اندونزی به دنبال کاهش وابستگی به دلار آمریکا

بانک مرکزی اندوزی به عنوان میزبان اجلاس بین المللی آتی گروه بیست، درخواست کرد تا اتکای بازارهای مالی اندونزی به دلار را کاهش دهد.
کد خبر : ۱۴۲۰۵۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل ازراشاتودی، بانک مرکزی اندوزی میزبان اجلاس بین المللی گروه بیست، درخواست کرد تا اتکای بازار‌های مالی اندونزی به دلار را کاهش دهد. گزارش شده بانک مرکزی اندونزی مخالف کاربرد دلار آمریکا در صادرات و واردات است و به منظور کاهش وابستگی به دلار خواستار تبدیل دلار به ارز‌های بومی در پرداخت‌های بین المللی شده است.

به گفته رئیس دفتر بانک اندونزی، به نقل از رسانه‌های محلی، بیشتر معاملات تجاری بین المللی اندونزی با ارز‌های خارجی و به طور عمده با دلار انجام می‌شود. این مقام مسئول به خبرنگاران گفت: ۹۰ درصد صادرات و واردات بر حسب دلار آمریکا است، در حالی که در واقع ارزش صادرات مستقیم اندونزی به آمریکا فقط ۱۰ درصد و ارزش واردات آمریکا فقط ۵ درصد است.

وی گفت که تراکنش‌های ارز‌های خارجی هزینه تبدیل را هم به همراه دارد و وقتی بر حسب دلار آمریکا باشد، هزینه تبدیل دو برابر می‌شود که نشان می‌دهد سیستم پرداخت‌های دوجانبه بر حسب ارز‌های محلی می‌تواند مشکل را حل کند. این مقام گفت: تاکنون چهار کشور چین، ژاپن، تایلند و مالزی با اندونزی توافق کرده اند که از سیستم پرداخت برحسب ارز‌های بومی استفاده کنند. در سنگاپور هم طراحی شده، اگرچه به طور کامل اجرا نشده و به زودی در فیلیپین اجرا می‌شود.

در حال حاضر، اجرای سیستم پرداخت برحسب ارز‌های بومی/LCS  با عربستان سعودی نیز در حال بررسی است. اندونزی میزبان اجلاس بین المللی گروه بیست با حضور ۱۹ کشور و اتحادیه اروپا در ۱۵ تا ۱۶ نوامبر در جزیره بالی خواهد بود. در حال حاضر اندونزی ریاست اقتصاد‌های پیشرو را بر عهده دارد.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر