ایبِنا گزارش می‌دهد؛

حبابی که از «سکه» افتاد/ اوراق بانک مرکزی؛ از کاهش قیمت تا سیاست مهار تورم

اوراق سکه در حالی منتشر و به حراج گذاشته شد که قیمت‌ها در بازار را شکست و شاهد سیر نزولی نرخ سکه و طلا هستیم.
کد خبر : ۱۴۲۷۸۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا، درست ۶ روز پیش، بانک مرکزی با اعلام دو خبر و سیاست جدید خود، نوید کنترل قیمت‌ها و مهار انتظارات تورمی در بازار سکه و طلا را داد که در روز‌های اخیر این نویدبخشی محقق شد و حباب سکه تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شکسته شد.

 

بانک مرکزی در راستای دستیابی به اهداف خود از جمله کنترل تورم و مهار انتظارات تورمی و همچنین تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری مردم، اوراق قرضه سکه را در بورس کالا عرضه کرد و براین اساس اشخاص حقیقی به میزان ۱۰۰ سکه و صندوق‌های سرمایه گذاری نیز به صورت نامحدود می‌توانستند خرید داشته باشند. این حراج دیروز انجام شد و هر ۱۰۰ ورقه گواهی سکه بانک مرکزی معادل یک سکه طلای تمام بهار آزادی طرح جدید، به قیمت ۱۵ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان به متقاضیان فروخته شد.

 

بنا به گفته رئیس کل بانک مرکزی، تسویه اوراق سکه بهار آزادی، به قیمت روز و معاملات ثانویه آن در بورس امکان‌پذیر است؛ بنابراین این اوراق ابزار جدیدی است که می‌تواند متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار سکه را جذب و به تعادل بازار کمک کند. این اوراق معاف از مالیات بوده و با سررسید ۶ ماهه، در بورس منتشر خواهد شد و بعد از این مدت یا می‌توان فیزیک سکه را دریافت کرد یا به قیمت روز، پول آن را دریافت کرد.

 

توحید عمرانی، معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: متعهد و بازارگردان اوراق سکه بانک مرکزی است و در تسویه این اوراق را در سررسید و نقدشوندگی این اوراق را در بازار ثانویه برعهده خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: دارندگان اوراق سکه می‌توانند به دو روش نسبت به خرید و فروش این اوراق اقدام کنند؛ روش اول اینکه در تاریخ عرضه اولیه یا در اثنای معاملات ثانویه نسبت به خرید این اوراق اقدام می‌کنند و تا زمان سررسید نزد خود نگهداری می‌کنند.

 

به گفته عمرانی، روش دیگر این است که در هر زمانی قبل از سررسید با توجه به پذیرش معاملات ثانویه این اوراق در بازار بورس کالا نسبت به فروش این اوراق اقدام می‌کنند.

 

همچنین «تولید سکه از طلای آب شده»، آن هم با همکاری بخش خصوصی و نظارت بانک مرکزی اقدام مهم دیگری است که می‌تواند حباب سکه و طلا را بشکند و به تعادل بازار این فلز گرانبها کمک کند.

 

 

سکه در بازار ارزان شد

 

انتشار اوراق سکه باعث شد قیمت این فلز گرانبها در بازار تحت تاثیر قرار بگیرد و به گفته محمد کشتی آرای کارشناس بازار طلا و سکه خبر انتشار اوراق سکه و همچنین دریافت طلای آب شده و واگذاری سکه به بخش خصوصی باعث شد سیر نزولی قیمت سکه در روز‌های اخیر آغاز شود و حباب سکه در مدار کاهشی قرار بگیرد.

 

علی صالح‌آبادی؛ رئیس کل بانک مرکزی اخیرا اعلام کرد: باتوجه به حباب موجود و تقاضای فعالان بخش خصوصی از بانک مرکزی، مقرر شد طلای آب شده ارائه و سپس به سکه تبدیل و در بازار عرضه شود؛ بنابراین با توجه به تقاضای فعالان بخش خصوصی در این زمینه در حال حاضر کارگروه ویژه‌ای در این باره در بانک مرکزی تشکیل شده است و این امر تحت نظارت بانک مرکزی خواهد بود که البته توسط بخش خصوصی این کار انجام می‌شود.

 

نماد سکه بانک مرکزی در حالی در تابلوی معاملات بورس قرار گرفت که این اوراق به عنوان ابزار جدیدی تلقی شده که با فروش به اشخاص حقیقی تعادلی در بازار ایجاد کرده و باعث تنوع بخشی سبد سرمایه گذاری مردم خواهد شد.

 

 

مهار تورم با اوراق سکه

 

در همین باره، یحیی لطفی‌نیا کارشناس اقتصادی به خبرنگار ایبِنا گفت: انتشار اوراق سکه همچنین می‌تواند به بهبود متغیر‌های پولی نیز کمک کند و مهار انتظارات تورمی را به همراه داشته باشد. انتشار این اوراق علاوه بر اصلاح کل‌های پولی می‌تواند بازار سرمایه و بازار طلا که متاثر از بازار ارز است را هم تحت تاثیر قرار دهد.

 

وی همچنین معتقد است: مهمترین ابزار بانک مرکزی که نرخ سود سیاستی است، به دلیل حمایت از بازار سرمایه محدود شده و این نهاد مالی مهم نمی‌تواند به صورت فعال و پویا ازآن استفاده کند؛ بنابراین ناچارا به ابزار‌های غیرمستقیم مانند گواهی سپرده روی آورده است.

 

 

قابلیت توثیق اوراق سکه در شبکه بانکی

 

معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی در بورس کالای ایران انجام می‌شود و دارندگان اوراق درصورت تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، می‌توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روز به فروش برسانند.

 

همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسویه نقدی اوراق در سررسید و همچنین نقدشوندگی این اوراق در بازار ثانویه بورس کالای ایران به قیمت روز را متعهد می‌شود.

 

بنابر اعلام بانک مرکزی، اوراق سکه بانک مرکزی علاوه بر امکان سرمایه گذاری در طلا، قابلیت توثیق در شبکه بانکی برای اخذ انواع تسهیلات را نیز دارد که این سیاست جدید نیز در راستای تسهیل پرداخت وام‌های خرد با حداقل تضامین است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر