12 مهر 1401 - 14:50
کارشناس مسائل بانکی در گفتگو با ایبنا:

آزادسازی منابع بلوکه شده، تقویت پول ملی و توسعه اقتصادی را در پی دارد

یک کارشناس پولی و بانکی با اشاره به اخبار مبنی بر آزادسازی منابع بلوکه شده، گفت: این اتفاق تقویت پول ملی و توسعه اقتصادی را در پی دارد.
کد خبر : ۱۴۱۷۶۷

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در ماه‌های اخیر چندین بار خبر‌هایی از آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر منتشر شده است. روز شنبه نیز زمزمه‌هایی از آزادسازی ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی به گوش می‌رسید. آزادسازی منابع بلوکه شده ایران با وساطت یکی از کشور‌های منطقه، هم زمان با مذاکرات فشرده‌ای پیرامون آزادسازی هم زمان زندانیان ایران و آمریکا انجام شد و میلیارد‌ها دلار از منابع ارزی مسدود شده ایران در شرف آزادسازی است. به نظر می‌رسد این اتفاق در حقیقت اولین توافق عملی دولت بایدن با دولت رییسی است. آزاد شدن منابع ارزی ممکن است که تاثیر بسزایی در بازار ارز داشته باشد. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس مسائل بانکی به گفتگو نشسته ایم تا ابعاد آزاد سازی منابع ارزی را بررسی کنیم.


علی بهادر، کارشناس مسائل بانکی، در گفتگو با ایبنا، گفت: آزادسازی منابع بلوکه شده ایران به دلیل این که در چند روز اخیر روند نرخ دلار صعودی بوده است، موجب خواهد شد تا این روند صعودی متوقف شود. ضمن این که آین آزاد سازی التهاب بازار ارز را کاهش خواهد داد و می‌تواند پول ملی را تقویت کند.


این کارشناس مسائل بانکی بیان داشت: آزادسازی منابع بلوکه شده ایران، تاثیری بزرگ‌تر از کاهش نرخ ارز دارد، زیرا این آزاد سازی سیگنالی برای «بهبود روابط خارجی ایران» است، که این عامل خود تاثیر زیادی بر بهبود مراودات بازرگانی و همچنین آرام گرفتن بازار ارز دارد.


وی افزود: اگر این منابع آزاد شده در جای درست و در مکان درست استفاده شود، می‌تواند موجب بهبود شرایط اقتصادی شود که توسعه اقتصادی را درپی دارد.


بهادر با اشاره به تاثیر آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران بر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه تاثیر زیادی از بازار ارز می‌برد و کاهش نرخ ارز که با آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران روی می‌دهد، موجب خواهد شد تا صنایع صادرات محور که صنایع کامودیتی محور هستند، احتمالا با ریزش اندک مواجه شوند، اما برای صنایعی که ریالی هستند موجب خواهد شد، این صنایع تقویت شود.


این کارشناس مسائل بانکی ابراز داشت:، اما خبر آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران که سیگنال بهبود روابط خارجی را به بازار سرمایه مخابره می‌کند در بلند مدت می‌تواند عامل تقویت بازار سرمایه باشد.


علی بهادر در پاسخ به این سوال که به تازگی بانک مرکزی به صرافی‌ها اجازه داده است تا ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان را بخرد و در بازار توافقی به فروش برساند، این موضوع چه تاثیری بر بازار ارز خواهد داشت، پاسخ داد: یکی از مسائل اقتصادی ایران بازگشت ارز حاصل از صادرات است و طبیعتا هرچه قدر که به صادرکننده اجازه دهیم که با یک نرخ توافقی و در یک فرایندی که احساس کند که اوردن ارز به کشور صرفه اقتصادی برای او دارد، این کار را انجام دهد، موجب خواهد شد تا فرار سرمایه از کشور کاهش یابد و این موضوع موجب تسهیل ورود ارز به کشور خواهد شد؛ که در نهایت موجب تقویت پول ملی خواهد شد.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر