بیمه سهام، عامل تقویت شاخص بورس/ سهامداران خرد دیگر نگران ضرر نباشند 

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، رشد شاخص بورس، معلول عوامل مختلفی مانند تصویب بسته حمایتی است.
کد خبر : ۱۴۲۸۶۹

به گزارش خبرنگار ایبِنا ، به تازگی سازمان بورس برای حمایت از بازار سرمایه بسته حمایتی را طراحی و اجرا کرده، این بسته حمایتی دارای ۱۰ بند است، یکی از بند‌های مهم این بسته، بیمه سهامِ اشخاص حقیقی است، با تصویب این بند مهم، اصل ارزش سهام و سود آن بیمه خواهد شد.

 

بازدهی شاخص کل بورس، در ۵ روز کاری گذشته ۹/۵ بوده که این بازده حاصل اقدامات هفته‌های گذشته در راستای تصویب بسته حمایتی است.

 

بیمه سهام، دارای شرایطی است، مثلا فردی که می‌خواهد سهام خود را بیمه کند، باید ارزش پرتفوی آن کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان باشد تا با خرید یک برگه اوراق اختیار فروش تبعی به ارزش یک ریال، کل ارزش سبد سهام و ۲۰ درصد از سود را تا سررسید یک ساله بیمه کند.

 

البته سهامدار نباید تا سر رسید یک ساله هیچ یک از سهم‌های پرتفوی خود را بفروشد که در صورت فروش دیگر شامل بیمه سهام نخواهند شد.

 

بیمه سهام یکی از عوامل نگهداری پول در بازار سرمایه است، چون با بیمه سهام، سرمایه گذار ریسک خود را پوشش می‎دهد و می‌داند در صورت هر اتفاقی، سود ۲۰ درصدی خود را در پایان سال دریافت می‌کند.

 

اگر سبد سهام سرمایه گذار کمتر از ۲۰ درصد رشد کند، مابه‌التفاوت ارزش سودِ سبد سهام تا میزان ۲۰ درصد به حساب سهامدار ریخته می‌شود. البته این احتمال نیز وجود دارد که رشد بازار سهام از میزان تضمین سود بیشتر شود. حدود ۹۶ درصد سهامداران حقیقی دارای پرتفوی زیر ۱۰۰ میلیون تومان هستند، پس این بند برای سهامداران حقیقی دارای اهمیت است.

 

بیمه سهام، عاملی برای تقویت شاخص کل

 

مهدی محمودی، کارشناس بازار سرمایه در گفتکو با خبرنگارایبِنا، بیان کرد: سود ۲۰ درصدی، با توجه به شرایط تورمی کشور شاید مقدار کمی به نظر بیاید، ولی اگر فرض کنیم فردی سهام خود را از بازار سرمایه خارج و در بانک سپرده گذاری کند، سود حدود ۱۸ تا ۲۰ درصدی کسب می‌کند، در این صورت، سود ۲۰ درصدی مناسب به نظر می‌رسد.

 

محمودی تصریح کرد: هدف اصلی سازمان بورس از انتشار اوراق تبعی این است که، اصل سرمایه سهامداران حقیقی تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای یک سال آینده حفظ شود و حداقل سود ۲۰ درصدی هم دریافت کنند.

 

این تحلیل گر بازار‌های مالی بیان کرد: اوراق تبعی فشار فروش در بازار سهام را کاهش می‌دهد، که این موضوع موجب کاهش ریسک سرمایه گذاری در بازار سهام می‌شود؛ بنابراین اوراق تبعی در کوتاه مدت می‌تواند شاخص کل بورس را تقویت کند.

 

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتکو با خبرنگار ایبِنا، بیان کرد: در بازار سرمایه اطمینان نسبی ایجاد شده که این اطمینان حاصل یکی از بند‌های مهم بسته حمایتی با عنوان بیمه سهامِ اشخاص حقیقی است، که با تصویب این بند مهم، اصل ارزش سهام و سود آن بیمه خواهد شد. اجرای این بیمه باعث پوشش ریسک سهامداران حقیقی می‌شود تا این گروه از سهامداران در بازارسرمایه آرامش خاطر بیشتری داشته باشند.

 

تزریق منابع به بورس، عامل رونق بازار سرمایه 

 

به گفته دارابی؛ از دیگر بند‌هایی که باعث به رونق افتادن بازار سرمایه می‌شود، تزریق منابع جدید توسط صندوق‌های حاکمیتی برای خرید سهام در بازار سرمایه و به مرور افزایش مبلغ آن است. در شرایط فعلی که بازار سرمایه با کمبود نقدینگی مواجه است این بند می‌تواند محرکی برای بازار سرمایه باشد.

 

البته هر کدام از بند‌های این مصوبه باعث ادامه دار بودن رشد در بازار سرمایه می‌شود به عنوان مثال؛ پذیره نویسی عرضه اولیه‌ها در شرایط کمبود نقدینگی برای فعالان بازار سرمایه مشکلاتی را ایجاد کرده است، چون همان میزان اندک سرمایه موجود در بازار، جذب عرضه اولیه‌های می‌شُد این در حالی است که یکی از بند‌های این مصوبه به توقف پذیره نویسی عرضه‌های اولیه تا زمان بازگشت ثبات به بازار سرمایه پرداخته است.همچنین بند دیگر این بسته حمایتی اشاره به کنترل نرخ سود سپرده دارد که این نرخ قرار است با همکاری مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد کنترل شود.

 

بازدهی شاخص کل در هفته گذشته ۹/۵ بوده که این بازده حاصل تصویب بسته حمایتی است، این بسته حمایتی در کنار سایر عوامل مانند ارزندگی سهام و وضعیت بنیادین و تکنیکالی خوب شاخص کل توانسته روند مثبت بازار را ادامه دار کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر