17 مهر 1401 - 10:24
کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با ایبنا:

آزادسازی منابع بلوکه شده کاهش نرخ ارز و تقویت شاخص بورس را در پی دارد

یک کارشناس پولی و بانکی معتقد است آزاد شدن منابع بلوکه شده موجب کاهش نرخ ارز و رونق بورس و رشد تولید می‌شود که در نهایت توسعه اقتصادی را به همراه خواهد داشت.
کد خبر : ۱۴۱۸۵۰

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به دلیل عدم اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی ایالات متحده آمریکا همچنان بدون حصول نتیجه باقی مانده، این کشور مستقل از روند مذاکرات هسته‌ای، در حال پیگیری موضوع آزادی زندانیان خود در ایران و هم‌زمان آزادسازی منابع مسدود شده ارزی کشورمان در کره جنوبی است. در همین حال خبرگزاری فاینشال تایمز به نقل از یک منبع آگاه نوشت: « اقدام اخیر ایران مبنی بر آزاد کردن زندانیان آمریکایی مانند آقای نمازی نشان دهنده حسن نیت ایران برای تبادل بزرگ زندانیان است. این اقدام می‌تواند منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی را آزاد سازد. کشورهای قطر، سوییس و سازمان ملل در این امر درگیر هستند." با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس پولی و بانکی به گفتگو نشسته ایم، تا تاثیر آزاد شدن منابع ارزی را بر بازارهای مالی بررسی کنیم.

 

فريد ضياء الملكي، کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: آزاد شدن منابع ارزی تاثیر زیادی بر کاهش نرخ ارز دارد و با کاهش قیمت ارز قیمت طلا نیز ریزش خواهد کرد، زیرا قیمت طلا وابستگی زیادی به نرخ دلار دارد.

 

این کارشناس مسائل بانکی ابراز داشت: آزاد شدن منابع ارزی بر بهبود روابط اقتصادی با کشورهای مختلف جهان تاثیرگذار است، زیرا با آزاد شدن این منابع مواد اولیه بیشتری برای تولید در کشور وارد می‌شود که در نتیجه شاهد افزایش تولید در شرکت‌ها خواهیم بود و با رشد تولید توسعه اقتصادی نیز تقویت خواهد شد.

 

این تحلیلگر بازارهای مالی با بیان اینکه با متعادل شدن نرخ ارز رشد تولید نیز افزایش خواهد یافت، افزود: یکی از مزیت‌های آزاد شدن منابع ارزی این است که بازار سرمایه تقویت خواهد شد، زیرا با آزاد شدن منابع ارزی که رشد تولید را در پی خواهد داشت، رشد تولید خود موجب افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی خواهد شد و در ادامه با افزایش سود آوری مجموع شرکت‌های بورسی موجب خواهد شد تا اولا ریزش بازار سرمایه خاتمه یابد و دوما شاخص کل بازار سرمایه تقویت شود.

 

این کارشناس بازار پول و بانک بیان داشت: یکی از راه‌هایی که به تقویت تولید و همچنین تقویت بازار سرمایه و در نهایت به توسعه اقتصادی کمک می‌کند این است که بانک مرکزی سود سپرده‌ها را کاهش دهد تا سرمایه‌ها جذب تولید شود.

 

فريد ضياء الملكي در پایان تاکید کرد: با توجه به این که تورم در کشور ما بالا است، افرادی که در بانک سپرده گذاری می کنند از سرمایه گذاری در بانک بازده منفی بدست می آروند، اما اگر سود سپرده کاهش یابد با کوچ سرمایه به سمت تولید تورم کاهش می‌یابد، در نتیجه سپرده گذاران در بانک متضرر نمی‌شوند.

نویسنده: مرتضی ابرهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها