بورس همچنان در مدار صعودی/ جهش ۱۶۵ هزار واحدی شاخص بورس در کمتر از ۱۰ روز

شاخص کل بورس مانند ۸ روز گذشته روند صعودی داشت و با رشد نزدیک به ۱۸ هزار واحدی بر پله یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحد ایستاد.
کد خبر : ۱۴۲۷۵۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا، از ابتدای هفته گذشته تا به امروز شاخص کل بازار سرمایه از یک میلیون و ۲۴۱ هزار واحد رشد خود را شروع کرد و تا کانال یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحد تقویت شد، بدین ترتیب در ۹ روز کاری، شاخص کل بورس ۱۶۵ هزار واحد رشد کرد.

 

از علت‌های رشد ۱۶۵ هزار واحدی شاخص می‌توانیم به تصویب بسته ۱۰ بندی ویژه حمایت از بازار سرمایه اشاره کنیم یکی از بند‌های مهم این بسته مصوب شده بیمه سهامِ اشخاص حقیقی است، با تصویب این بند مهم، اصل ارزش سهام و سود آن بیمه خواهد شد.

 

 در رابطه با بسته ۱۰ بندی ویژه حمایت از بازار سرمایه محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است هر اقدامی که منجر به خروج ریسک از بازار سرمایه شود و اساس آن را به سمت یک بازار مبتنی بر مکانیزم‌های واقعی سوق دهد، حتماً موثر است.

 

همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس کاهش حاشیه سود شرکت‌های بورسی را ناشی از تصمیمات دولت و مجلس می‌داند و اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل رویکرد افزایش ظرفیت بازار را رشد شاخص، اعتماد مردم و افزایش سودآوری شرکت‌ها عنوان می‌کند.

 

در روز گذشته بازار سرمایه شاهد رکورد شکنی در ورود پول‌های حقیقی به بورس بود میزان ورود پول‌های حقیقی در روز گذشته به بالاترین میزان خود در سال ۱۴۰۱ رسید. به گونه‌ای که سهامداران حقیقی به طور خالص به مبلغ ۵۸۰ میلیارد تومان سهم خریدند.

 

البته  روند صعودی ورود پول‌های حقیقی به بورس با وضعیت بنیادین شرکت ها، تحلیل تکنیکال شاخص کل و p/e مناسب بازار سرمایه ادامه دارد. p/e بازار سرمایه در کمترین میزان خود نسبت به دو سال گذشته قرار دارد. همچنین بسیاری از سهم‌ها به کف قیمتی جذابی رسیده‌اند و برای خرید مناسب هستند. 

 

اکبر ادهم؛ کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، بیان کرد: سرمایه گذاران می‌توانند به بازار سرمایه در شرایط فعلی به عنوان گزینه مهم دیگری برای ورود سرمایه نگاه کنند، دلیل این امر ارزندگی بالای بورس است، چون P/E بازار سرمایه کمتر از ۶ معامله می‌شود، اتفاقی که طی چند سال اخیر در بازار سرمایه کمتر رخ داده است.
 

 

وی افزود: نسبت P/S اکثر شرکت‌های بورسی یک است که دلیل آن فروش قابل توجه این شرکت‌ها است، بنابراین نسبت P/S بیانگر تحول در فروش شرکت‌های بورسی است.

 

همچنین طبق صحبت های حسین مرید سادات کارشناس بازار سرمایه، صورت‌های مالی منتشر شده روی کدال نیز از تحلیل بنیادین خوب شرکت‌ها خبر می‌دهد، به همین جهت ممکن است در نیمه دوم آبان ماه جریان‌های نقدینگی به سمت بازار سرمایه روانه شوند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر