20 مهر 1401 - 08:44
در گفتگو با ایبنا مطرح شد؛

استفاده از روش اوراق گام در آلمان و ژاپن/ رفع مشکل سرمایه در گردش تولید بدون خلق نقدینگی

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که روش تامین مالی از طریق اوراق گام باعث افزایش نقدینگی نمی‌شود، چون با پس دادن اولین زنجیره قرض نقدینگی از بین می‌رود.
کد خبر : ۱۴۱۶۴۹

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا مطرح کرد: نظام مالی در اقتصاد دارای دو بُعد بازار پول و سرمایه است و اوراق از ابزارهای تامین مالی قوی در بازار سرمایه محسوب می‌شود. اصول داشتن بازار سرمایه خوب به بازار بدهی برمی گردد که در آن سرمایه داد و ستد می‌شود.


وی با اشاره به اینکه روش تامین مالی از طریق اوراق گام باعث افزایش نقدینگی نمی‌شود چون با پس دادن اولین زنجیره قرض، نقدینگی از بین می‌رود، افزود: اوراق گام با توجه به ملاحظات تورمی کشور و نیاز سرمایه در گردش بالای واحدهای اقتصادی یک ابزار ضروری است.

 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در سازوکار اوراق گام سرمایه از بخش های کم بازده گرفته و به بخش های پر بازده داده می شود. پس قسمتی از مشکل سرمایه در گردش واحدها با استفاده از این اوراق رفع می‌شود.

 

دارابی با اشاره به این موضوع که تامین سرمایه از طریق اوراق نسبت به سایر روش‌ها آسان است بیان کرد: صدور مجوز اوراق گام به صورت کلی و یکجا انجام می‌شود، پس نیازی به انتشار اوراق برای هر پروژه یا شرکت نیست که این امر در زمان نیز صرفه‌جویی می‌کند.

 

وی تشریح کرد: در حال حاضر موضوع اوراق گام باعث تامین زنجیره اعتبار می‌شود اما  تامین سرمایه به روش استقراض از بانک مرکزی باعث ایجاد نقدینگی می‌شود و این نقدینگی به صورت پایدار در اقتصاد باقی می ماند.

 

 

استفاده از اوراق گام در آلمان و ژاپن

 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: کشورهای مختلف به دو دسته بانک محور یا بازار سرمایه محور تقسیم می‌شوند، اقتصادهایی مانند ژاپن و آلمان بانک محور هستند و اقتصادهایی مانند آمریکا و انگلستان بر پایه بازار سرمایه می‌چرخند و در کشورهای بانک محور از این گونه اوراق بهره‌گیری می‌شود.

 

وی افزود: اقتصاد ایران بانک محور است که بخش عمده از تامین مالی آن نیز بر عهده بانک‌هاست که در آن نهادهای مالی از یکدیگر اوراق قرض می گیرند و آن را در اختیار شرکت‌ها قرار می دهند.

 

دارابی در پایان بیان کرد: تامین سرمایه از طریق اوراق گام برای بانک نیز بهتر است چون در آن قیمت، تعداد و میزان بدهی مشخص است و منابع را به شرکت‌هایی که شرایط اولیه را دارا هستند، اختصاص می‌دهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر