فرصت‌شناسی ترکیه در احیاء جایگاه کریدور میانی راه ابریشم

ترکیه از بی‌ثباتی در سوریه، عراق، روسیه و اوکراین که جایگاه کریدور میانی راه ابریشم را تقویت کرده است، فرصت‌طلبی می‌کند.
کد خبر : ۱۴۲۴۴۲

به گزارش ایبِنا و به نقل از خبرگزاری آناتولی، پس از ایجاد ناامنی در مسیر کریدور شمالی و کریدور جنوبی، ترکیه به دنبال احیاء راه ابریشم و کریدور میانی است. در این میان تنش‌های ایجاد شده بین آذربایجان و ارمنستان بر سر مناطقی مانند زنگزور نیز حائز توجه است. در این گزارش به اهمیت کریدور میانی و تلاش ترکیه برای احیاء این کریدور براساس گزارش‌های خبرگزاری رسمی ترکیه به نام آناتولی (Anadulu) پرداخته خواهد شد.

 

بی‌ثباتی در سوریه، عراق، روسیه و اوکراین، جایگاه کریدور میانی راه ابریشم را در مقابل کریدور شمالی و جنوبی تقویت کرده است. موقعیت ترکیه در کریدور میانی و کریدور گازی جنوبی به جهت نقش آفرینی این کشور به عنوان لجستیک منطقه‌ای که آسیا را به اروپا متصل می‌کند، حائز اهمیت است. ترکیه از عادی‌سازی روابط بین آذربایجان و ارمنستان حمایت کرده است تا کریدور زنگزور نیز به کریدور میانی اضافه گردد.

 

 

ناامنی در کریدور شمالی و جنوبی مقدمه احیاء راه ابریشم

 

کریدور‌های شمالی و جنوبی که چین و کشور‌های خاورمیانه را به اتحادیه اروپا متصل می‌کنند جزو خطوطی هستند که از نظر موقعیت‌های ژئوپلیتیکی با مشکل مواجه شده است. بی‌ثباتی در خاورمیانه از جمله در سوریه و عراق امنیت کریدور جنوبی را به مخاطره انداخته است. همچنین جنگ روسیه و اوکراین نیز امنیت کریدور شمالی را خدشه‌دار ساخته است. علاوه‌ بر بی‌امنی در کریدور شمالی و جنوبی، صرفه‌جویی در زمان نیز دلیل دیگری برای ترانزیت از دریای خزر و احیاء کریدور میانی راه ابریشم خواهد بود.

 

 

نقش ترکیه در احیاء کریدور میانی و کریدور گازی جنوبی راه ابریشم

 

خط ریلی کریدور میانی راه ابریشم که از ترکیه آغاز شده و با عبور از منطقه قفقاز، دریای خزر، ترکمنستان و قزاقستان، آسیای مرکزی را به چین متصل می‌کند. موقعیت ترکیه در کریدور میانی را بااهمیت ساخته است. کشور ترکیه به عنوان لجستیک منطقه‌ای غرب و شرق را به هم متصل می‌کند. همچنین این کشور در مرکز انتقال گاز طبیعی استخراج شده از دریای خزر و آسیای مرکزی به اروپا در چارچوب پروژه کریدور گازی جنوبی نیز می‌تواند نقش‌آفرین کند.

 

مسیر موجود در کریدور میانی راه ابریشم از پکن تا لندن امتداد دارد و سالانه بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار مبادله تجاری در آن انجام می‌گیرد. میزان کانتینر‌های حمل شده در بازه دی ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱، ۵۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل در این کریدور افزایش داشته است. میزان بار عبوری از دی ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱، ۱۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. خط راه‌آهن باکو-تفلیس-کارس که در کریدور میانی قرار دارد در تاریخ ۸ آبان ۱۳۹۶ با همکاری ترکیه، آذربایجان و گرجستان افتتاح شد. بنا به اعلام وزارت حمل و نقل و زیرساخت ترکیه از آغاز راه‌اندازی این خط تاکنون ۱۹۱۹ قطار مورد استفاده قرار گرفته و یک میلیون و ۳۱۰ هزار تن محموله جابه‌جا شده است.

 

 

حمایت ترکیه از کریدور زنگزور و عادی‌سازی روابط آذربایجان و ارمنستان

 

کریدور میانی علت حمایت ترکیه از مذاکرات آذربایجان با ارمنستان در زمینه حمل و نقل و تعیین مرز‌ها و برداشتن گام‌هایی برای عادی‌سازی روابط بین این دو کشور است. عادی‌سازی روابط بین آذربایجان و ارمنستان و کریدور زنگزور که آذربایجان را به نخجوان متصل می‌کند، بخش جدیدی به کریدور میانی اضافه می‌کند. اضافه شدن کریدور زنگزور ظرفیت کریدور میانی راه ابریشم را برای جریان ترانزیت کالا از چین افزایش می‌دهد.

ارسال‌ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۲
۰
اردوغان چون ملی گراست باعث شده هر کجا منافع مردمش باشه بدون توجه به اسلام و انقلاب و کشور غاصب و غیره خرید و فروش و مبادله کند. هر وقت مریضه میرود کشور غاصب هر وقت پول بخواد میاد داخل ترکی خنده و صحبت میکنه و پول میگیره و هر وقت گندم بخواد با روسیه خنده میکنه و.... .
فیلم و پخش زنده
بیشتر