27 مهر 1401 - 11:50
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

شفافیت و تسهیل‌گری، مزایای درگاه یکپارچه‌سازی نرخ ارز صرافی‌ها

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: هر سامانه‌ای که در راستای تسهیل روابط ارزی و پولی کشور راه اندازی شود، عامل ارتقای کیفیت معاملات اقتصادی و افزایش اثرگذاری معاملات اقتصادی خواهد بود.
کد خبر : ۱۴۲۱۳۲

اله‌مراد سیف؛ کارشناس و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره مزایای راه‌اندازی درگاه یکپارچه‌سازی نرخ ارز صرافی‌ها از سوی بانک مرکزی اظهار کرد: در این موضوع شکی وجود ندارد که راه اندازی هرگونه سامانه و درگاهی برای تسهیل روابط و فعالیت‌های اقتصادی که منجر به ایجاد شفافیت شود از نظر کارکرد‌های اقتصادی مهم و قابل توجه است.

 

وی تصریح کرد: وجود هر سامانه‌ای که در راستای تسهیل روابط ارزی و پولی کشور راه اندازی شده باشد و عامل ارتقای کیفیت معاملات اقتصادی شود و اثر گذاری معاملات اقتصادی را افزایش دهد بسیار مهم است. به نظر می‌رسد سامانه و درگاه راه‌اندازی شده از سوی بانک مرکزی ناظر بر این موارد است و کمک کننده و تسهیل گیر روابط بین صرافی‌ها و بانک مرکزی، و متقاضیان و عرضه کنندگان ارز است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین خاطر نشان کرد: با اینکه به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها مانند عدم دسترسی مناسب به منابع ارزی و وجود تحریم‌ها نمی‌توان بازار ارز را به صورت اساسی در اقتصاد ملی تعریف کرد، اما حرکت به سمت شفاف سازی نرخ ارز، حرکت بسیار مطلوبی است که می‌تواند اولین گام در راستای عدم توزیع رانت در برخی صرافی‌ها باشد.

 

وی در خصوص مزایای شفافیت بورسی گفت: با شفاف سازی بازار ارز، قطعا عوامل دخیل در چنین شبه بازاری می‌توانند روابط خود را تعریف کنند و در این روابط شفافیت و تغییراتی ایجاد شود که به نفع مصرف کننده و متقاضی واقعی ارز باشد.

 

سیف در این باره تصریح کرد: به این معنا که از معامله دستی و سنتی که تا کنون در صرافی‌ها داشتیم دور می‌شویم لذا همگان خواسته یا ناخواسته مجبور به فعالیت در فضای شفاف هستند و دولت نیز می‌تواند متقاضی واقعی ارز را شناسایی کرده و برای رفع نیاز‌های اولویت دار در جانب تقاضای ارز برنامه ریزی کند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین گفت: بانک مرکزی این درگاه را با هدف کنترل بیشتر بازار ارز و صرافی‌ها راه اندازی کرده تا مصارف ارزی را مدیریت و تسهیل کند. این کلیت نسبی قابل قبول است، اما اینکه در عمل چگونه محقق شود وابسته به کیفیت نظارت‌ها و کنترل‌های آتی بانک مرکزی است تا فعالیت‌های این درگاه در بازار بتواند آثار قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر