01 آبان 1401 - 09:16
در نیمه نخست امسال صورت گرفت؛

رشد ۲۴ درصدی صادرات ایران به آفریقا

رشد ۲۴ درصدی صادرات ایران به آفریقا
سخنگوی سابق گمرک گفت: صادرات ایران به کشور‌های آفریقایی در نیمه نخست امسال رشد ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ داشت.
کد خبر : ۱۴۲۲۱۱

سید روح الله لطیفی سخنگوی سابق گمرک و قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در گفتگو با خبرنگار ایبِنا بیان کرد: میزان تجارت ایران در ۶ ماه نخست امسال به کشور‌های آفریقایی حدود ۷۶۲ میلیون دلار بوده که از این میزان ۷۱۰ میلیون دلار به ۴۰ کشور آفریقایی صادر شده، همچنین از ۱۹ کشور آفریقایی نیز حدود ۵۲ میلیون دلار واردات داشته‌ایم.

وی افزود: بر این اساس تجارت ایران و کشور‌های آفریقایی در ۶ ماهه نخست امسال رشد ۲۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسانده است و صادرات ایران به کشور‌های آفریقایی در نیمه نخست امسال رشد ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ داشت.


قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا بیان کرد: میزان تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی در سال گذشته حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار بوده که از این میزان ۶۰ میلیون دلار به واردات و مابقی به صادرات اختصاص دارد، همچنین میزان تجارت با آفریقا در ۶ ماه دوم سال گذشته، یعنی از زمان استقرار دولت سیزدهم نسبت به سال ۹۹ رشد ۲ برابری داشته است.

 

لطیفی تاکید کرد: سیاست‌های دولت سیزدهم بر محور روابط چند جانبه، بازار‌های جدید، تمرکز بر کالا‌هایی با ارزش افزوده بالاتر و توجه به بازار‌های نو با نگاه دانش بنیان می‌چرخد، که این محور‌ها باعث توجه ویژه دولت جدید به کشورهای همسایه، قاره آسیا و آفریقا می‌شود.

 

وی با بیان اینکه که آفریقا دارای بازار ویژه‌ای است گفت: با یاری دولت سیزدهم و همکاری دستگاه‌های مختلف، می‌توانیم از بازار خاص آفریقا استفاده کنیم و امیدواریم تا پایان امسال با فعال شدن بخش خصوصی، شاهد رشد خوبی نسبت به سال ۱۴۰۰ باشیم.

 

سخنگوی سابق گمرک در پایان تاکید کرد: در تجارت با آفریقا مراودات بانکی به چند روش صورت می‌گیرد از جمله این روش‌ها استفاده از صرافی و تهاتر است، همچنین هر چه حوزه تجارت هم زمان با مروادات بانکی تقویت شود، روند تجارت ایران با تمامی کشور‌های دنیا و ۵۵ کشور عضو اتحادیه آفریقا سرعت می‌گیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر