایل و اپلیکیشن دسترسی به اینترنت استارلینک در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر شده است که این فایل‌ها از طرف کارشناسان امنیت سایبری خطرناک و برای استفاده کلاهبرداری معرفی شده‌اند.

 

هر گونه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای در ایران نیازمند زیرساخت و خرید تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور است و هر گونه ادعای اتصال اینترنت بدون نیاز به تجهیزات کلاهبرداری است و مردم باید هیچ نرم‌افزاری را نصب و همچنین هیچ لینک و فایلی را در تلفن همراه خودشان اجرا نکنند.

 

همینطور در رابطه با نصب بدافزار در تلفن همراه و رایانه شخصی با فیلتر‌شکن‌‌ها نیز گزارشات مشابهی انجام شده است و مردم باید در استفاده و نصب این‌گونه نرم‌افزار‌ها دقت عمل به خرج داده و از نصب و اجرای فایل‌های غیررسمی خودداری کنند.

 

به گفته یک کارشناس امنیت سایبری اساسا دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای با استفاده از این روش ممکن نیست و هر گونه لینک یا فایلی که از منابع غیر رسمی و شماره‌های شخصی ارسال می‌شود، قابل اعتماد نیست.

 

این کارشناس امنیتی با هشدار درباره همه فایل‌ها و اپلیکیشن‌هایی که از منابع غیر رسمی افراد به آن دسترسی پیدا می‌کنند، خطر تبدیل شدن گوشی‌های موبایل به زامبی و سواستفاده از گوشی‌های شخصی را بسیار جدی توصیف کرد.

 

لازم به ذکر است که کلاهبرداران اینترنتی با طراحی بدافزار در بستر اینگونه فایل‌ها و لینک‌ها و انتشار آن‌ها در فضای مجازی اقدام به سرقت اطلاعات محرمانه افراد و کلاهبرداری از آن‌ها می‌کنند.

 

پلیس فتا از مردم عزیزمان خواسته که در صورت مشاهده چنین مواردی گزارشات آن را با مراجعه به سایت پلیس فتا در اختیار پلیس بگذارند تا از انتشار اینگونه فایل‌های مجرمانه در فضای مجازی جلوگیری شود.  

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها