08 آذر 1401 - 13:07

اظهارنظر جدید سخنگوی دولت درباره اجرای «کالابرگ الکترونیکی»

اظهارنظر جدید سخنگوی دولت درباره اجرای «کالابرگ الکترونیکی»
بهادری جهرمی گفت: روند آماده سازی زیرساخت های کالابرگ الکترونیکی مستمرا در حال پیگیری و انجام است.
کد خبر : ۱۴۳۵۴۰

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ واریز نقدی یارانه‌ها با سیاست مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه کالا‌های اساسی از اردیبهشت ماه امسال آغاز شد و طی هفت مرحله شاهد واریز مبالغ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به ازای تعداد افراد خانوار مشمول طرح به حساب سرپرستان خانوار بودیم. این در حالی است که بر اساس قانون بودجه سال جاری، دولت در جهت جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالا‌های اساسی بایستی از طرق کالابرگ الکترونیکی اقدام کند.  


اما در ماه‌های گذشته، به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های فنی اجرای کالابرگ، دولت واریز یارانه نقدی را در دستور کار قرار داد.

در نهایت هفته گذشته خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیر در اجرای کالابرگ الکترونیکی و اینکه آیا دولت مشکل تامین مالی دارد؟ توضیح داد: قبلاً هم گفته بودم که موضوع طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی از نظر تأمین مالی ندارد، با توجه به اینکه نظام پرداخت یارانه‌ها جمعیت زیادی از مردم را متاثر می‌کند، لازم بود که دولت در مورد مطمئن بودن زیرساخت فنی برای اینکه زمانی که مردم مراجعه می‌کنند، مشکلی در تامین کالا و خریدهایشان پیش نیاید، اطمینان حاصل کند که در این بین تغییر مدیریت در وزارت کار قدری در اجرا و بهره برداری این طرح تأخیر به وجود آورد.


وزیر اقتصاد افزود: در جلسه‌ای اخیرا با وزارت کار داشتیم، این وزارتخانه در خصوص اجرای آزمایشی این طرح در یکی از استان‌های جنوبی کشور که در همین هفته جاری آغاز خواهد شد، وعده دادند که به محض اینکه در این استان برای کل مردم آن اجرایی شود، می‌توانیم برای کل کشور این طرح را اجرایی کنیم.


خاندوزی در ادامه تاکید کرد: بنابراین این طرح هیچ مشکلی از نظر تأمین مالی ندارد چراکه اساساً مبتنی بر همان نظام پرداخت درآمدی کل پرداخت‌های یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان، تأمین مالی می‌شود و فکر میکنم دوره آزمایشی یک ماه به طول بینجامد و بعد از یک ماه برای کل کشور اجرایی شود.


اظهارنظر جدید سخنگوی دولت درباره اجرای «کالابرگ الکترونیکی»

 

امروز نیز علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در خصوص آخرین وضعیت اجرای کالابرگ الکترونیکی بیان داشت: از ابتدا مجلس در بودجه مقرر کرده بود تا یارانه به شیوه کالابرگ اعطا شود یا سایر طرق ممکن. خب دولت نیز همین مسیر را طی کرد؛ بنابراین دولت نیز همین مسیر را طی کرد؛ یعنی اصل را بر این گذاشت که اگر شرایط و زیرساخت‌ها فراهم باشد بتواند به شیوه کالابرگ اقدام کند، ولی وقتی شرایط و زیرساخت‌ها فراهم نیست اعطای یارانه نقدی مستقیم و اصلاح اقتصادی را معطل نکند.

وی افزود: از روز اول هم اعلام شد که هم زمان با پرداخت یارانه به صورت مستقیم که متوقف نخواهد شد، تکمیل زیرساخت‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ بنابراین مراحل تکمیل زیرساخت کالابرگ در حال پیشبرد است و گزارش‌ها به صورت منظم در جلسات مختلف دولت از جمله ستاد تنظیم بازار و ستاد هماهنگی اقتصادی ارائه می‌شود. دو مرتبه در هفته رصد و ارزیابی می‌کنیم و در نهایت اخیرا هم تصمیم گرفته شد تا به صورت آزمایشی یک طرحی در یکی از استان‌های جنوبی اجرا شود تا بتواند کمکی به تکمیل زیرساخت اعطای کالابرگ داشته باشد؛ لذا مسیر روشنی است که در حال طی شدن است و تا انتها هم پیش خواهد رفت.

بهادری جهرمی تاکید کرد: دولت اصرار دارد تا در تخصیص یارانه به مردم و در تامین کالا‌های اساسی و غذایی مورد نیاز مردم ریسک نکند و به روش‌هایی حرکت بکند و مسیر را پیش برود تا این فرآیند دچار حاشیه و خدشه‌ای نشود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها