کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

بورس کالا بستری برای نرخ‌گذاری عقلایی تایر

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: قیمت گذاری تایر در بستر بورس کالا، یک نرخ گذاری کاملا عقلایی خواهد بود که همه با آن موافق هستند.
کد خبر : ۱۴۲۰۱۳

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در دو هفته گذشته شاهد عرضه تایر در بورس کالا بودیم، یکی از عواملی که موجب شد تا تایر به بورس کالا برود، عدم همسویی رشد قیمت محصول با نرخ مواد اولیه بود. با توجه به اهمیت این موضوع در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه تاثیر ورود تایر به بورس کالا را بررسی کرده ایم.

 

حسین غیاثی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با ایبنا گفت: سرمایه گذاران و سهام داران شرکت های تایر ساز از دیرباز خواهان کشف قیمت تایر در بورس کالا بودند، زیرا وقتی که کالایی به بورس کالا ورود می کند، تابع شرایطی از قیمت گذاری می شود، این شرایط شامل قیمت جهانی تایر و همچنین قیمت تمام شده تایر است.

 

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: قیمت گذاری تایر در بستر بورس کالا، یک نرخ گذاری کاملا عقلایی خواهد بود که همه با آن موافق هستند.

 

*شفافیت معاملات تایر در بورس کالا

 

غیاثی بیان داشت: یکی از مزیت‌های معاملات تایر در بورس کالا این است که معاملات شرکت ها بسیار شفاف تر خواهد شد.

 

وی افزود: در گذشته به دلیل این که حاشیه سود شرکت های تایر ساز به دلیل قیمت گذاری دستوری به شدت کاهش یافته بود، این شرکت ها دو دفتره بودند، یعنی محصول را با یک قیمتی می فروختند، اما با قیمت دیگری را در دفتر گزارش می کردند.

 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با ورود تایر به بورس کالا بسیاری از مشکلات قیمت گذاری دستوری از بین خواهد رفت. ضمن این که با قیمت‌گذاری دستوری بسیاری از سود شرکت‌ها به دلال ها منتقل می شد، اما با حذف قیمت‌گذاری دستوری سود فروش تایر به شرکت‌ها و سهام‌داران منتقل خواهد شد.

 

این تحلیل‌گر بازار سرمایه ابراز داشت: اگر گزارش‌های شرکت های تایر ساز را در زمانی که قیمت گذاری دستوری حکمفرما بود، با زمانی که قیمت گذاری در بورس کالا انجام می شود، باهم مقایسه کنیم، به راحتی می توان دریافت که شرکت های تایر ساز چه سود خوبی از فروش محصولات خود در بورس کالا به دست می آروند.

 

وی افزود: به تازگی نیز صادرات تایر آزاد شده است و این موضوع موجب شده است تا شرکت ها اگر به این نتیجه برسند که با صادرات تایر به بازده بیشتری دست خواهند یافت، تولید خود را بیشتر خواهند کرد تا محصولات بیشتری را صادر و سود بیشتری را به جیب بزنند.

 

غیاثی در پایان تاکید کرد: البته افزایش صادرات تایر ممکن است که قیمت تایر داخلی را افزایش دهد، زیرا که تعداد تایر صادراتی بیشتر خواهد شد و به نوعی قیمت داخلی تایر با قیمت جهانی تایر همسان می شود که افزایش سود آوری شرکت های بورسی را در پی خواهد داشت.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر