نگاهی به آینده پرداخت و امور مالی (۱)

۷۵ میلیارد دستگاه متصل به اینترنت در آینده نزدیک/ تغییرات شگفت انگیزی که به آن فکر نکرده‌ایم

امور مالی و پرداخت همگام با دیگر جنبه‌های زندگی انسان با سرعت بالایی در حال تغییر است و نوید از آینده‌ای شگفت‌انگیز دارد.
کد خبر : ۱۴۲۹۶۹

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در طول سال‌های اخیر تغییرات بسیاری در جهان مشاهده شده، تغییراتی که هر کدام از آن‌ها بر سبک زندگی، فرهنگ، تفکر و فعالیت‌های روزانه ما اثرگذار بوده است. گرچه سرعت تغییرات بسیار زیاد است، اما در هم پیوستگی تغییرات و همراهی عوامل بسیار زیاد در فرآیند این تغییرات باعث می‌شود تا گاهی این تغییرات را حس نکنیم، اما اگر قدری تأمل کنیم به راحتی به تغییرات بسیار زیادی که رخ داده پی می‌بریم.

 

نگاه به آینده نوید روز‌هایی عجیب و شگفت‌انگیز را می‌دهد، این روز‌ها در حالی می‌آیند که ما متوجه تغییرات به وجود آمده نمی‌شویم. همانند بیست سال گذشته که حتی کسی فکرش را هم نمی‌کرد که امروز ما این‌گونه باشد و این‌چنین تغییراتی را به خود ببیند.

 

تغییراتی که فکر کردن به آن‌ها متحیرمان می‌کند!

 

در حوزه تکنولوژی اگر به حدود بیست سال قبل فکر کنیم، خاطراتی از انتقال فایل‌هایی با حجم کمتر از یک مگابایت در طول مدت زمان چندین دقیقه به وسیله مادون قرمز و بلوتوث را به یاد می‌آوریم در حالیکه اصلا اینترنتی نبود و یا دسترسی به آن به همین سادگی نبود. اگر به امروز نگاه کنیم متوجه تغییراتی بسیار بزرگ می‌شویم. در بیست سال قبل معدود افرادی بودند که در جامعه به رایانه و اینترنت دسترسی داشتند، رایانه‌هایی که نهایت فایل‌هایی را با حجم چندین مگابایت جا‌به‌جا می‌کردند. تکنولوژی تنها یکی از وجوه زندگی ماست که این چنین دچار تغییر شده است. همگام با تکنولوژی بسیاری از جنبه‌های دیگر ما نیز دچار تغییر و تحول شده است.

 

در واقع با دقت در تغییراتی که افتاده، متوجه می‌شویم که تغییرات رخ داده در نتیجه ارتباط چندین روند و اثرگذاری آن‌ها بر هم بوده است. آینده‌پژوهان برای پیش‌بینی روند‌های احتمالی که انسان در آینده با آن مواجه می‌شود به بررسی این روند‌ها و اثرات آن‌ها بر یکدیگر می‌پردازند، سرعت تغییرات در گذشته را با تغییرات آینده پیوند می‌زنند و در نتیجه روند‌هایی را در نظر می‌گیرند که دانستن آن‌ها به برنامه‌ریزی برای رویارویی با چالش و بحران‌ها و همچنین مدیریت و ساختن آینده کمک می‌کند.

 

اطلاعات با سرعت بیش‌تری منتقل می‌شود

 

در زمانی که اکثر افراد استفاده از بلوتوث را برای انتقال کمتر از یک مگابایت در گذشته را به یاد دارند، تغییرات به حدی زیاد بوده که در حال حاضر انتقال اطلاعات با سرعت بسیار بالایی اتفاق می‌افتد. در هفته گذشته شرکت سامسونگ رکورد سرعت دانلود را با سرعت ۱.۷۵ گیگابایت بر ثانیه و در فاصله ۱۰ کیلومتری را شکست. این تغییر آن‌قدر بزرگ بوده که حتی مقایسه سرعت انتقال اطلاعات در بیست سال پیش با امروز بسیار عجیب و مضحک است. به هر حال اینترنت با سرعتی حتی بیش‌تر از آنچه فکرش را بکنیم در حال تغییر ماست.

 

پرداخت در شبکه اجتماعی، همه چیز را عوض می‌کند!

 

با همه گیری کرونا، ارتباط زندگی روزمره مردم با رسانه‌های اجتماعی، فضای مجاری و خدمات مالی و ارائه دهنده‌های پرداخت به شکل چشمگیری افزایش یافت و همین مسئله باعث رشد و فراگیری خدماتی شد که در بستر دیجیتال فعالیت می‌کردند. از طرفی سبک زندگی مردم هم تغییرات بسیاری کرد و دیگر می‌توان گفت که اینترنت بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره افراد است.

 

در این مدت شرکت‌های بزرگی مثل PayPal، SnapCash، Venmo، Apple Pay، Twitter Buy و Google Wallet در سطح جهان گسترش پیدا کردند. این شرکت‌ها از تعاملات مالی در فضای رسانه‌های اجتماعی برای رشد این خدمات استفاده کرده‌اند و در این امر بسیار موفق بوده‌اند.

 

پرداخت‌های اجتماعی در بستر دیجیتال روش خرید و پرداخت را کاملا تغییر داده است. برنامه‌های همتا به همتا (P۲P) راحت، ایمن و سریع هستند. با اعتماد بیش‌تر افراد به پرداخت و خرید در بستر دیجیتال دیگر افراد خرید دیجیتالی را به رفتن به بازار و خرید حضوری ترجیح می‌دهند و این مسئله حتی نوع زندگی انسان‌ها را نیز تغییر داده است. شاید اگر از والدین خود بپرسید بگویند که تا چند سال پیش بخشی از زمان خود را در هر ماه به خرید و رفتن به بازار اختصاص می‌دادند، اما امروزه با گسترش خرید در بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به شکل فزاینده‌ای مردم کمتر برای خرید به بازار می‌روند.

 

بلاکچین، یک فناوری تغییردهنده

 

بحث پیرامون بلاکچین سال‌های زیادی است که داغ است و هنوز هم داغ مانده است، زیرا مزایای این سیستم به قدری زیاد است که به هیچ وجه قابل انکار نیست. با پیدایش سیستم بلاکچین نه تنها صنعت پرداخت و بانکداری بلکه بخش‌های زیاد دیگری نیز در حال تغییر و تحول است. کشور‌های پیشرفته از این سیستم برای کنترل و داده‌سازی محصولات تولیدی، انبارداری و دیگر موارد استفاده می‌کنند.

 

کشور امارات با همکاری شرکت IBM اولین پلت‌فرم بلاک‌چین دولتی را در این کشور راه‌اندازی کرده‌اند. با این اقدام خدمات شهری و فرآیند دولتی در امارات متحول و دیجیتال خواهند شد و دولت امارات به دولت بدون کاغذ بازی تبدیل خواهد شد. این کشور کاربرد‌های بلاک‌چینی متنوعی را در بخش‌های مختلف نهاد‌های دولتی از جمله حمل‌و‌نقل، انرژی، مراقبت‌های پزشکی و آموزش و پرورش راه‌اندازی کرده است.

 

قابلیت‌های بی‌شمار و شگفت‌انگیز بلاکچین این سیستم را به یکی از تاثیرگذار‌ترین سیستم‌های نوظهور در دهه گذشته تبدیل کرده است. سیستمی که در ارتباط با هر روندی آن را کارآتر و در نتیجه متحول می‌کند. قطعا در آینده‌ای نزدیک و با گره خوردن بیش‌تر سیستم بلاکچین با تمام چیز‌هایی که با آن سروکار داریم شاهد حضور بیش‌تر این سیستم در زندگی خود باشیم.

 

اینترنت اشیا آینده‌ای شگفت انگیز را رغم می‌زند

 

اینترنت اشیا به سرعت در حال تبدیل شدن به یک واقعیت در سراسر جهان است. به وسیله اینترنت اشیا همه‌ی وسایلی که در روزمره با آن‌ها سر‌و‌کار داریم و در اطراف ما وجود دارد به یکدیگر و به ما متصل می‌شوند. در هر ثانیه ۱۲۷ دستگاه جدید به اینترنت متصل می‌شود که این آمار حیرت انگیزی است.

 

با اینترنت اشیا همه‌ی کار‌ها با سرعت بیش‌تر و هوشمندی انجام خواهد شد. یخچال‌هایی که به فروشگاه‌ها سفارش می‌دهند، تلفن همراه ما که مثل یک دستیار در کار‌های روزمره همراه ماست و فروشگاه‌هایی که ما و سلیقه ما را از خودمان بهتر می‌شناسند و می‌دانند. این اتفاق بزرگ به لطف گسترش استفاده از ابزار‌های دیجیتال و افزایش سرعت اینترنت اتفاق می‌افتد.

 

در حال حاضر درآمد بازار اینترنت اشیا ۲۱۲ میلیارد دلار در سراسر جهان می‌باشد و بیش از ۲۰ میلیارد دستگاه در سراسر جهان آنلاین هستند و پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سال ۲۰۲۵ به ۷۵ میلیارد برسد. همچنین ۵۴ درصد از شرکت‌ها صرفه‌جویی در هزینه‌هایشان را دلیل اصلی روی آوردن به پروژه‌های اینترنت اشیا می‌دانند و همه این‌ها نشان‌دهنده حرکت با سرعت بالای جهان به سمت استفاده از اینترنت اشیا است.

 

در این پرونده سعی داریم تا تغییرات سبک زندگی انسان‌ها را با نگاهی آینده پژوهانه با تمرکز بر فعالیت‌های مالی و پرداخت بررسی کنیم. در ادامه این گزارش به بررسی روند‌هایی که در حوزه پرداخت در آینده با آن رو به رو هستیم می‌پردازیم.


ادامه دارد...

نویسنده: علی بردبار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر