تورم در قطر ۵ درصد افزایش یافت

تورم در قطر ۵ درصد افزایش یافت
تورم در قطر با افزایش قیمت ۶ گروه از ۱۲ گروه کالا‌های مصرفی پنج درصد افزایش یافت.
کد خبر : ۱۴۳۱۰۳

به گزارش ایبِنا به نقل از العربی الجدید، شاخص قیمت مصرف کننده که نرخ تورم در قطر را اندازه گیری می‌کند، در اکتبر (مهر و آبان) گذشته پنج درصد به صورت سالانه افزایش یافت و به ۱۰۵.۴۳ واحد رسید که دلیل آن افزایش قیمت شش گروه از ۱۲ گروه اصلی کالا‌های مصرفی است که شامل ۳۷ مورد کالا‌ها و خدمات می‌شود.

بیانیه سازمان برنامه‌ریزی و آمار قطر نشان می‌دهد ۶ گروهی که عامل افزایش تورم هستند، یکی گروه مربوط به امور تفریحی ​​و فرهنگی با گرانی ۲۶.۹۴ درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها ۱۱.۴۵ افزایش یافته، مبلمان و لوازم خانگی ۱.۳۵ درصد، غذا و نوشیدنی ۱.۲۴ درصد و آموزش ۱.۰۸ درصد و گروه رستوران‌ها و هتل‌ها ۰.۴۳ درصد با افزایش قیمت همراه بودند.

از سوی دیگر، گروه‌ای سلامت، سایر کالا‌ها و خدمات، حمل و نقل، پوشاک، کفش و ارتباطات با کاهش اندک بین ۲.۳۱ تا ۰.۱۲ درصد مواجه شدند، در حالی که در گروه دخانیات تغییری مشاهده نشد.

تراز تجاری کشور قطر که نشان‌دهنده تفاوت کل صادرات و واردات است، در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) گذشته مازاد ۸۹.۹ درصدی را به نسبت ماه مشابه آن در سال ۲۰۲۱ ثبت کرده و به ۳۶.۳ میلیارد ریال (حدود ۱۰ میلیارد دلار) رسید.

ارزش صادرات قطر شامل صادرات با مبدا داخلی و صادرات مجدد با ۷۰.۶ درصد افزایش سالانه به ۴۷.۶ میلیارد ریال و ماهانه ۱.۷ درصد افزایش یافته است.

مازاد بودجه قطرهم در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به ۴۷.۳ میلیارد ریال رسید، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۴ میلیارد ریال مازاد بر بودجه داشت.

بر اساس داده‌های وزارت دارایی قطر، این مازاد در سه ماهه دوم ۳۳.۷ میلیارد ریال و در سه ماهه اول سال جاری ۱۳.۶ میلیارد ریال اعلام شده است.

 

منبع" فارس

برچسب ها: قطر تورم
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر