ایبِنا بررسی کرد؛

بازار رمزارزها ترسناک شد/ فرار برق‌آسا از ارز دیجیتال

بازار رمزارزها ترسناک شد  فرار برق‌آسا از ارز دیجیتال
بلوکه شدن دارایی‌، کلاهبرداری،ریسک سقوط شدید قیمت و ورشکسته شدن صرافی‌ها از عواملی است که موجب نابودی دارایی رمزارز افراد می‌شود.
کد خبر : ۱۴۳۰۵۷

به گزارش خبرنگار ایبِنا، این روز‌ها بحث درباره نوسانات شدید بیت‌کوین و ریزش آن وجود دارد و این در حالی است که بیت‌کوین در روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) وارد کانال ۱۵ هزار دلار شد و به پایین‌ترین سطح قیمتی خود طی حدود دو سال گذشته رسید. این اخبار موجی از ترس و وحشت را در میان فعالان ارز‌های دیجیتال به وجود آورد و شاخص ترس و طمع را به عدد ۲۲ و سطح ترس شدید (Extreme fear) رساند. در این گزارش به بررسی آینده رمزارز‌ها و خطرات و ناامنی آن‌ها برای سرمایه‌گذاری می‌پردازیم. خطراتی که با وجود تحریم‌ها و امکان بلوکه شدن دارایی‌ها برای ایرانیان به مراتب بسیار بیش‌تر است.

 

ترس شدید سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال

 

شاخص ترس و طمع معیاری برای اندازه‌گیری احساسات فعالان موجود در بازار یک رمزراز است. این شاخص توسط سی‌ان‌ان مانی (CNNMoney) به وجود آمد تا رفتار‌های احساسی معامله‌گران در بازار‌های مالی را بررسی کند. هر چه ترس در بازاری بیش‌تر باشد به مراتب ارزش آن سهم رو به کاهش خواهد بود و به طبع هر چه طمع برای سرمایه‌گذاری بیش‌تر باشد، ارزش آن بازار نیز رو به افزایش است.

 

محدوده اندازه‌گیری ترس و طمع (Fear and Greed) بین صفر تا صد است و هر چه عدد به صفر نزدیک‌تر باشد نشان‌گر ترس در بازار و تلاش سرمایه‌گذاران برای فرار از بازار برای دوری از زیان  و هرچه بزرگ‌تر باشد بیانگر طمع خریداران برای خرید در بازار برای جانماندن از سود رشد است.

 

در رابطه با رمزارز‌ها بررسی داده‌های سه ماه اخیر شاخص ترس و طمع نشان می‌دهد که این شاخص در بسیاری از روز‌ها در محدود ترس و ترس شدید قرارگرفته و حتی این شاخص به عدد ۶ هم رسیده که این یعنی سرمایه‌گذاری در رمزارز‌ها با ریسک بسیار شدیدی همراه است و سرمایه‌گذاران از احتمال از دست دادن دارایی‌هایشان می‌ترسند.

 

بازار رمزارزها ترسناک شد/ فرار برق‌آسا از ارز دیجیتال

 

 

صرافی دیگری قربانی بحران رمزارز‌ها می‌شود

 

پس از اعلام ورشکستگی FTX مدیرعامل صرافی بایننس به سرمایه‌گذاران هشدار داد که ورشکستگی صرافی اف‌تی‌اکس تنها سقوط شرکت‌های ارز مجازی نیست و شرکت‌های دیگری هم به این سرنوشت مواجه خواهند شد. به نظر می‌رسد این پیش‌بینی مدیرعامل بایننس زودتر از آنچه فعالان رمزارز فکرش را می‌کردند به حقیقت پیوسته و آمار‌ها حاکی از این است که صرافی‌های دیگری نیز با مشکل رو‌به‌رو شده‌اند.

 

بیشتر بخوانید؛

 

هفته پیش صرافی اف تی ایکس، برداشت کاربران خود را متوقف کرد و پس از چند روز رسما اعلام ورشکستگی کرد. اکنون AAX، صرافی دیگری که از سال ۲۰۱۹ مشغول به فعالیت می‌باشد، ترید و برداشت را برای ۱۰ روز آینده متوقف کرده است. AAX مدعی است، توقف فعالیت صورت گرفته ارتباطی با بحران موجود در بازار ندارد و پیش از این نیز بنا بوده تا این به روزرسانی انجام شود، اما به دلیل اتفاقات پیش آمده برای صرافی FTX، به روزرسانی به تعویق افتاده است.

 

آمار‌ها نشان می‌دهند که این صرافی در روز هشتم نوامبر با بیش از ۳.۴ میلیارد دلار ارزش روزانه معاملات، رتبه هشتم صرافی‌ها را به خود اختصاص داده است. اما از نظر امنیت با امتیاز ۵.۲ در جایگاه سی‌ام سایت کوین مارکت کپ قرار گرفت. حجم معاملات AAX کم نیست و در صورتی که این صرافی نیز اعلام ورشکستگی کند، مشکلات در بازار رمزارز‌ها تشدید می‌شود. معاون این صرافی در توییتر خود از رسانه‌ها خواست به جو موجود دامن نزنند و از AAX حمایت کنند.

 

دارایی‌های رمزارز ایرانیان در خطر است

 

پنجم نوامبر امسال بود که رویترز طی گزارشی نوشت که بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در دنیا، ۸ میلیارد دلار تجارت ارز مجازی ایران را از ۲۰۱۸ علی‌رغم تحریم‌های آمریکا پردازش کرده است. آمریکا سال‌هاست که تراکنش‌های مالی ایرانیان را در حوزه رمزارز ممنوع کرده است و از آن زمان بسیاری از کاربران ایرانی صرافی‌های رمزارز شناسایی و دارایی آن‌ها بلوکه شد. در واقع هدف از این تحریم‌ها قطع ارتباط ایران با سیستم مالی دنیاست.

 

به نقل از رویترز، اطلاعات بلاک‌چین نشان می‌دهد ۷.۸ میلیارد دلار از این نقل‌وانتقال بین شرکت بایننس و بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال ایران صورت گرفته است و این صرافی در وب‌سایت خود پیشنهاد‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها ارائه می‌دهد.

 

این اطلاعات جدید به‌دنبال بررسی‌های وزارت دادگستری آمریکا در مورد تخلفات احتمالی و پولشویی شرکت بایننس به‌دست آمده است. این شرکت با بیش‌از ۱۲۰ میلیون کاربر، بر صنعت ۱ تریلیون دلاری ارز مجازی تسلط دارد.

 

سخنگوی شرکت بایننس در پاسخ طی بیانیه‌ای گفت: ما اقداماتی برای محدود کردن ارتباط خود با بازار ایران در پیش گرفته‌ایم. این می‌تواند زنگ خطری جدی برای فعالان ایرانی رمزارز‌ها باشد.

 

شرکت بایننس در اوت سال گذشته میلادی اعلام کرد مشتریانش نمی‌توانند بدون هویت حساب باز کنند و از خدمات آن استفاده کنند و در پی این تصمیم حساب بسیاری از کاربران در صرافی بایننس بسته و دارایی آن‌ها بلوکه شد. اما رویترز در گزارش خود آورده است که از آن زمان حدود ۱.۰۵ میلیارد دلار معامله مستقیم با صرافی‌های ایران ثبت شده که تا نوامبر سال جاری میلادی ادامه داشته است.

 

با توجه به اینکه صرافی‌های ایرانی عملا به عنوان واسطه در بازار رمزارز‌ها فعالیت می‌کنند و کارکرد آن‌ها همانند صرافی‌های بین‌المللی نیست، احتمال بسته شدن و بلوکه شدن دارایی ایرانیان در جریان بلوکه شدن دارایی صرافی‌های ایرانی و قطع ارتباط آن‌ها با صرافی‌های بین‌المللی بسیار بالاست و دارایی رمزارز ایرانیان با خطر بسیار جدی نابودی رو‌به‌رو است.

 

بستر ناامن رمزارز در ایران و کلاهبرداری در آن

 

کلاهبرداری گسترده در رمزارز‌ها چیز جدیدی نیست و در تمام دنیا کلاهبرداری‌های متعددی در این بستر اتفاق افتاده است.

 

بر اساس گزارش بنکلس تایمز از ژانویه ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ از مردم آمریکا در حوزه رمزارز‌ها بیش از ۱ میلیارد دلار کلاهبرداری شده است.
کلاهبرداری در رمزارز‌ها به قدری گسترده است که داگلاس دایموند، برنده نوبل اقتصاد در سال ۲۰۲۲ در رابطه با رمزارز‌ها گفت که معتقد است ارز‌های دیجیتال احتمالا کلاهبرداری هستند.

 

طی این سال‌هایی که تاکنون گذشته است، بسیاری از رمزارز‌هایی که وارد بازار شده‌اند کلاهبرداری از آب در آمدند. متاسفانه بعضی از افراد خودسرانه و بدون هیچ اطلاعاتی اقدام به خرید این رمز ارز‌ها کرده و به دام کلاهبرداران می‌افتند.

 

مدتی پیش رمزارزی به نام کینگ مانی وارد بازار ارز‌های دیجیتال شد که پس از مدتی مشخص شد که این رمزارز کلاهبرداری بوده است. متاسفانه برخی از کاربران ایرانی این ارز دیجیتال را خریداری کردند و به دام کلاهبرداران افتادند. طبق گزارشی که تهیه شد حدود ۷۰ درصد از کاربران سایت رسمی کینگ مانی ایرانی بودند. البته این موضوع جای صحبت دارد چرا که یکی از حامیان این ارز دیجیتال در ایران یکی از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای بود.

 

این کلاهبرداری بیش از ۳ هزار شاکی در کشور دارد و حجم این کلاهبرداری به ۴۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که پرونده آن در حال بررسی است.

 

با توجه به اینکه هیچ تضمینی برای امنیت دارایی‌ها در فضای رمزارز‌ها وجود ندارد و پیگیری پرونده‌های کلاهبرداری در این حوزه بسیار زمان‌بر و سخت است و همچنین ناامنی ارز‌های دیجیتال و ریسک بالای سرمایه‌گذاری در آن‌ها به ویژه برای ایرانیان که احتمال بلوکه شدن دارایی آنان نیز وجود دارد، مردم باید از تبدیل دارایی خود به این‌گونه دارایی‌ها خودداری کنند تا متحمل زیان‌های سنگین احتمالی نشوند.

 

 

نویسنده: علی بردبار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر