روسیه برای تجارت با چین از روبل دیجیتال استفاده می‌کند

روسیه برای تجارت با چین از روبل دیجیتال استفاده می‌کند
چین و روسیه در تلاشند با به کارگیری ابزارهایی مانند استفاده از ارزهای دیجیتال در تسویه حساب‌های بین‌المللی، کنترل آمریکا و کشورهای غربی بر سیستم مالی جهان و امکان رهگیری تراکنش‌های بین‌المللی را از بین ببرند و از این طریق از قدرت اثرگذاری تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا بکاهند.
کد خبر : ۱۴۱۸۴۷

به گزارش خبرنگار ایبنا، به دنبال شروع جنگ روسیه و اوکراین و تقابل چین و آمریکا، چین و روسیه در تلاشند تا با گسترش تجارت بدون دلار و بی اثر کردن تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا، نظم نوین جهانی را با هدف انتقال قدرت از غرب به شرق تغییر دهند و در این راستا روسیه از اوایل سال آینده قصد دارد با استفاده از روبل دیجیتال وابستگی نهاد مالی خود به غرب را کاهش دهد.

 

روسیه در سال ۲۰۲۳ از ارز دیجیتال استفاده می‌کند



آناتولی آکساکوف قانون‌گذار روسی و رئیس کمیته مالی مجلس دوما این کشور اعلام کرد: روسیه از اوایل سال آینده قصد دارد با استفاده از روبل دیجیتال وابستگی نهاد‌های مالی خود به غرب را کاهش دهد. با توجه به اینکه کشور‌های غربی در تلاش برای اعمال تحریم‌های جدید به منظور ایجاد مانع در نقل و انتقالات بانکی روسیه از جمله در تسویه حساب‌های بین‌المللی هستند، موضوع استفاده از دارایی‌ها و ارز‌های دیجیتال در جامعه تشدید شده است.

این نماینده مجلس دوما در ادامه اظهار کرد: این یک پروژه کلیدی برای روسیه است چرا که جریان‌های مالی می‌توانند سیستم‌های کنترل شده توسط کشور‌های غربی و دارای روابط سرد با روسیه را دور بزنند. اگرچه دولت و بانک مرکزی هنوز نتوانسته‌اند در مورد قواعد و مقررات ارز‌های دیجیتال به توافق و اجماع برسند، اما ما امیدواریم تا پایان سال ۲۰۲۲ این قانون وضع شود.

آکساسوف افزود: اگر ما استفاده از ارز‌های دیجیتال را شروع کنیم، دیگر کشور‌ها نیز به استفاده فعالانه از آن روی خواهند آورد و کنترل آمریکا بر سیستم مالی جهان عملاً پایان خواهد یافت.

 


تلاش پکن و مسکو برای پایان کنترل واشنگتن بر سیستم مالی جهان

شریک استراتژیک روسیه، چین در خط مقدم استفاده از ارز‌های دیجیتال در تسویه حساب‌های بین‌المللی است. یوآن دیجیتال تا کنون بیش از ۱۲ میلیارد دلار تراکنش را پردازش کرده است. پکن تلاش می‌کند تا با توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده از این نوع ارز در تراکنش‌های بین‌المللی، کنترل واشنگتن بر سیستم مالی جهان را از بین ببرد.

چندی پیش الکسی مویسف معاون وزارت دارایی روسیه تأیید کرد که کشورش در حال مذاکره و رایزنی با برخی از کشور‌ها در خصوص استفاده احتمالی از ارز‌های دیجیتال در تسویه حساب‌های بین‌المللی است. وزارت دارایی و بانک مرکزی روسیه پذیرفته‌اند که بدون استفاده از این نوع ارز، تسویه حساب‌های بین‌المللی در شرایط تحریم امکان‌پذیر نیست.

 

 

بریکس به دنبال تعریف ارز مشترک جایگزین دلار

 

علاوه بر این گروه بریکس  قرار است برای کاهش وابستگی به دلار و یورو، مکانیزم‌های پرداخت جایگزین برای ذخیره ارزی را ایجاد کند و همینطور اخباری مبتنی بر ایجاد ارز مشترک توسط اعضای پیمان شانگ‌های هم در روز‌های اخیر به گوش می‌رسد که نشان دهنده تصمیم قوی کشور‌های شرقی بر پایان سلطه دلار دارد.

به گفته وزارت خارجه روسیه، کشور‌های بریکس در حال ایجاد ارز ذخیره جدیدی در راستای تامین منافع اقتصادی خود هستند که بر اساس سبدی از ارز‌های پنج کشور این گروه خواهد بود.

نیازف در جریان بحث در مورد گسترش بریکس و سازمان همکاری شانگ‌های گفت: امکان و چشم انداز‌های ایجاد ارز واحد مشترکی بر اساس سبدی از ارز‌های کشور‌های بریکس در حال بحث است.

به گفته این دیپلمات، کشور‌های عضو بریکس در حال مطالعه فعال مکانیسم‌هایی برای تبادل اطلاعات مالی برای جایگزین قابل اعتماد برای پرداخت‌های بین المللی هستند. قرار است بریکس در تلاش برای کاهش وابستگی به دلار و یورو، زیرساخت مالی مشترکی ایجاد کند که امکان ایجاد یک ارز ذخیره را فراهم می‌کند. این گروه که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، با وجود محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری و بحران اوکراین، در حال تقویت روابط اقتصادی است و گردش مالی تجاری پیوسته در حال رشد است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها