03 آبان 1401 - 12:52
سخنگوی اقتصادی دولت:

کاهش رشد نقدینگی به ۳۵.۳ درصد در شهریور/ تلاش دولت برای مهار همه موتور‌های خلق تورم

رشد نقدینگی در پایان شهریور ماه به ۳۵.۳ درصد کاهش یافته است در حالی که در شهریورماه پارسال این شاخص ۴۰.۵ درصد بود.
کد خبر : ۱۴۲۳۰۳

به گزارش ایبِنا، سید احسان خاندوزی روز سه شنبه در ششمین نشست خبری خود با رسانه‌ها با ارایه آمار‌هایی از وضعیت تورم، تاکید کرد: همانطور که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز رئیس جمهور تاکید کرد، تا پایان امسال اولویت دولت در بخش اقتصاد کلان، ثبات اقتصادی و مهار تورم خواهد بود.


وی افزود: تلاش دولت این بوده است که بتواند از طریق موتور‌های خلق تورم چه در طرف نوسانات ارزی یا نوسانات در حوزه حامل‌های انرژی و چه از طرف بی‌انضباطی مالی دولت و چه از طریق بی‌انضباطی پولی شبکه بانکی، همه موتور‌های خلق تورم را مهار کند. ثمراتی که تاکنون حاصل شده این آمار‌ها را برای نخستین بار می‌شنوید.


سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: رشد نقدینگی پایان شهریور ۱۴۰۱ به ۳۵.۳ کاهش پیدا کرده که البته بعد از حذف بانک مهر اقتصاد است؛ در حالی که این شاخص در شهریور ماه سال گذشته ۴۰.۵ درصد بود.


وی ادامه داد: رشد نقدینگی در شهریورماه امسال در مقایسه با مردادماه ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرده است که این شواهد نشان می‌دهد حرکت و اراده دولت برای کنترل تورم حرف نیست و با جدیت از طریق همه دستگاه‌هایی که در کنترل تورم موثر هستند، پیگیری می‌شود.


خاندوزی خاطرنشان کرد: در شهریور ۱۴۰۰ تورم ماهانه ۳.۹ بود که در شهریور ۱۴۰۱، ۲.۲ درصد است؛ تورم بخش خوراکی و آشامیدنی سال گذشته در شهریورماه ۵.۱ درصد بود که ۲.۲ درصد کاهش در ۱۴۰۱ پیدا کرده است.


وی ادامه داد: در مهرماه تورم ۲.۲ درصدی بخش خوراکی و آشامیدنی ادامه داشت و در مجموع طی مهر ماه ۳ درصد افزایش تورم داشتیم که بخشی از آن ناشی از افزایش اجاره بها و برخی از اقلام بود.


وی تصریح کرد: وضعیت تورمی همچنان از نظر دولت مقبول نیست و در جلسه هماهنگی اقتصادی که این آمار را به اطلاع رئیس جمهور رساندیم، رئیس جمهور تاکید کردند که تا پایان سال اولویت اقتصاد کلان دولت مساله ثبات اقتصاد کلان و مهار تورم باید باقی بماند و هر دستگاهی هم که برنامه رشد غیرتورمی تخلف می‌کند به شکل جدی از طریق جلساتی که معاون اول یا معاونت اقتصادی دولت باید پاسخگو باشند که چرا در این زمینه تخلف داشته‌اند.


نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت به ۵.۸ درصد در فصل بهار رسید


سخنگوی دولت اظهار داشت: دولت سیزدهم در کنار اصلاح سیاست‌های اقتصادی از تصمیمات اقتصادی شتابزده پرهیز کرد و براساس برآورد‌های اولیه کارشناسان اقتصادی امیدواریم در تابستان ۱۴۰۱ شاهد افزایش رشد تولید باشیم.


خاندوزی ادامه داد: نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین آلات، بهار پارسال ۳.۸ بود که بهار امسال ۵.۸ افزایش یافت.


وی در عین حال به مهار تورم تولید کننده نیز اشاره کرد و افزود: تورم تولیدکننده که در شهریور ماه پارسال بیش از ۸۰ درصد بود، اکنون به ۴۰ درصد رسیده که هنوز هم مطلوب نیست.


کاهش نرخ بیکاری به ۸.۹ درصد در فصل تابستان


خاندوزی ادامه داد: نرخ بیکاری در تابستان امسال به ۸.۹ درصد رسیده و تعداد افراد دارای شغل نیز، ۳۷۳ هزار نفر افزایش پیدا کرده است. بیکاران دانشگاهی به ۹۵۵ هزار نفر کاهش یافته است.

 

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: درحالی که به دلیل خشکسالی در بخش کشاورزی کاهش شاغلین داشتیم، ولی در مقابل در بخش صنعت شاهد افزایش اشتغال بودیم.


دولت پشتیبان کسب و کار‌های مجازی است


خاندوزی با بیان اینکه دولت پشتیبان کسب و کار‌های دیجیتالی است، گفت: به دلیل آشوب در کشور لطمه جدی به اشتغال‌های کسب و کار‌های مجازی داشتیم که در کمیته اقتصاد دیجیتال دولت جلساتی برگزار شده است.


وی ادامه داد: از اواخر شهریور ماه به دلیل فضای ایجاد شده از سوی آشوبگران، حوزه کسب و کار‌های مجازی به شکل منفی تحت تاثیر قرار گرفت که باید گفت دولت پشت کسب و کار‌های اینترنتی را خالی نمی‌کند و وظیفه خود را حمایت از این افراد می‌داند و وزیر ارتباطات جزییات مصوبات در حمایت از این کسب و کار‌ها را امشب اعلام می‌کند.


خاندوزی با اشاره به اینکه نتایج حذف ارز ترجیح به تدریج در حال بروز در اقتصاد است، آن را تکلیف قانونی دولت برشمرد.


سخنگوی اقتصادی دولت از افزایش خرید گندم از کشاورزان خبر داد و گفت: ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش تولید گندم و ۲.۵ میلیون تن کاهش واردات داشتیم به طوری که دولت به جای دادن یارانه به کشاورزان خارجی، به گندمکاران یارانه خود را پرداخت کرد.

 

وی خاطر نشان کرد که یارانه خرید گندم در سال زراعی جدید به ۸۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.


رشد ۱۳ درصدی صادرات در نیمه نخست امسال


سخنگوی دولت در ادامه از رشد ۱۳ درصدی صادرات در نیمه نخست امسال خبر داد و آن را نتیجه سیاست همسایگی و عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای از سوی دولت سیزدهم دانست.


خاندوزی تاکید کرد: تلاش دولت این بوده است تا از طریق مهار تورم‌ها، خلق نقدینگی به نقطه مطلوبی برسد به طوری که نقدینگی پایان شهریور به ۵.۳ درصد کاهش یافته و همین مقدار نقدینگی هم نسبت به مرداد ماه روند کاهشی داشته است.


سخنگوی اقتصادی دولت افزایش ۶ هزار مگاواتی تولید برق را یادآور شد و آن را سه برابر سال پایانی دولت قبل برآورد کرد.


وی احیای ۲۵۰۰ واحد صنعتی را از ثمرات سیاست‌های اقتصادی دولت برشمرد.


سهم ۷.۵ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در رشد پایه پولی


سخنگوی اقتصادی دولت ساماندهی نظام بانکی و کاهش زیان انباشته بانک‌ها را از دیگر سیاست‌های دولت در حوزه اقتصاد کلان عنوان کرد و از کاهش زیان انباشته بانک‌ها در دولت سیزدهم و نیز رشد ۵۵ درصدی پرداخت تسهیلات ازدواج خبر داد.


وی با تاکید بر اینکه شبکه بانکی باید سودآور باشد، افزود: از شش بانک دولتی، پنج بانک سود آور شده‌اند.


خاندوزی اظهار داشت: افزایش صادرات گاز و مواردی از این دست در شرایطی رخ داد که سهم دولت از درآمد‌های نفت نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده است.


وی افزود: ۱۱۳ هزار مجوز کسب و کار صادر شده و برای نخستین بار درآمد مالیاتی نیمی از هزینه‌های دولت را تامین کرده است.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر