مدیرکل عملیات پول و اعتبار بانک مرکزی در گفتگو با ایبِنا؛

نرخ سود بین‌بانکی تحت کنترل بانک‌مرکزی/ خیال بازار سرمایه راحت باشد

نادعلی گفت: نرخ بهره بین‌بانکی کاملا تحت کنترل است و تا به حال نوسانی بیش‌تر از نرخ ۲۱ درصد و حد مورد نظر به وجود نیامده است.
کد خبر : ۱۴۲۱۰۵

به گزارش خبرنگار ایبِنا، عوامل بسیاری بر بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد و با توجه به ماهیت بازار سرمایه و ریسک‌پذیری افرادی که در آن حضور دارند، اخبار اثر بالایی در این بازار دارند و در واقع اثر نرخ بهره بین‌بانکی بر بازار سرمایه به صورت روانی و کوتاه‌مدت است. نرخ بهره بین‌بانکی در کوتاه مدت نظام نقدینگی را به بازار‌های موازی مخصوصا بازار سرمایه منتقل می‌کند.


محمد نادعلی مدیرکل عملیات پول و اعتبار بانک مرکزی در مصاحبه با خبرنگار ایبِنا در این‌باره گفت: در رابطه با نرخ سود بین بانکی و نحوه تنظیم این نرخ و ارتباط آن با سایر نرخ‌ها در بازار‌های دیگر به خصوص بازار سرمایه همیشه میان اقتصاددانان و فعالین بازار اختلافاتی بوده است.


نادعلی با تاکید بر اینکه فقط بانک‌ها و بانک مرکزی در بازار بین‌بانکی حضور دارند و در این بازار میان بانک‌ها مازاد و کسری آن‌ها مبادله می‌شود، اظهار کرد: در واقع در بازار بین‌بانکی، بانک‌هایی که مازاد منابع در حساب‌جاری خود دارند به بانک‌هایی که کسری دارند و برای تسویه حساب خودشان به پول نیاز دارند، سپرده پرداخت می‌کنند و این کار برای تسویه حساب بانک‌ها با یکدیگر انجام می‌شود. نرخ بین بانکی نیز برای انجام چنین عملیات‌هایی در بازار بین‌بانکی در نظر گرفته می‌شود.


وی افزود: منابعی که در بازار بین‌بانکی رد و بدل می‌شود از میان بانک‌ها و بازار بین‌بانکی خارج نمی‌شود و از طرفی از بیرون هم منابع به این بازار امکان ورود ندارند.


مدیرکل عملیات پول و اعتبار بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: نرخ بین‌بانکی با میانگین وزنی نرخ مبادلات بین بانک‌ها در هر روز محسابه می‌شود و در سایت بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود و بانک‌ها از این نرخ برای تنظیم رفتار خودشان در روز آینده استفاده می‌کنند. به دلیل نوسانی بودن این بازار، امکان کاهش یا افزایش شدید این نرخ در مدت کوتاه وجود دارد، بنابراین بانک‌های مرکزی دامنه‌ای برای بازار بین‌بانکی تعریف کردند که این نرخ امکان افزایش و کاهش تا سقف و کف تعیین شده را نداشته باشند. بانک مرکزی ایران نیز از سال ۹۹ این دامنه را برای نرخ بین‌بانکی در نظر گرفته است و در حال حاضر این دامنه ۱۴ تا ۲۲ درصد تعریف شده است.


وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی با ابزار‌هایی مثل ریپو و ریپو معکوس، نرخ بین بانکی را در این دامنه حفظ می‌کند و حضوری فعال در این بازار دارد، افزود: در نتیجه این نرخ در بازار بین‌بانکی با دامنه‌ای که تعریف شده و ابزار‌هایی که بانک مرکزی در قالب عملیات بازار باز در اختیار دارد، کاملا تحت مدیریت بانک مرکزی است و با اینکه ماهیت بازار بین‌بانکی نوسانی است، اما نگرانی در رابطه با نوسان این بازار با مدیریت بانک مرکزی وجود ندارد.


نادعلی افزود: نرخ بازار بین‌بانکی با اوراق بدهی دولت کاملا مرتبط است، اما در رابطه با بازار سرمایه در واقع عوامل بسیاری بر این بازار تاثیر می‌گذارد و با توجه به ماهیت بازار سرمایه و ریسک‌پذیری افرادی که در آن حضور دارند، اخبار اثر بالایی در این بازار دارند.


وی در ادامه گفت: نرخ بین‌بانکی یکی از عوامل موثر در بازار سرمایه معرفی می‌شود، اما نرخ بازار بین‌بانکی نوسان خیلی زیادی ندارد که نوسانات آن به بازار سرمایه منتقل شود و این بازار را تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی بین این دو بازار جا‌به‌جایی منابعی وجود ندارد که با تغییر نرخ در یک بازار، منابع از یک بازار به بازار دیگر منتقل شود و اثر‌گذاری داشته باشد. بنظر می‌رسد ارتباطی مستقیم و فوری میان نرخ بین بانکی و شاخص کل وجود نداشته باشد و سایر عومل هستند که بر رفتار بازیگران بازار سرمایه و نوسانات آن اثر‌گذار هستند.


نادعلی با تضمین اینکه از جانب بانک مرکزی نرخ بین‌بانکی کاملا تحت کنترل است، تصریح کرد: تا به حال نوسانی بیش‌تر از نرخ ۲۱ درصد و حد مورد نظر به وجود نیامده است و همانطور که سال گذشته و طبق مصوبه دولت که نرخ بین‌بانکی حدود ۲۰ درصد تعیین شد و میانگین این نرخ در طول سال ۲۰.۳ بود امسال نیز این نرخ با نوسان زیادی مواجه نخواهد شد و بانک مرکزی امسال نیز اهداف مورد نظر دولت در رابطه با کنترل نرخ بین بانکی در راستای حمایت از بازار سرمایه را اجرا می‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر