25 آبان 1401 - 09:00
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

خروج نقدینگی از سفته بازی با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه باعث تمرکز نقدینگی در بنگاه‌های تولیدی می‌شود.
کد خبر : ۱۴۲۹۹۱

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در سال ۱۳۹۱ برای نخستین بار وزارت امور اقتصادی و دارایی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را به مجلس ارائه کرد که پس از بررسی‌های کمیسیون اقتصادی و ایجاد تغییراتی در لایحه، آن را به صحن مجلس بردند، اما در سال ۹۳ نمایندگان به طرح مالیات برعایدی سرمایه رای منفی دادند و دوباره این طرح در مجلس یازدهم مطرح شد.

 

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگارایبِنا، بیان کرد: ده سال پیش طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس مطرح شد، اما در این سال ها به نتیجه نرسیده است، ولی در صورت اجرا می‌تواند یکی از طرح‌های موفق برای کمک به بازار سرمایه باشد.

 

وی افزود: اجرای این طرح، اتکا به جریان سفته بازی و سوداگری را کم می‌کند، همچنین رسالت اصلی بازار پول و سرمایه که تامین مالی بنگاه‌های تولیدی است، را محقق می‌کند.

 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: کشور ما در پیاده سازی طرح مالیات بر عایدی سرمایه تاخیر دارد، اما در صورت اجرای این طرح، نقدینگی از سفته بازی خارج و در بنگاه ها، صنایع و تولید متمرکز می‌شود. اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه باعث حرکت نقدینگی از سایر بازار‌های مالی به بورس خواهد شد.

 

وی در پایان تاکید کرد: کم بودن بازدهی بازار سرمایه یکی از دلایل نپرداختن به اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه است، چون در شرایط فعلی وجوه سرمایه گذاران در سایر بازار‌های موازی متمرکز می‌شود و تمرکز دارایی در بازار‌های مالی مانند ارز، طلا و سکه بهره‌ای برای صادرات و اقتصاد ندارد. اما ورود پول به بازار سرمایه برای اقتصاد و تولید کشور سودمند است.

ارسال‌ نظر
کارمند بانک
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
۰
شمارا به خدا "مالیات بر واریز به حساب بانکی" را جایگزین تمام پایه های مالیاتی کنید .
کاملا گریز ناپذیر ،منصفانه و قابل پیشبینی محاسباتی و تحقق مطمئن ، اجرای آسان ، و اقعی و بدون ابهام و شفاف و بدون نیاز به خود اظهاری یا چانه زنی در ادارات مالیاتی و دهها مزیت دیگر کافی است تا هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیرد .
فیلم و پخش زنده
بیشتر