19 مهر 1401 - 09:33
مدیرعامل بانک دی در گفتگو با ایبِنا:

۳ شرکت بانک دی به زودی ادغام می‌شود/ ۱۰۰ درصد سهمیه وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد

۳ شرکت بانک دی به زودی ادغام می‌شود  ۱۰۰ درصد سهمیه وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد
مدیرعامل بانک دی گفت: یکسری از اموال مازاد بانک برخی از شرکت‌ها هستند که ابزاری به حساب نمی‌آیند و مازاد تلقی می‌شوند و براساس برنامه‌ریزی انجام شده، تقریبا سه شرکت تا پایان مهر ماه ادغام خواهند شد.
کد خبر : ۱۴۱۸۹۳

به گزارش خبرنگار ایبِنا، یکی از معضلاتی که موجب کاهش توان بانک‌ها در اعطای تسهیلات شده، درگیر بودن دارایی‌های بانک‌ها در بخش‌ها و بازار‌های دیگر است؛ بنابراین فروش اموال مازاد از جمله اقدامات لازم برای اصلاح و چابک‌سازی ترازنامه بانک‌ها به شمار می‌آید و به افزایش قدرت سودآوری و ایفای نقش مؤثرتر به عنوان مهم‌ترین واسطه‌ مالی کشور کمک می‌کند.


خبرنگار ایبِنا در این رابطه و دیگر موضوعات بانکی با علیرضا قیطاسی، مدیرعامل بانک دی به گفتگو پرداخته که در زیر به آن اشاره می‌شود.

 


 بعد از ابلاغ دستورالعمل اعطای تسهیلات خرد بر مبنای اعتبارسنجی، بانک دی تاکنون چه میزان تسهیلات خرد با این شیوه پرداخت کرده است؟


از سال گذشته بحث تسهیل تسهیلات خرد مدنظر دولت محترم قرار گرفت و به تمام بانک‌ها از طریق بانک مرکزی در این خصوص تاکید شد که ساز و کار تسهیل تسهیلات خرد را فراهم سازند. جامعه هدف بانک دی، ایثارگران است و بیشتر مشتریان آن در این بحث خانواده معظم شهدا و ایثارگران هستند. به همین دلیل در پایان سال گذشته هیئت مدیره بانک تصمیم گرفت، دستورالعملی برای اعطای تسهیلات خرد صادر کند تا طبق آن به صورت آسان‌سازی این کار انجام شود و این تسهیلات بدون ضامن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با گواهی کسر از حقوق به متقاضیان پرداخت شود.


انجام این کار فراهم شده و کسانی که دستمزد ماهیانه خود را از بانک دی دریافت می‌کنند با معرفی نامه‌ای که بیشتراز سازمان بنیاد شهید است، به شعب معرفی می‌شوند و براساس آن تسهیلات خود را دریافت خواهند کرد. این تسهیلات در قالب بودجه‌ای که برای این موضوع اختصاص داده شده، پرداخت خواهد شد و مشکلی در رابطه با آن وجود ندارد.

 


چه میزان وام ازدواج پرداخت شده است؟


تسهیلات خرد به چند بخش تقسیم می‌شود. یک بخش آن نیاز مردم تحت عنوان مرابحه و تسهیلات احتیاجات ضروری و بخش دیگر هم تسهیلات ازدواج و فرزندآوری است. این تسهیلات زیر سقف ۲۰۰ میلیون تومان است و از آن تحت عنوان تسهیلات خرد نام برده می‌شود.


امروز مزدوجینی که براساس ساز و کار فراهم شده از طریق سایت بانک مرکزی، بانک مورد نظر خود را بانک دی انتخاب کرده‌اند، به سرعت نتیجه گرفته‌اند. در واقع برای تسهیلات ازدواج صف انتظار وجود ندارد. به این معنا؛ بانک دی براساس ساز و کار بانک مرکزی، پس از کامل شدن پرونده متقاضی در مدت ۲۴ ساعت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به حساب واریز خواهد کرد. بانک دی ۹۱ شعبه در سطح کشور دارد که امروز صف انتظاربرای دریافت تسهیلات ازدواج ۴ یا ۵ نفر است و دیگر صف انتظار به حساب نمی‌آید، صف پرداخت است.


در بحث تسهیلات خرد فرزند‌آوری هم به همین شکل رفتار شده است. طبق سهمیه بانک دی برای تسهیلات فرزندآوری و آسان‌سازی‌هایی که در این زمینه انجام شد، صد در صد از سهمیه این بانک تا پایان شهریورماه پرداخت شده است. از این بابت هم مشتریان عزیزی که از شعب بانک دی درخواست تسهیلات داشته اند، آن را دریافت کرده اند و متقاضی در صف انتظار وجود ندارد.


به عبارتی دیگر؛ سهمیه قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری ۱۰۰ درصد پرداخت شده و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

 


میزان اموال بانک دی چقدر است؟ برنامه جهت واگذاری آن دارید؟


از روز اول کار خود در بانک دی، سیاست‌هایی که بانک مرکزی، دولت محترم و حاکمیت نظام برای بحث واگذاری اموال مازاد بانک‌ها مورد توجه قرارداده بودند را به جد پیگیری کردم و به همین دلیل بانک اطلاعاتی اموال مازاد، کامل‌تر شد.


مزایده چهارم بانک هم در همین راستا برگزار و املاک مازادی که در چارچوب فعالیت بانکی قرار نداشتند، در لیست مزایده قرار گرفتند و واگذاری آن‌ها مرحله به مرحله تا به امروز که سه مزایده دیگرهم انجام شد، پیش رفت و یک یا دو هفته آینده نیز مزایده پنجم بر روی سایت بانک دی قرار خواهد گرفت. اراده جدی براین است، املاک مازاد بانک واگذار شود تا به کمک نقدینگی و ناترازی بانک آید. کار بانک بنگاهداری نیست و با واگذاری این املاک به وضعیت سودآوری آن کمک خواهد شد و تلاش ما بر این است تا در پایان ماه‌های آینده کارنامه موفقی در این رابطه ارائه دهیم.


یکسری از اموال مازاد بانک برخی از شرکت‌ها هستند که ابزاری به حساب نمی‌آیند و مازاد تلقی می‌شوند و براساس برنامه ریزی انجام شده تقریبا سه شرکت تا پایان مهر ماه ادغام خواهند شد. با توجه به اینکه شرکت‌ها از تسهیلاتی برای حوزه سرمایه گذاری استفاده کرده‌اند، برای بخشی از املاک آن‌ها بابت مطالبات بانک جلساتی برگزار شد و انتقال پیدا کرد و از این جهت کاهش مطالبات داشته ایم. به محض دریافت مطالبات، پس از بررسی کارشناسانه این شرکت‌ها به مزایده گذاشته خواهد شد و وضعیت کارنامه بانک از بابت ورود نقدینگی و اصلاح ساختار مالی در ماه‌ها آتی و مخصوصا در پایان سال ۱۴۰۱ قابل قبول خواهد بود.

 

 

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که بانک‌های خصوصی و دولتی باید افزایش سرمایه داشته باشند، مشخصا بانک شما برای تحقق این کار چه اقداماتی انجام داده است؟


بانک دی در طی سال جاری مخصوصا در سه ماهه اول سال با حمایت بانک مرکزی و سازمان بنیاد شهید مخصوصا معاونت محترم ریاست جمهوری موفق شد مجوز برگزاری مجمع ۱۳۹۹ را دریافت کند و آن را برگزار کرد، در مجوز مجمع بانک مرکزی بحث افزایش سرمایه مورد تاکید قرار گرفت. مجمع ۱۴۰۰ هم برگزار شد و بانک دی در فاصله کمتر از دو ماه دو مجمع مالی برگزار کرد و این کار سنگینی بود و در نظام بانکی انجام چنین کاری کم است. از آنجا که تاکید بانک مرکزی برای افزایش سرمایه پیش‌بینی شده، بانک دی افزایش سرمایه نقدی را تا پایان سال ۱۴۰۱ به عنوان یک تکلیف در دستور کار قرار داده و در برنامه‌ریزی‌های خود را در آن گنجانده است. ۶ ماهه دوم سال هم بحث مجمع فوق العاده برای افزایش سرمایه نقدی خواهیم داشت، برنامه ریزی آن انجام شده و انشاالله تا پایان سال این اتفاق روی خواهد داد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر