جنگ، بحران انرژی و تورم؛

 آیا اقتصاد جهانی از رکود عبور خواهد کرد؟

به نظر می‌رسد چالش‌های زیادی وجود دارد که مانع از بهبود اقتصاد جهانی می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها احتمال بازگشت ویروس کرونا و تأثیر آن بر چین، پیامد‌های جنگ روسیه در اوکراین، بحران‌های غذا و انرژی و افزایش قیمت‌ها و متعاقب آن، تهدید برای عرضه در بازار بین المللی است.
کد خبر : ۱۴۱۹۷۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از الجزیره، اگرچه مسیر‌های سیاسی اخیراً جریان عرضه مواد غذایی و کود از اوکراین و روسیه را تضمین کرده است، تهدید‌ها برای بسته شدن عرضه نفت از روسیه به اروپا همچنان وجود دارد.

اقتصاد جهانی نرخ تورم بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و سیاست‌های پولی در بسیاری از کشور‌ها به دنبال مهار آن هستند، اما تهدیدکننده‌ترین خطر این است که کند شدن رشد به رکود تبدیل شود، به طوری که جهان چیزی را تجربه خواهد کرد که به "رکود تورمی. "معروف است.

به گفته کریستالینا جورجیوا، مدیر صندوق بین المللی پول، پیش بینی می‌شود تولید اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۲۶ به دلیل افزایش ریسک رکود، ۴ تریلیون دلار کاهش یابد.

پیش‌بینی‌های گزارش «چشم‌انداز اقتصاد جهان - اکتبر ۲۰۲۲» صادر شده توسط صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که رشد اقتصاد جهانی از ۶ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۳.۲ درصد در سال ۲۰۲۲ و ادامه کاهش آن در سال ۲۰۲۳ به ۲.۷ درصد خواهد رسید.

نه تنها این، این برآورد‌ها در مقایسه با آنچه در همان گزارش، ژوئیه ۲۰۲۲ ذکر شد، بدبینانه‌تر باقی می‌ماند، بلکه گزارش صندوق بین‌المللی پول احتمال ۲۵ درصدی را برای کاهش نرخ رشد اقتصاد جهانی به ۲ درصد در سال ۲۰۲۳ می‌بیند.

آنچه که شدت دیدگاه بدبینانه در مورد آینده اقتصاد جهانی را افزایش می‌دهد، همان چیزی است که گزارش صندوق بین المللی پول در نسخه اکتبر ۲۰۲۲ بیان کرد که نرخ تورم در سطح جهانی از ۴.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۸.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده و در سال ۲۰۲۳ به ۶.۵ درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۴.۱ درصد کاهش خواهد یافت.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر