ایبِنا گزارش می‌دهد؛

اوراق سکه از ثبات در بازار تا کنترل تورم

کارشناسان بر این باورند که اوراق گواهی سکه باعث کنترل تورم، کاهش حباب سکه و حفظ ارزش پول ملی می‌شود.
کد خبر : ۱۴۲۹۷۱

به گزارش خبرنگا ایبِنا، معامله اوراق گواهی سکه از روز سه شنبه ۱۷ آبان شروع شده و هر فرد دارای کد بورسی می‌تواند نسبت به خرید این اوراق اقدام کند.

 

سر رسید اوراق گواهی سکه ۶ ماه است و خریداران می‌توانند این اوراق را تا زمان سررسید نگه دارند یا آن را در بورس کالا، به قیمت روز به فروش برسانند. همچنین هر شخص حقیقی می‌تواند حداکثر نسبت به خرید ۱۰۰ سکه اقدام کند.

 

افراد می‌توانند سبد سرمایه گذاری خود را با این اوراق متنوع کنند، البته تنوع در سبد سرمایه گذاری تنها مزیت استفاده از این اوراق نیست، بلکه هزینه کمتر و ایمنی بیشتر از دیگر فواید استفاده از این ابزار است.

 

اوراق گواهی سکه برای سیاست‌گذار، مردم و بازار سرمایه دارای مزایایی است که کارشناسان به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنند.

 

سرمایه گذاران از خطرات سکه فیزیکی راحت شدند

 

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، بیان کرد: اوراق گواهی سکه ریسک‌های جابه جایی پول و سکه فیزیکی را ندارد به هر حال جابه جایی سکه مخاطرات زیادی مانند سرقت یا گم شدن را به همراه دارد، اما استفاده از این اوراق خیال مردم را از این خطرات راحت می‌کند.

 

دارابی به دیگر مزایای استفاده از این اوراق برای مردم اشاره کرد، گفت: مردم در شرایط نوسان شدید، نمی‌توانند سکه را به قیمت مورد انتظار، در بازار فیزیکی معامله کنند، چون در نوسان شدید صرافی‌ها اقدام به خرید یا فروش نمی‌کنند و در صورت معامله دامنه قیمتی سنگینی را در حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در نظر می‌گیرند.

 

 

اوراق گواهی سکه ابزاری برای حفظ ارزش پول ملی

 

وی افزود: اوراق گواهی سکه یک ابتکار برای کنترل بازار سکه محسوب می‌شود. با استفاده از این اوراق، بانک مرکزی به صورت مستقیم و شفاف در بازار سکه مشارکت می‌کند، بنابراین امکان پیشبرد سیاست‌های خود را در زمینه حفظ ارزش پول ملی دارد. هدف بانک مرکزی از دخالت در بازار ارز و طلا، حفظ ارزش پول ملی است. این ابزار و حضور بانک مرکزی در بورس کالا به صورت شفاف، سیاست‌های بانک مرکزی را برای اقتصاد تشریح و وعده دولت برای پیش بینی پذیر بودن اقتصاد را محقق می‌کند.

 

 

حفظ ذخایر بانک مرکزی با همکاری بخش خصوصی

 

دارابی گفت: بانک مرکزی در سالیان گذشته برای دخالت در بازار سکه عموما از ابزار فروش و پیش فروش استفاده می‌کرد، به همین جهت ذخایر فلزی بانک مرکزی از بین می‌رفت. یعنی بانک مرکزی مجبور بود طلای خود را در اختیار بازار قرار دهد که در شرایط تحریمی جایگزین کردن این طلا بسیار سخت بود و موقعیت بانک مرکزی را تضعیف می‌کرد.

 

توحید عمرانی، معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار  ایبِنا، بیان کرد: تولید سکه از طلای آب شده آن هم با همکاری بخش خصوصی و نظارت بانک مرکزی اقدام مهم دیگری است که می‌تواند حباب سکه و طلا را بشکند و به تعادل بازار این فلز گران‌بها کمک کند.

 

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، گفت: بانک مرکزی انحصار ضرب سکه را شکست و به بخش خصوصی واگذار کرد، اما قبل از آن ضرب تمام سکه‌های موجود برای بانک مرکزی بود، بنابراین واگذاری ضرب سکه به بخش خصوصی باعث کاهش حباب سکه و حفظ ذخایر بانک مرکزی ‎‌شد.

 

وی ادامه داد: به صورت هم زمان با بانک مرکزی، بخش خصوصی نیز می‌تواند اقدام به ضرب سکه کند، این اقدام حجم عرضه را افزایش و حباب آن را کاهش می‌دهد، حال ممکن است بخش خصوصی برای ضرب سکه اقدام به واردات طلا بکند در هر صورت این عاملی برای حفظ ذخایر بانک مرکزی است.

 
 
اوراق گواهی سکه ابزاری برای کنترل تورم

 

اشتیاقی گفت: انتشار اوراق گواهی سکه اقدامی است که منجر به جمع آوری نقدینگی می‌شود به عبارتی پول‌های نقد از دست مردم جمع می‌شود و به خرید اوراق اختصاص پیدا می‌کند، بنابراین به این واسطه تورم نیز کنترل می‌شود. اما گفتنی است که، مقدار جمع‌آوری نقدینگی قابل توجه نیست، ولی در نهایت ابزاری برای کنترل تورم است.

 

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در مواقعی که سرمایه گذار به صورت هیجانی اقدام به خرید سکه و دلار می‌کند، اوراق گواهی سکه می‌تواند هیجانات ناشی از خرید را کنترل کند؛ بنابراین اوراق گواهی سکه ابزاری برای کنترل نرخ سکه و دلار است، پس با این ابزار می‌توانیم ثبات را در بازار مشاهده کنیم.

 

 

حباب سکه با استفاده از ابزار نوین بانک مرکزی شکسته شد

 

اشتیاقی ادامه داد: اوراق گواهی سکه می‌تواند، حباب سکه را کاهش دهد و به طور غیر مستقیم قیمت دلار را نیز کنترل کند. قیمت سکه قبل از عرضه اوراق گواهی بیش از ۲.۵ میلیون تومان حباب داشت، اما با ورود این اوراق، حباب سکه به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. بانک مرکزی از اوراق گواهی سکه استفاده کرد تا بدون عرضه و به پشتوانه مسکوکات خود، بازار سکه را به صورت مستقیم و بازار دلار را به صورت غیر مستقیم کنترل کند.

 

محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا، در گفتگو با ایبِنا، گفت: فروش اوراق سکه در بورس کالا موجب شد حباب سکه به شدت کاهش یابد که کاهش حباب سکه یک اقدام بسیار مثبت بانک مرکزی در مدیریت بازار طلا است از اهداف دیگر بانک مرکزی از انتشار اوراق سکه، جذب نقدینگی است تا از این طریق بتواند نرخ ارز را کنترل کند.

 

وی افزود: در چند مدت گذشته حجم زیادی از نقدینگی به سمت بازار ارز و طلا حرکت کرده بود، این موضوع موجب شد تا التهاب در این بازار‌ها ایجاد شود، به صورتی که  فقط ورود نقدینگی به بازار طلا عامل ایجاد حباب بی سابقه در تاریخ سکه شده بود، اما عرضه این اوراق، توانست حباب سکه را کاهش دهد.

 

 

فواید اوراق گواهی سکه برای بورس

 

محمدرضا برگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگارایبِنا، بیان کرد: جلوگیری از سرقت، هزینه کمتر و اطمینان بیشتر برای نگهداری این اوراق نسبت به سکه فیزیکی از دیگر مزایای استفاده از این اوراق است، همچنین سرمایه گذاران می‌توانند درچیدن سبد سهام  روی اوراق گواهی سکه نیز تمرکز کنند.

 

همچنین به گفته کارشناسان بورسی، حضور بانک مرکزی برای انتشار اوراق گواهی سکه باعث دل‌گرمی فعالین بازار سرمایه می‌شود،  عرضه این اوراق در بورس آن را به مرجع قیمت گذاری تبدیل می‌کند، که همین امر باعث تقویت جایگاه بازار سرمایه نیز خواهد شد. در کل اوراق گواهی سکه ابزار سودمندی است که باعث شفافیت در قیمت می‌شود.

 

در پایان با جمع بندی نظرات کارشناسان باید بگوییم، که اوراق گواهی سکه باعث کاهش حباب سکه و تنظیم قیمت در بازار می‌شود و یک ابزار برای حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم است. این ابزار خیال سرمایه‌گذاران را از خطر سرقت یا تقلبی بودن سکه نیز آسوده می‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر