چرا قیمت نفت افزایش یافت؟

قیمت نفت نزدیک ۱ درصد افزایش یافته و چین پروتکل‌های سخت گیرانه کرونا را کاهش داده و امید به بهبود فعالیت اقتصادی و تقاضا را تقویت کرد.
کد خبر : ۱۴۲۹۷۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، روز دوشنبه قیمت نفت نزدیک به ۱ درصد افزایش یافت. چین برخی از پروتکل‌های سخت گیرانه کرونا  را کاهش داده و امید به بهبود فعالیت اقتصادی و تقاضا در بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان را تقویت کرده است.

بهای معاملات آتی نفت برنت پس از ۱.۱ درصد افزایش در روز جمعه، ۸۷ سنت یا ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۹۶.۸۶ دلار در هر بشکه در ساعت ۴:۱۱ صبح به وقت تهران رسید. بهای معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پس از بسته شدن جلسه جمعه با ۲.۹ درصد افزایش، ۸۰ سنت یا ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۸۹.۷۶ دلار در هر بشکه رسید.

روز جمعه قیمت کالا‌های اساسی پس از تعدیل اقدام‌های پیشگیرانه و کاهش کنترل کووید توسط کمیسیون ملی بهداشت چین افزایش یافت. اما موارد  ابتلای کووید در آخر هفته در چین افزایش یافت. استفان اینس در یادداشتی گفت: تغییر خط‌مشی، نگرانی‌های ناشی از رویکرد محدودکننده طولانی‌مدت در  استحصال نفت درخشکی را کاهش داده، اما کاهش تقاضای ایجاد شده از قرنطینه‌های فعلی را از بین نمی‌برد.

کاهش محدودیت‌ها شامل کاهش دو روز زمان برای قرنطینه مبتلایان و مسافران ورودی و همچنین حذف جریمه خطوط هوایی برای ورود مسافران مبتلا بود. گفته می‌شود که آخرین اقدامات درخصوص کاهش الزام‌های قرنطینه، مطمئناً گامی درست است، اما در صورت ادامه  شور و شوق اخیر، احتمالاً باید شاهد تسهیلات بیشتری بود.

تقاضای چین برای واردات نفت از عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده جهان، پایین باقی مانده و باعث شده چندین پالایشگاه درخواست کنند تا نفت کمتری در ماه دسامبر تولید کنند.

جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده روز جمعه گفت که هند می‌تواند به خرید نفت روسیه به میزانی که بخواهد، با قیمت‌های بالاتر از مکانیسم سقف قیمتی که توسط جی هفت تحمیل شده، ادامه دهد، اما درعین حال باید از خدمات بیمه و مالی و خدمات دریایی غرب دوری کند.  با این حال، افزایش ارزش دلار مانع افزایش قیمت نفت شد.

کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده، گفته است که به مجموعه گزارش‌های ملایم تری نیاز است تا این بانک پای خود را از ترمز افزایش نرخ بهره که موجب افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت کالا‌ها به دلار شده است، بردارد.

در جزیره اندونزی بالی، پیش از اجلاس سران گروه ۲۰، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و شی جین پینگ، رهبر چین، روز دوشنبه برای اولین بار از زمان روی کار آمدن بایدن، ملاقات شخصی خواهند داشت.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر