سقوط تاریخی پوند در برابر دلار

پوند در برابر دلار به پایین‌ترین حد خود سقوط کرد و ارزش ارز‌های آسیا و اقیانوسیه نیز کاهش یافت.
کد خبر : ۱۴۱۶۰۹

 به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا به نقل از سی ان بی سی، به دنبال اعلامیه هفته گذشته دولت جدید بریتانیا مبنی بر کاهش مالیات و مشوق‌های سرمایه گذاری برای تقویت رشد، صبح دوشنبه پوند انگلیس در آسیا به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرد. روز دوشنبه پوند در آسیا ۴ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین رقم تاریخی ۱.۰۳۸۲ دلار رسید.

منتقدان گفتند که این اقدامات اقتصادی به طور نامتناسبی به نفع ثروتمندان خواهد بود و ممکن است زمانی که نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند، سطح بالایی از بدهی‌های بریتانیا را دریافت می‌کند. به گفته استراتژیست ارشد فارکس به نظر نمی‌رسد که دولت بریتانیا برای کنترل فرآیند مالی، بازار اینجا را به خطر انداخته باشد و بنابراین من فکر می‌کنم در حال حاضر در این مرحله، از کمترین مقاومت پایین‌تر باقی می‌ماند.

وی افزود: ما شاهد کاهش ارزش یورو به زیر برابری با دلار بوده‌ایم، پوند هم در حالت مشابه است. نیکلاس فرس، مدیر ارشد سرمایه گذاری در مدیریت دارایی ونتیج پوینت گفت: مهار تورم در حالی که دولت تلاش می‌کند اقتصاد را تحریک کند، برای بانک انگلستان یک چالش بزرگ است. او گفت: ممکن است بانک انگلیس در این هفته حتی یک جلسه سیاست اضطراری برگزار کند و نرخ بهره را افزایش دهد، اگر این اتفاق بیفتد، من را شگفت‌زده نمی‌کند.

 به گفته یک استراتزیست دیگر: عدم تعهد به نظم مالی در بریتانیا، همراه با افزایش ارزش دلار، منجر به تضعیف شدید پوند شد. او گفت: فکر می‌کنم که سقوط ارزش پوند در واقع منجر به ریسک‌گریزی بیشتر شد.  در منطقه آسیا و اقیانوسیه، ارز‌های ژاپن، کره جنوبی و چین در برابر دلار آمریکا تضعیف شد، در حالی که دلار استرالیا تقریبا ثابت بود.

 ین ژاپن در برابر دلار در سطح ۱۴۴ معامله شد که در مقایسه با هفته گذشته ضعیف‌تر بود. ارزش وون کره جنوبی نزدیک به سطح سال ۲۰۰۹ و ۱۴۲۸.۵۲ در هر دلار بود.

 شاخص دلار آمریکا در سال جاری با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به شدت افزایش یافته است. به ویژه، تفاوت نرخ بهره بین ایالات متحده و ژاپن به طور قابل توجهی افزایش یافته در حالی که بانک ژاپن به نرخ‌های بسیار پایین خود پایبند است.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر