27 مهر 1401 - 12:03
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

یکپارچه‌سازی اعلام نرخ صرافی‌ها، گامی مثبت در تعادل بازار ارز

یک استاد اقتصاد گفت: برای اینکه درگاه یکپارچه‌سازی نرخ ارز صرافی‌ها فعالیت قابل قبول و تاثیرگذار داشته باشد، دولت باید در کنار بانک مرکزی به سمت حذف سلطه دلار و یورو از بازار حرکت کند.
کد خبر : ۱۴۲۱۳۵

عبدالمجید شیخی؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره قواعد حاکم بر بازار و نرخ ارز و راهکار‌های درست تعیین و تثبیت نرخ ارز اظهار کرد: در هر بازاری قانون حاکمیت یک نرخ مشخصی حاکم است لذا نمی‌توانیم در یک بازار در شرایط ساده بدون هزینه، قاعده چند نرخی را حاکم نگه داریم بلکه اگر روال به صورت عادی رها شود خود به خود نرخ معین واحدی بر بازار حاکم می‌شود؛ البته این به معنای تایید رها سازی نیست.

 

وی افزود: چراکه در شرایط عدم تعادل و به ویژه تنگنای عرضه، عناصر دلال و رانت خوار با دخالت سوداگرانه این تعادل ناعادلانه را تحمیل خواهند کرد. پس تعادل می‌تواند عادلانه و غیر عادلانه (ظالمانه) باشد که اقتصاد اسلامی با ظلم مخالف است؛ لا تَظلمون و لا تُظلمون.

 

این اقتصاددان تصریح کرد: قبل از حذف ارز ترجیحی به دلیل وجود دو نرخ ارز، شاید عمده انرژی بازار صرف دسترسی به ارز ترجیحی می‌شد و دولت هم سعی داشت بخش ضروری این بازار را تامین کند، اما در حال حاضر با حذف ارز ترجیحی که از طرفی دولت توانسته با تقویت بنیاد تولید داخلی و ایجاد زمینه مبادلات بین همسایگان و مشارکت بیشتر در پیمان‌های منطقه‌ای مانند شانگهای، پیمان خزر، اوراسیا؛ ارتباطات بین همسایگان در جنوب را توسعه دهد قطعا این روند به کاهش نرخ ارز به دلیل عرضه بیشتر منتهی می‌شود.

 

شیخی ادامه داد: براساس آمار‌های منتشر شده عرضه ارز بر تقاضا غلبه پیدا کرده است و به این دلیل دستیابی به ارز در بازار برای تقاضا‌های موردی و مقطعی و منطقه‌ای تسهیل شده است، اما امکان دارد به دلیل عدم شفافیت و عدم دسترسی به اطلاعات درست، در برخی صرافی‌ها قیمت‌ها بیشتر از نرخ اصلی عرضه شود. به همین دلیل برخی از متقاضیان و عرضه‌کنندگان دچار سردرگمی در پیدا کردن قیمت‌ها می‌شوند.

 

وی درباره راه اندازی درگاه یکپارچه سازی اعلام نرخ ارز صرافی‌ها گفت: ایجاد سامانه شفافیت نرخ‌ها در هر اقتصادی امر لازمی است، اما کافی نیست. چرا که برای رساندن نرخ ارز به حد تعادل باید تک نرخی کردن ارز در دستور کار قرار گیرد و چون ما این شرایط را ایجاد کرده ایم بنابراین قبلاً هزینه تحقق چنین کاری را در این دولت پرداخته ایم.

 

این استاد اقتصاد ادامه داد: دولت آقای رئیسی خسارت تک نرخی کردن ارز را پرداخت به طوری که حدود ۲ تا  ۳ ماه در بازار‌ها با تکانه قیمتی مواجه بودیم که افزایش نرخ ارز بر قیمت‌های جدید کالا و خدمات بر روال عادی قیمت‌های پایه افزوده شد و پس از ۳ ماه شتاب قیمت‌های ناشی از حذف ارز ترجیحی فروکش کرد.

 

شیخی تصریح کرد: درگاه یکپارچه سازی نرخ ارز کار لازمی است، ولی کافی نیست و حتی هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به هدف بالاتری باید باشد. برای اینکه درگاه یکپارچه سازی نرخ ارز فعالیت قابل قبول و تاثیر گذار داشته باشد دولت در کنار بانک مرکزی باید به سمت حذف سلطه دلار و یورو از بازار برود به این معنا که باید به سمت بازار ارز‌های دیگر مثل روبل، یوان، روپیه ... و حتی ریال برود، چرا که در همکاری‌های دو جانبه مانند همکاری با روسیه تجار ما نیازی به دلار و یورو نخواهند داشت و کافی است ریال ببرند و با روسیه مبادله کنند.

 

وی گفت: اگر بازار ارز تحت سیطره دلار و یورو به سمت بازاری قدم بردارد که هیچ ارز خارجی بر آن حاکم نباشد، با اقدامات تکمیلی می‌توانیم امیدوار باشیم که ریال مسیر تقویت و افزایش ارزش خود را طی کند و پول ملی تقویت شود؛ ضمن اینکه عنان اقتصاد از تاثیرگذاری و تحمیل نرخ ارز خارج شود. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها