پس از یک سال کار برای مقابله با تحریم‌ها؛

تجارت ایران با روسیه چقدر شده است؟

تجارت غیرنفتی ایران با جهان در نیمه نخست سال جاری بالغ بر ۵۰ میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلار بوده است.
کد خبر : ۱۴۱۷۵۸

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از الجزیره، ابراهیم رئیسی در هفتمین سخنرانی تلویزیونی خود خطاب به مردم ایران از افزایش ۸۰ درصدی روابط تجاری کشورش با روسیه خبر داد و گفت: ما در سطوح مختلف با روسیه همکاری می‌کنیم. به عنوان نمونه کریدور شمال-جنوب در حال پیگیری است و ما در حال تلاش برای فعال سازی میادین مشترک نفت و انرژی با روسیه و همچنین همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های فضایی، تجاری و اقتصادی هستیم.

اظهارات رئیسی با گذشت بیش از یک سال از روی کار آمدن وی و تاکید مستمر وی مبنی بر عدم پیوند اقتصاد ملی به توافق هسته‌ای و بی اثر کردن اثر تحریم‌های غرب صورت می‌گیرد که با تقویت روابط تجاری با کشور‌های همسایه و سیاست حرکت به سمت شرق صورت گرفته و امضای قرارداد‌های بلندمدت با چین و روسیه در همین زمینه است.

اگرچه اخیراً سیستم‌های بانکی تهران و مسکو به هم مرتبط شده اند و با آغاز معاملات دو طرف به ریال ایران در برابر روبل روسیه در مبادلات خود، به گفته ناظران ایرانی، حجم تجارت خارجی بین آن‌ها به حد مطلوب نرسید، برخی دیگر بر این باورند که تفاهمات اقتصادی بین آن‌ها به طور کامل اجرایی نشده است و در سال‌های آینده به ثمر خواهد نشست.

گمرک ایران در تازه‌ترین گزارش از واقعیت تجارت خارجی، تجارت غیرنفتی کشور با جهان را در نیمه نخست سال جاری (از ۳۰ اسفندماه گذشته) بالغ بر ۵۰ میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلار اعلام کرد، که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۳ درصد افزایش را به ثبت رساند.

به طور جزیی، صادرات کالا‌های غیرنفتی ایران طی شش ماه گذشته بالغ بر ۵۱ میلیون و ۷۸۳ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۲۵۱ میلیون دلار بوده است. کاهش وزنی بیش از ۱۲ درصد و ارزش آن بیش از ۱۳ درصد افزایش را به ثبت رساند.

منبع: ایبِنا
نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر