به منظور دور زدن تحریم ها صورت گرفت؛

تأکید پوتین بر لزوم ایجاد سامانه‌ جایگزین سوئیفت

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خواستار ایجاد یک پلتفرم مالی مستقل برای انجام مبادلات بین‌المللی شد.
کد خبر : ۱۴۲۳۹۸

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خواستار ایجاد یک پلتفرم مالی مستقل برای انجام مبادلات بین‌المللی شد.

وی تأکید کرد که ایجاد این شبکه قطعی است، اما به تلاش کشورهای دیگر در این مسیر نیاز است. مسکو به تنهایی در حال توسعه یک سامانه پرداخت بومی به جای سوئیفت است؛ چراکه از ابتدای سال جاری تاکنون دسترسی بسیاری از بانک‌های این کشور به نظام مالی غرب مسدود شده است.

 

پوتین تأکید کرد که روسیه معتقد است روند ایجاد یک پلتفرم مالی بین‌المللی جدید اجتناب‌ناپذیر است. این پلتفرم باید فارغ از حوزه قضائی ملی کشورها بوده، ایمن باشد و تحت تأثیر فضای سیاسی نبوده، به صورت خودکار عمل کند و از هر گونه وابستگی به یک مرکز کنترل واحد به دور باشد.

 

رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که اقتصاد جهانی باید بی‌طرف بوده و بیشتر باز شود و ایجاد سامانه‌های مالی غیرمتمرکز و جایگزین احتمال دست‌کاری زیرساخت‌های اقتصاد جهانی را از بین برده و شرایط را برای بهره‌وری، سودآوری و ایمنی بیشتر در تراکنش‌های بین‌الملل فراهم می‌کند.

 

روسیه از سال ۲۰۱۴ سامانه پیام‌رسان بین بانکی جایگزین سوئیفت به نام SPFS را پس از آغاز نخستین دور تحریم‌هاغرب علیه خود راه‌اندازی کرد تا بتواند جابجایی پیام بین بانک‌های این کشور در داخل و خارج از روسیه و همچنین با بانک‌های خارجی را تضمین کند.

 

مسکو همچنین اخیراً روند فاصله گرفتن از دلار و یورو و جایگزین کردن آنها با ارزهای ملی در مبادلات تجاری را سرعت بخشیده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر