سقوط اغلب بازارهای سهام جهانی

اغلب بازارهای مالی جهان روز دوشنبه در سایه نگرانی‌های گسترده از رکود اقتصادی و کاهش سود شرکت‌ها سقوط کردند.
کد خبر : ۱۴۱۸۹۹

به گزارش ایبِنا به نقل از اسپوتنیک، اکثر سهام جهانی روز دوشنبه با سقوط مواجه بودند. بازار‌های چین با گشودن در‌های خود پس از تعطیلات یک هفته‌ای و در بحبوحه نگرانی‌های گسترده از رکود اقتصادی، زیان‌های قابل‌توجهی را ثبت کردند.

سهام در هنگ کنگ، شانگهای، پاریس و لندن هم روز دوشنبه کاهش یافته، اما در فرانکفورت اندکی افزایش داشته است، در حالی که بازار‌ها در توکیو به دلیل تعطیلات بسته بودند.

این کاهش سهام جهانی پس از پایان ناگوار دیگری در هفته گذشته در وال استریت رخ داده است، زیرا گزارش مشاغل در ایالات متحده به این نگرانی‌ها اضافه کرد که فدرال رزرو ممکن است فکر کند که اقتصاد به اندازه کافی برای کنترل تورم، کند نشده است.

شاخص «DAX» آلمان با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۲۲۸۹.۹۶ واحد رسید، در حالی که شاخص «CAC» در پاریس با ۰.۵ درصد کاهش به ۵۸۳۷.۲۵ واحد رسید و شاخص «FTSE» انگلیس با ۰.۵ درصد کاهش به ۶۹۵۶.۵۵ واحد رسید.

بازار‌ها روز دوشنبه در توکیو، تایوان و کره جنوبی بسته بودند. شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ با سه درصد کاهش به ۱۷۲۱۶.۶۶ واحد رسید.

در حالی که شاخص ترکیبی شانگ‌های با ۱.۷ درصد کاهش به ۲۹۷۴.۱۵ واحد رسید، شاخص Cit در بانکوک ۰.۶ درصد کاهش یافت و شاخص Sensex هند ۰.۴ درصد کاهش یافت.

معاملات آتی S&P ۵۰۰، ۰.۳%، ۰.۳% سقوط کرد در حالی که شاخص Dow Jones Industrial Averag در وال استریت ۰.۲% سقوط کرد.

در روز جمعه، S&P ۲.۸ درصد سقوط کرد، اما ۱.۵ درصد افزایش در هفته را ثبت کرد که اولین افزایش هفتگی در چهار هفته اخیر بود. داوجونز Industrial Average هم ۲.۱ درصد سقوط کرد در حالی که هم Nasdaq هم ۳.۸% سقوط کرد. شاخص راسل ۲۰۰۰ هم ۲.۹ درصد کاهش یافت.

پس از سه برابر شدن تعداد موارد جدید COVID-۱۹ در طول تعطیلات یک هفته‌ای، شهر‌ها تعطیلات و محدودیت‌های سفر بیشتری را اعمال می‌کنند.

علاوه بر نرخ بهره بالاتر، تحلیلگران می‌گویند ضربه بعدی به سهام می‌تواند کاهش بالقوه در درآمد شرکت‌ها باشد. شرکت‌ها با افزایش تورم و نرخ بهره بر روی سود خود درگیر هستند، در حالی که رشد اقتصاد هم در حال کاهش است.

محققان هشدار داد اند که با افزایش نرخ تورم، افزایش شدید نرخ بهره و فشار‌های ناشی از بحران اوکراین و پیامد‌های آن اکنون احتمال رکود اقتصادی جهانی بسیار زیاد است که این امر منادی ناآرامی‌های اجتماعی گسترده خواهد بود.

به گزارش سی ان ان، بر اساس مدل احتمالات تحت نظارت شرکت تحقیقاتی ند دیویس ریسرچ، شانس رکود جهانی در حال حاضر ۹۸.۱ درصد است که در مقایسه با انتظارات بازار مالی در ماه‌های اخیر بسیار بالا است.

تنها مقاطع زمانی که مدل رکود به این اندازه رسیده بود مربوط به دوران رکود شدید اقتصادی است که آخرین بار در سال ۲۰۲۰ همراه با بیماری همه گیر کرونا و پیش از آن در طول بحران مالی جهانی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ بوده است.

برچسب ها: بورس سهام جهانی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر