تورم ۸۳ درصدی ترکیه رکورد ۲۴ ساله را شکست

با درخواست اردوغان برای کاهش بیشتر نرخ بهره، تورم ترکیه به بالاترین حد در ۲۴ سال اخیر یعنی ۸۳ درصد رسید.
کد خبر : ۱۴۱۷۵۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا به نقل از احول نیوز، در حالی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خواستار کاهش نرخ بهره است، تورم ترکیه به بالاترین حد خود در ۲۴ سال اخیر رسید و در ماه سپتامبر از ۸۳ درصد گذشت. طبق آمار دولتی ترکیه، قیمت‌های مصرف کننده در ماه سپتامبر به طور سالانه نسبت به ۸۰.۲ درصد در ماه آگوست تا ۸۳.۴۵ درصد افزایش داشته است.

 اردوغان بر این باور است که هزینه‌های بالای استقراض منجر به قیمت‌های بالاتر می‌شود، که مخالف تئوری اقتصادی است. در سال گذشته وی تلاش کرد با کاهش نرخ بهره، تورم بالا را کاهش دهد. این اقدام کشور را وارد بحران اقتصادی تازه کرد و لیر افت کرد و ۴۴ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا در سال ۲۰۲۱ و تقریباً ۲۸ درصد در سال جاری را از دست داد.

بانک مرکزی ترکیه دو کاهش ۱۰۰ واحد پایه متوالی را طی دو ماه گذشته انجام داده که در تضاد با اقتصاد‌های جهانی است که نرخ‌ها را برای کنترل قیمت‌ها افزایش داده و اردوغان از این بانک خواسته تا در جلسه سیاسی بعدی خود که در ۲۰ اکتبر برگزار می‌شود، نرخ‌ها را کاهش دهد.

 به گزارش رویترز، لیر ترکیه روز دوشنبه به پایین‌ترین رکورد جدید خود یعنی ۱۸.۵۶ در برابر دلار آمریکا رسید. به گفته این آژانس، نرخ جدید به دلیل افزایش ۱۱۷.۶۶ درصدی قیمت حمل و نقل، افزایش بیش از ۹۰ درصدی مواد غذایی و افزایش بیش از ۸۰ درصدی قیمت مسکن بوده است.

هاکان کارا، اقتصاددان ارشد سابق بانک مرکزی ترکیه نوشت: ترکیه اکنون بیشترین افزایش تورم خود را از زمان جنگ جهانی دوم تجربه می‌کند. این اقتصاددان گفت که این رکوردشکنی با توجه به سیاست‌های غیرمتعارف دولت اجتناب ناپذیر است.  بر اساس گزارش نهاد مستقلی از دانشگاهیان ترکیه، تورم واقعی ترکیه در سپتامبر سال به سال به ۱۸۶.۲۷ درصد افزایش یافته است.

 

 

 

برچسب ها: تورم ترکیه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر