25 مهر 1401 - 09:32
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

نوسان بازار ارز در سال گذشته به کمتر از ۵ درصد رسید

رئیس سابق کانون صرافان گفت: در سال‌ گذشته اقداماتی مثل اصلاح قانون قاچاق کالا و ارز، تشکیل بازار متشکل، ارز توافقی و موارد دیگر باعث نوسان کمتر از پنج درصد بازار ارز شد.
کد خبر : ۱۴۲۰۱۲

احمد لواسانی، رئیس سابق کانون صرافان در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: در سال‌های اخیر یکی از دلایل رکود بازار ارز، کرونا بود. کرونا مستقیما تاثیراتی را بر تقاضا گذاشت و بسیاری از نیازهای مردم در رابطه با ارز کاهش پیدا کرد. در دوران پس از کرونا تلاطم بیش‌تری در بازار ارز مشاهده می‌شود. در حال حاضر با کاهش کرونا به مرور زمان افزایش تقاضا برای ارز را شاهد هستیم.

 

وی در ادامه یکی از علل اصلی تقاضا‌ی ارز در ایران را چند نرخی بودن ارز دانست و افزود: اگر بتوانیم تفاوت بازار‌ها را کاهش دهیم، تقاضای ارز تنها برای نیاز‌های واقعی وجود خواهد داشت و مصرف منطقی می‌شود. منظور از نیاز واقعی تقاضای ارز برای مصارفی مثل مسافرت، تجارت و دیگر موارد است. در چند سال گذشته اقداماتی مثل اصلاح قانون قاچاق کالا و ارز، تشکیل بازار متشکل، ارز توافقی و موارد دیگر باعث نوسان قیمتی کمتر از پنج درصد بازار ارز شد و همین مسئله باعث شد تا تقاضای ارزی که از ناحیه حفظ سرمایه بود از بین برود و با بازدهی بالاتر دیگر بازار‌ها این تقاضا به بازار‌های دیگر منتقل شد. می‌توان گفت دلیل اصلی کاهش تقاضا مدیریت مناسب و در نتیجه بازدهی پایین‌تر این بازار نسبت به دیگر بازار‌ها است که باعث شده تا تقاضا برای این بازار تنها تقاضای مصرفی باشد.

 

لوسانی با تاکید بر اینکه ارز یک کالای استراتژیک است، گفت: ارز باید به موقع، به جا و برای نیاز واقعی استفاده شود. مردم نیز در این شرایط به دولت و ثبات بازار ارز کمک کردند که باید برای ملاحظاتی که مردم در سال‌های اخیر در این باره داشتند از آن‌ها تشکر کنیم.

 

وی در ادامه افزود: از طرفی کنترل نقدینگی در سال گذشته و اقدامات حمایتی از تولید موجب ثبات بازار ارز شد. با قوانین و مقررات و دیگر اقدامات مثل پیمان شانگهای شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران به بخش تولید فراهم شد. در گذشته صادرات به کشور‌های دیگر مسئله‌ای بسیار پردردسر و در بعضی موارد غیر‌ممکن بود اما در حال حاضر شرایط به نحوی است که سرمایه‌داران به طرف تولید و صادرات بیش‌تر ترغیب می‌شوند.  

 

 

بازار توافقی فاصله نرخ خرید و فروش را به حداقل رساند

 

رئیس کانون صرافان در رابطه با بازار ارز توافقی تصریح کرد: در بازار ارز توافقی فارغ از هر نوع نرخ دستوری، نرخ ارز بر اساس توافق بین خریدار و فروشنده تعیین می‌شود. از این طریق فاصله بین نرخ خرید و فروش به حداقل مقدار ممکن خودش می‌رسد. 

 

 

پیشنهاد راه‌اندازی بازار ارز توافقی در سامانه نیما

 

لواسانی با ارائه پیشنهاد تشکیل ارز توافقی در سامانه نیما، گفت: مسئله بعدی هوشمند نبودن سازمان توسعه تجارت است که برای تخصیص بسیاری از کالا‌ها ثبت سفارشی برای ارز مورد نیاز برای واردات نیست اما مشاهده می‌شود که در بازار، کالای خارجی به وفور وجود دارد. این مسئله نشان می‌دهد ارز مورد نیاز برای واردات این کالا‌ها از مبادی غیررسمی تهیه شده و باید برای مدیریت این مشکل برای کالا‌های مورد نیاز بازار ثبت سفارش داشته باشیم تا از واردات اینگونه کالا‌ها از مبادی غیررسمی جلوگیری شود.

 

وی در پایان تاکید کرد: البته این مسائل مرتبط با سیاستگذار پولی و بانک مرکزی نیست بلکه مربوط به ارگان‌هایی مثل وزارت صمت است که باید با اجرای اقدامات مورد نیاز، ورود تمام کالا‌های مورد نیاز کشور از مبادی رسمی باشد تا بازار رسمی نقش  خود را به درستی ایفا کند و بازاری تحت عنوان غیررسمی در کشور به طور کامل از بین برود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها