نگاهی به بنیاد شرکت‌های بورسی؛

رشد چشم‌گیر فروش سهام‌های گروه خودرو و قطعه‌ساز

گزارش فروش شرکت‌های گروه خودرو و قطعه‌ساز حاکی از آن است که در ۸ ماه ابتدایی سال جاری رشد خیره‌کننده‌ای داشته‌اند.
کد خبر : ۱۴۳۴۷۹

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بررسی تولید و فروش شرکت‌های خودروسازی حاکی از آن است که خودروسازان و قطعه سازان در هشت ماه ابتدایی امسال توانستند فروش خوبی را ثبت کنند، این موضوع موجب شده است تا در یک ماه گذشته خودروسازان در بازار سرمایه بسیار جذاب شوند و این شرکت‌ها توانسته‌اند تا نقدینگی بسیاری را جذب بازار سهام کنند.


شواهد حاکی از آن است که رشد تولید و فروش گروه خودرو و قطعات همچنان ادامه دار خواهد بود و این موضوع موجب شده است تا معاملات گروه خودرو در صدر تراکنش‌های بازار سرمایه قرار گیرد.


یکی از دلایل رشد تولید و فروش خودروسازان وارد شدن خودرو در بستر بورس کالا است، به طوری که برخی از خودرو‌ها بیش از ۴۰ درصد قیمت پایه به فروش می‌رسند، این موضوع موجب شده است تا تولید و فروش خودرو افزایش یابد.


برای بررسی تولید و فروش خودروسازان، میزان تولید و فروش چند شرکت بورسی را بررسی کرده‌ایم.


خمحرکه


خمحرکه در ۲ ماه گذشته خوب ظاهر شده است و این سهم در آبان ۳۴۸۶ و مهر ۳۲۰۲ و شهریور ۲۴۸۲ میلیارد ریال فروش داشت و ۸ ماهه ۲۱۳۹۹ میلیارد ریال است و مدت مشابه سال قبل ۱۲۸۳۳ میلیارد ریال بود.

خپارس


خپارس در آبان ۲۱۰۰۰ و مهر ۱۶۴۲۳ میلیارد ریال فروش داشته است. در شهریور متعادل بود و با فروش ۱۹۱۱۸ میلیارد ریالی مواجه بود. این سهم ۸ ماهه به فروش ۱۳۶۲۴۳ میلیارد ریالی رسیده و مدت مشابه سال گذشته ۴۹۱۲۲ میلیارد ریال بود.

خرینگ


خرینگ در شهریور موفق به رشد ۲۰۵۲ میلیارد ریالی شده بود و مهر به ۲۴۶۳ میلیارد ریال و آبان هم ۲۹۴۳ میلیارد ریال رسیده است. بدین ترتیب فروش خرینگ در ۸ ماه اول سال ۱۴۰۱ به ۱۶۶۱۸ میلیارد ریال رسیده است و فروش این شرکت در مدت مشابه سال گذشته به ۱۰۸۶۲ میلیارد ریال بوده است.

ختراک


ختراک نیز مهر و آبان خوبی داشت و در ۳ ماهه دوم در تیر ۱۶۹۱ میلیارد ریال و مرداد ۱۸۹۳ میلیارد ریال و شهریور تداوم روند صعودی را حفظ کرد و ۲۱۶۲ میلیارد ریال فروش داشته است. در مهر به عدد ۲۰۶۰ میلیارد ریال رسید و آبان ۲۲۸۲ میلیارد ریال بود، بنابراین ختراک در ۸ ماه اول سال ۱۴۰۱ موفق به فروش ۱۴۸۷۲ میلیارد ریال شد و مدت مشابه سال قبل ۸۲۷۲ میلیارد ریال بوده است.

خمحور


فروش خمحور موفق شد در آبان ۲۹۵۷ میلیارد ریال، مهر ۲۰۵۲ میلیارد ریال و شهریور ۲۴۷۳ میلیارد ریال شده است، بنابراین در ۸ ماهه اول سال ۱۴۰۱ موفق به فروش ۱۵۱۸۸ میلیارد ریال شده است که نزدیک به ۳ برابر مدت مشابه قبل است.

خاور


گزارش ماهانه تولید و فروش نماد خاور در آبان و مهر حاکی از آن است که این شرکت خوبی را تجربه کرده است. خاور در آبان ۴۰۶۳۷، در مهر ۳۵۷۴۴ و در شهریور ۴۷۸۱۷ میلیارد ریال فروش داشته است و جمع فروش ۸ ماهه به ۱۹۰۴۸۰ میلیارد ریال رسیده است، این در حالی است که در ۸ ماهه اول سال ۱۴۰۰ توانسته بود ۴۵۴۱۰ میلیارد ریال به فروش برساند.

خزامیا


خزامیا در مرداد ۱۷۶۲۰ میلیارد ریال و شهریور ۱۱۷۱۳ میلیارد ریال فروش داشته است و تابستان جذابی را پشت سر گذاشت. همچنین در آبان به فروش ۲۳۲۱۴ میلیارد ریالی دست یافته است. بدین ترتیب در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ موفق به فروش ۱۰۰۱۹۱ میلیارد ریال از محصولات خود شده است. مدت مشابه سال قبل این عدد ۳۲۲۴۹ میلیارد ریال بوده است.

خدیزل


خدیزل تابستان خوبی ثبت کرد و در تیرماه به فروش ۲۶۶۷ میلیارد ریالی رسیده بود و مرداد و شهریور با پرش فروش مواجه شد، به طوری که در مرداد ۵۳۸۵ میلیارد ریال و در شهریور ۱۱۹۵۶ میلیارد ریال فروش داشته است. در مهر به ۷۱۹۴ میلیارد ریال و آبان ۶۴۷۷ میلیارد ریال رسید، ینابراین در ۸ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ موفق به فروش ۴۲۴۹۴ میلیارد ریال شده است. مدت مشابه سال قبل فروش شرکت ۱۳۲۶۳ میلیارد ریال بود.

خودرو


خودرو در مهر افت کرد و ۸۸۷۵۲ میلیارد ریال فروش داشت و فقط ۴۲ هزار دستگاه فروش داشت. شهریور رشد فروش داشت و ۱۷۷۸۷۲ میلیارد ریال فروش زد و ۵۱ هزار دستگاه راهی بازار کرده است. مرداد با فروش ۹۴۱۲۰ میلیارد ریالی مواجه بود و ۷ ماهه ۸۶۷۱۰۵ میلیارد ریال فروش داشته است. مدت مشابه سال قبل فروش خودرو ۳۱۷۶۵۳ میلیارد ریال بود.

خکار


خکار نیز مانند سایر همگروهی‌های خود نیز توانست فروش خوبی را ثبت کند. خکار در تیر ۳۰۱ میلیارد ریال و مرداد ۲۳۳ میلیارد ریال و شهریور با ۳۴۳ میلیارد ریال محصولات خود را به فروش رسانده است. همچنین در مهر ۳۴۲ میلیارد ریال و ابان ۳۷۰ میلیارد ریال فروش داشته است و در مجموع در ۸ ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ موفق به فروش ۲۱۸۸ میلیارد ریال شده است. مدت مشابه سال گذشته این عدد ۱۱۹۴ میلیارد ریال بوده است.


لازم به ذکر است که خکار مجوز افزایش سرمایه را در دستور کار دارد و به همین دلیل در تاریخ ۱۵ آذر ماه مجمع فوق العاده دارد.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
برچسب ها: خودرو بورس
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر